Jag kör ingen återrinning då oljan i vevhusburken ser mysko ut och jag kör på e85 och det blir så jävla mycket e85 i oljan.
Jag kör med AAN ventilkåpa som jag hålborrat det röret som är genomgående och satt på en AN-10 i bakkant på ventilkåpan som går till burken.
Sen har jag gjort om org där bak på blocket under insuget, tog bort org slang och slanganslutning och köpte frostpluggen som vanligen sitter där på dieselblocken och svetsade på en AN- 10 och drog till burken.
Tror denna lösning kommer funka, dock ska jag bara köra rakt fram.
Här är lite info jag fick när jag skulle bygga mitt.
Det finns många olika lösningar på vevhusventen och de tär mycket beroende på vad den är tänkt att göra.
#Bara ett filter rakt på anslutningen blocket och plugga allt annat.
inte så bra men det funkar.
# Ett filter på toppen och blockanslutningen kopplad före turbon.
Inte så bra men det funkar. Nackdel det kan bli för mycket ventilering och tråget sugs tort.
#Catchtank kopplad till blocket på orginal anslutningarna och toppen med filter.
En bra lösning och man slipper oljekleg utanpå sätter man tanken så oljan kan rinna tillbaka till tråget så är retuten också fixad.
#Catchtank kopplad som föregående varian fast utan retur till blocket.
En bättre lösning för man vill inte få ner oljan i tråget igen speciellt inte om man kör på E85
Nackdel är att om motorn tryckerur mängder med olja så blir det till att tömma tanken då och då.
#Catchtank utan retur samt med inkopplad anslutning mot insug och före turbon.
En bättre lösning för nu blir vevhuset ventilerat och inte bara öppet mot omvärlden för att trycka ut vevhusgaser och olja, Nackdel riktiga racemotorer har dåligt vakum/undertryck i insuget och inget ställe att ansluta på före turbon och det kanske blir till att tömma tanken då och då.
En variant på dena lösning är att låta avgaserna via en ejektor ventilera cathtanken istället för kopplingen före turbon. Nackdel kan ventilera för bra och suga med sig olja samt att avgasvärdena blir lite märkliga och katten får stanna hamma i garaget.
#Torrsump.
Bäst då är alla vevhus problem lösta. Nackdel med marginal dyrast och mest kompliserad. Men en racemotor är inte komplett utan ett torrsumpsystem
Den ventilationen som finns på motorerna från fabriken är faktist riktigt bra, när den funkar. Olja i insuget är det största problemet, men om man sätter en väl fungerande catchtank mellan så får man bästa av två världar om den lösningen platsar i bygget
Tänkte du köra på E85 och då är det inte lämpligt att återleda vevhusgaserna/oljan så skippa returen.
Om ditt block inte är omombyggt på utsidan så kan du ansluta vevhusventet på samma ställe där orginalanslutningen sitter. Toppen/ventilkåpan kan du koppla i vilken kant du vill och plugg den andra änden, borra några hål i röret som går igenom ventilkåpan
koppla sedan allt till en cachtank.
Om du vill dyka djupare i vevhusventen så sök lite på undertryck och vevhus på google eller liknande.
Ett undertryck är önskvärt i vevhuset. Då pumpförluster skapade av kolvarnas neråtrörelse i vevhuset minskar samt att kolvringarna tätarbättre. Med en öppen vevhusvent så skapas aldrig något undertryck.
då krävs att vevhusventen är sluten och något tömmer vevhuset suger ut gaser bäst är då, insuget vid motorbroms/dellast och före turbon allt avgaserna.
Det får inte gå överstyr med undertrycket för det fins risk att suga yttre vevaxellagren torra, att vända packboxarna åt (fel) håll är ett sätt att täta bättre. Kolla på min bild CPV (snusdosan) sitter där för den stänger när undertrycket (suget) blir förkraftigt. Det som inte syns på bilden är att om man ska undertrycksventilera så måste det sitta en backventil på filtret så inte luft kan dras in genomfiltrer utan bara ut ur filtret.
En burk som är återkopplad till framkant i blocket, typ vid oljereturen finns det ett hål i blocket. Sen från det kör du en slang i toppen på den burken till en burk som inte är återledad. Då kommer alla E85/vatten ångor till den ej återledande burken.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Bmwandreas wrote:En burk som är återkopplad till framkant i blocket, typ vid oljereturen finns det ett hål i blocket. Sen från det kör du en slang i toppen på den burken till en burk som inte är återledad. Då kommer alla E85/vatten ångor till den ej återledande burken.
Förstår jag dig rätt nu?
Alltså 2 burkar totalt. Den ena burken har en anslutning i botten som kommer från hålet i blocket bakom ac kompressorn. I toppen på den burken ska de vara en slang till burk nummer 2. Och på burk nummer 2 skall också vara ansluten till ventilkåpan?
Då kör man endast med ett filter i toppen på burk nummer 2 och sen slår i en frostplugg i den stora anslutningen i blocket under insuget?
Accusump är bra. Vi är svensk återförsäljare för Canton och har allt på lager.
Kan förklara mer hur du ska bygga med vevhusventen.. Kom prylar till dig i dag
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
helvetesmaskinen wrote:Kul med en "ännu en Audi S2".. hehe är väl mest bara BMW här så skadar inte har min audi här också, men folket här tittar nog mest på BMW
Blir kul att se detta!
Finns billigt accusump kit på cp-s, det hade jag satsat på om du inte vill bygga torrsump som på min.
Effektmål?
Har tjuvkikat lite på ditt projekt men din budget är långt över min men ska bli riktigt kul och se hur din maskinen kommer bli när det är klart
Har effektmål på minst 811 WHP så vi får väl se om man kommer nå hela vägen dit
Bmwandreas wrote:Accusump är bra. Vi är svensk återförsäljare för Canton och har allt på lager.
Kan förklara mer hur du ska bygga med vevhusventen.. Kom prylar till dig i dag
Härligt nästan bättre än julafton. Får tillbaka motorn kanske i nästa vecka så är bara börja skruva ihop
Ja du kan gärna få berätta mera så har vi nog en bra lösning på detta dra ett pm när du har tid!
Som Sandén skrev så är sport quattro skvalp skyddet en bra början. Men tror inte du får dit det ihop med dieselsnorkeln.
Jag kör med det skvalpskyddet och den skvalp plåten som sitter original i motorn.
Byggt en vevhusburk med stort filter och skiljevägg. Är anslutet på blocket och på ventilkåpan med svetsad an10. Den kastar inte ur sig olja, mest helt ren etanol och någon droppe olja.
Inga 811whp iofs, men 740hk i motorn.
Wiell wrote:Som Sandén skrev så är sport quattro skvalp skyddet en bra början. Men tror inte du får dit det ihop med dieselsnorkeln.
Jag kör med det skvalpskyddet och den skvalp plåten som sitter original i motorn.
Byggt en vevhusburk med stort filter och skiljevägg. Är anslutet på blocket och på ventilkåpan med svetsad an10. Den kastar inte ur sig olja, mest helt ren etanol och någon droppe olja.
Inga 811whp iofs, men 740hk i motorn.
Kan va så att har man skvalpskydd bara så minimerar man risken för den ska kasta upp olja i stora anslutningen
Vad som framkommit i denna tråd om just detta är mer än vad som skrivits på NA på 10 år.
Wiell wrote:Som Sandén skrev så är sport quattro skvalp skyddet en bra början. Men tror inte du får dit det ihop med dieselsnorkeln.
Jag kör med det skvalpskyddet och den skvalp plåten som sitter original i motorn.
Byggt en vevhusburk med stort filter och skiljevägg. Är anslutet på blocket och på ventilkåpan med svetsad an10. Den kastar inte ur sig olja, mest helt ren etanol och någon droppe olja.
Inga 811whp iofs, men 740hk i motorn.
Kan va så att har man skvalpskydd bara så minimerar man risken för den ska kasta upp olja i stora anslutningen
Vad som framkommit i denna tråd om just detta är mer än vad som skrivits på NA på 10 år.
Snacka om skillnad på forum och forum!
Tack för alla tips!
Var inte med i mitt mail men jag kör också
sportquattro plåten i min.