BMW e30 -->M20 Turbo<--
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Swedol slangen är riktigt bra. Åkte ett par år med den utan problem med e85. Kostade typ 20 kr metern då.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)
Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Nisse Järnet wrote:Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)
Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Vem säljer den ?
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Jag köpte av lokala slang-gubben (RC i Vallentuna) Hydroscand kanska kan ta hem? Var inte speciellt dyr_TH_ wrote:Nisse Järnet wrote:Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)
Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Vem säljer den ?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Vem säljer den ?
Tack!Jag köpte av lokala slang-gubben (RC i Vallentuna) Hydroscand kanska kan ta hem? Var inte speciellt dyr
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Jag har hittat ett VEMS v3 som jag förmodligen kommer köpa.
Det har körts med wastedfire tändning som jag kommer få med.
Men vad är era åsikter ang, tändningen ? Vad är skillnaderna
Sen har jag funderingar på intern WG eller extern WG
Turbon den gäller är en Holset HX35
Ska jag köra men intern eller plugga o köra extern?
Det har körts med wastedfire tändning som jag kommer få med.
Men vad är era åsikter ang, tändningen ? Vad är skillnaderna
Sen har jag funderingar på intern WG eller extern WG
Turbon den gäller är en Holset HX35
Ska jag köra men intern eller plugga o köra extern?
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Hej! Wastefire betyder ju att alla tändspolarna får jobba dubbelt så mycket (tänder på både avgastakt och insugstakt), och med det får man kortare uppladdningstider på spolarna som i sin tur ger kanske lite sämmre gnista på höga varv om man ska se det teoretiskt, men i verkligheten så fungerar det väldigt bra.
Sen så beror det ju på vad för spolar man kör med så klart.
Intern Wastegate på en Lastbilsturbo brukar va för dålig för att kunna evakuera tillräckligt på en bensin/etanol motor och brukar leda till skenladd, man brukar plugga den med att stummontera wastegaten eller svetsa igen den och köra extern, kanske finns nån som portat och fått det till att fungera men inte det vanligaste ia fall.
Sen så beror det ju på vad för spolar man kör med så klart.
Intern Wastegate på en Lastbilsturbo brukar va för dålig för att kunna evakuera tillräckligt på en bensin/etanol motor och brukar leda till skenladd, man brukar plugga den med att stummontera wastegaten eller svetsa igen den och köra extern, kanske finns nån som portat och fått det till att fungera men inte det vanligaste ia fall.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Houk wrote:Hej! Wastefire betyder ju att alla tändspolarna får jobba dubbelt så mycket (tänder på både avgastakt och insugstakt), och med det får man kortare uppladdningstider på spolarna som i sin tur ger kanske lite sämmre gnista på höga varv om man ska se det teoretiskt, men i verkligheten så fungerar det väldigt bra.
Sen så beror det ju på vad för spolar man kör med så klart.
Intern Wastegate på en Lastbilsturbo brukar va för dålig för att kunna evakuera tillräckligt på en bensin/etanol motor och brukar leda till skenladd, man brukar plugga den med att stummontera wastegaten eller svetsa igen den och köra extern, kanske finns nån som portat och fått det till att fungera men inte det vanligaste ia fall.
tack för förklaringen.
Då vet jag iaf lite mer
Re: BMW e30 325 -87 -->m20- vilket Turbo agg?
Vilket Turbo-agg borde jag köra men på min motor?
För och nackdelar. Siktar på runt 350whp 450mn.
M20B25 botten med svarvade katt-kolvar,M20B20topp
För och nackdelar. Siktar på runt 350whp 450mn.
M20B25 botten med svarvade katt-kolvar,M20B20topp
Re: BMW e30 325 -87 -->m20- vilket Turbo-agg?
Då har jag varit o hämtat ut en massa packet och varit en sväng i garaget i helgen.
Hann med att lacka motorrummer o lite annat småpill med toppen.
Men städade mest. Det bäckar igen fort o nu ska vi få en nu garagekompis så då är det bäst att det ser fint ut.
Grenrör, Vems med härva, Waste Gate 60mm HKS-kopia (ska säljas)
Väldigt välgjord härva.
alltid bra med en extra
Oljetemp-mätare
Beg, Nuke BTR
Hittade inte lite däckrester när jag plockade av skärmarna.
Före
Lackat
Provmotering av grenrör
Möjlig dragning av tryckrör
behöver byta org,slangar till oljekylet för att grenröret ska passa
Nu ska jag köpa lite slang o dra nya bränsle-lednignar.
Sätta mig in i Vems.
Hann med att lacka motorrummer o lite annat småpill med toppen.
Men städade mest. Det bäckar igen fort o nu ska vi få en nu garagekompis så då är det bäst att det ser fint ut.
Grenrör, Vems med härva, Waste Gate 60mm HKS-kopia (ska säljas)
Väldigt välgjord härva.
alltid bra med en extra
Oljetemp-mätare
Beg, Nuke BTR
Hittade inte lite däckrester när jag plockade av skärmarna.
Före
Lackat
Provmotering av grenrör
Möjlig dragning av tryckrör
behöver byta org,slangar till oljekylet för att grenröret ska passa
Nu ska jag köpa lite slang o dra nya bränsle-lednignar.
Sätta mig in i Vems.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Nu har fått lite goa speedparts!
Sist jag var i garaget så slängde jag på toppen och fick dit oljekylet.
Inte mycket att ta bilder på.
Men här är en Holset hx35 med 12avgashus
990cc spridare
Fuelrail
Och de här bad boysen ska få mata motorn med sås
Förra helgen var jag i Madrid på skateboardresa.
Och nu i helgen ska jag till Funäsdalen för årets snowboardpremiär.
Nästa helg ska jag ner o skruva tänkte jag.
Mycket nöje.
Sist jag var i garaget så slängde jag på toppen och fick dit oljekylet.
Inte mycket att ta bilder på.
Men här är en Holset hx35 med 12avgashus
990cc spridare
Fuelrail
Och de här bad boysen ska få mata motorn med sås
Förra helgen var jag i Madrid på skateboardresa.
Och nu i helgen ska jag till Funäsdalen för årets snowboardpremiär.
Nästa helg ska jag ner o skruva tänkte jag.
Mycket nöje.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Har dom mycket snö där uppe? Brukar själv åka dit men inte såhär tidigt
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Det är typ en halv backe öppet just nu.Nisse Järnet wrote:Har dom mycket snö där uppe? Brukar själv åka dit men inte såhär tidigt
Men ska bli gött o bara känna på de lite.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Vilken pol är vilken på en TPS med tre stift från e36? (när man ser tps'en uppifrån monterad)
Jag har googlat men hittar inget bra kopplingsschema.
Jag har googlat men hittar inget bra kopplingsschema.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
To find TPS supply, TPS ground and TPS signal terminals on the sensor use a multimeter to test the
Ohms resistance across the terminals.
The TPS supply, TPS ground terminals will give a ohms resistance that will not change as the throdle
is opened and closed.
When you have found these, test from each one of these to another terminal unUl you find the two
terminals that the resistance decreases as the throdle is opened.
Example:‐ Throdle closed resistance 4.2 K ohms.
Throdle open resistance 1.2 K ohms.
When you have found these you are tesUng across the TPS supply and TPS signal. The other terminal
is the TPS ground
Ohms resistance across the terminals.
The TPS supply, TPS ground terminals will give a ohms resistance that will not change as the throdle
is opened and closed.
When you have found these, test from each one of these to another terminal unUl you find the two
terminals that the resistance decreases as the throdle is opened.
Example:‐ Throdle closed resistance 4.2 K ohms.
Throdle open resistance 1.2 K ohms.
When you have found these you are tesUng across the TPS supply and TPS signal. The other terminal
is the TPS ground
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.