BMW e30 -->M20 Turbo<--

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by markus »

Swedol slangen är riktigt bra. Åkte ett par år med den utan problem med e85. Kostade typ 20 kr metern då.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by Nisse Järnet »

Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)

Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Nisse Järnet wrote:
Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)

Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.

Vem säljer den ?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by Nisse Järnet »

_TH_ wrote:
Nisse Järnet wrote:
Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)

Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.

Vem säljer den ?
Jag köpte av lokala slang-gubben (RC i Vallentuna) Hydroscand kanska kan ta hem? Var inte speciellt dyr :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Vem säljer den ?
Jag köpte av lokala slang-gubben (RC i Vallentuna) Hydroscand kanska kan ta hem? Var inte speciellt dyr :)
Tack!
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Jag har hittat ett VEMS v3 som jag förmodligen kommer köpa.
Det har körts med wastedfire tändning som jag kommer få med.
Men vad är era åsikter ang, tändningen ? Vad är skillnaderna

Sen har jag funderingar på intern WG eller extern WG
Turbon den gäller är en Holset HX35
Ska jag köra men intern eller plugga o köra extern?
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Nu har jag 2st roliga packet påväg hem till mig.

Ett Vems med färdig m20 härva
Image

adaptergrenrör med t3-fläns
Image

Är det någon som sitter och ruvar på en Holset HX35 med 12 avgashus ?

Skicka PM till mig plz
User avatar
Houk
Posts: 57
Joined: 14 Aug 2012, 16:35
Location: Brodalen / Lysekil

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by Houk »

Hej! Wastefire betyder ju att alla tändspolarna får jobba dubbelt så mycket (tänder på både avgastakt och insugstakt), och med det får man kortare uppladdningstider på spolarna som i sin tur ger kanske lite sämmre gnista på höga varv om man ska se det teoretiskt, men i verkligheten så fungerar det väldigt bra.
Sen så beror det ju på vad för spolar man kör med så klart.

Intern Wastegate på en Lastbilsturbo brukar va för dålig för att kunna evakuera tillräckligt på en bensin/etanol motor och brukar leda till skenladd, man brukar plugga den med att stummontera wastegaten eller svetsa igen den och köra extern, kanske finns nån som portat och fått det till att fungera men inte det vanligaste ia fall.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Houk wrote:Hej! Wastefire betyder ju att alla tändspolarna får jobba dubbelt så mycket (tänder på både avgastakt och insugstakt), och med det får man kortare uppladdningstider på spolarna som i sin tur ger kanske lite sämmre gnista på höga varv om man ska se det teoretiskt, men i verkligheten så fungerar det väldigt bra.
Sen så beror det ju på vad för spolar man kör med så klart.

Intern Wastegate på en Lastbilsturbo brukar va för dålig för att kunna evakuera tillräckligt på en bensin/etanol motor och brukar leda till skenladd, man brukar plugga den med att stummontera wastegaten eller svetsa igen den och köra extern, kanske finns nån som portat och fått det till att fungera men inte det vanligaste ia fall.

tack för förklaringen.
Då vet jag iaf lite mer :D
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20- vilket Turbo agg?

Post by _TH_ »

Vilket Turbo-agg borde jag köra men på min motor?
För och nackdelar. Siktar på runt 350whp 450mn.
M20B25 botten med svarvade katt-kolvar,M20B20topp
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20- vilket Turbo-agg?

Post by _TH_ »

Då har jag varit o hämtat ut en massa packet och varit en sväng i garaget i helgen.
Hann med att lacka motorrummer o lite annat småpill med toppen.
Men städade mest. Det bäckar igen fort o nu ska vi få en nu garagekompis så då är det bäst att det ser fint ut.


Grenrör, Vems med härva, Waste Gate 60mm HKS-kopia (ska säljas)

Image


Väldigt välgjord härva.

Image

alltid bra med en extra

Image


Oljetemp-mätare

Image


Beg, Nuke BTR

Image


Image

Hittade inte lite däckrester när jag plockade av skärmarna.

Image



Före

Image


Lackat

Image

Image


Provmotering av grenrör

Image


Möjlig dragning av tryckrör

Image


behöver byta org,slangar till oljekylet för att grenröret ska passa

Image


Nu ska jag köpa lite slang o dra nya bränsle-lednignar.
Sätta mig in i Vems.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

Här händer det inte så mycket just nu.

Men var och pressade nya slangar till oljekylet för att få plats med det nya grenröret.


Image
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

Nu har fått lite goa speedparts!

Sist jag var i garaget så slängde jag på toppen och fick dit oljekylet.
Inte mycket att ta bilder på.

Men här är en Holset hx35 med 12avgashus


Image

Image


990cc spridare

Image

Fuelrail


Image

Och de här bad boysen ska få mata motorn med sås


Image


Förra helgen var jag i Madrid på skateboardresa.
Och nu i helgen ska jag till Funäsdalen för årets snowboardpremiär.

Nästa helg ska jag ner o skruva tänkte jag.

Mycket nöje.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by Nisse Järnet »

Har dom mycket snö där uppe? Brukar själv åka dit men inte såhär tidigt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

Nisse Järnet wrote:Har dom mycket snö där uppe? Brukar själv åka dit men inte såhär tidigt :)
Det är typ en halv backe öppet just nu.
Men ska bli gött o bara känna på de lite.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

Vilken pol är vilken på en TPS med tre stift från e36? (när man ser tps'en uppifrån monterad)
Jag har googlat men hittar inget bra kopplingsschema.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by Nisse Järnet »

To find TPS supply, TPS ground and TPS signal terminals on the sensor use a multimeter to test the
Ohms resistance across the terminals.
The TPS supply, TPS ground terminals will give a ohms resistance that will not change as the throdle
is opened and closed.
When you have found these, test from each one of these to another terminal unUl you find the two
terminals that the resistance decreases as the throdle is opened.
Example:‐ Throdle closed resistance 4.2 K ohms.
Throdle open resistance 1.2 K ohms.
When you have found these you are tesUng across the TPS supply and TPS signal. The other terminal
is the TPS ground
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply