Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Post by LönnART »

hej och välkommen till min projekttråd!

tänket att bygga en riktig räcer började komma redan när jag var 14 när min bror fick körkort och börja leta lite hästigare bil än en mercedes 190e på 2.0 l iallafall under den tiden har det pendlat mellan en 740 turbo monster till en fet amerikanare men under tiden man växte upp lärde man sig ett och annat om lagar och regler om trimmning och modifieringar på nyare bilar så jag leta upp en en bil från -75 och tidigare och ja det blev en escort mk2 som kommer användas i ett senare skede men nu över till motorn det viktigaste typ där jag valde en bmw e36 318is från -94.

svår att trimma?
ja det är väl ingen motor om du ska ha mycket hk och en motor som ska vara hållbara.

den info jag har hittat och kommer använda är och kommer använda mig av är strokning som jag hittat på engelska sidor här är ett jätte bra ex.
http://www.e30zone.net/e30zonewiki/index.php/M42

motorn ligger alltså orinal på 1.8 liter och kommer strokas till 2.0 liter eller helst 2.1 liter

inköpslistan:

vevaxel från m47 på 88 slag (sitter i e46 318d/320d och e39 520d)
stakar på 135mm (140mm orginal)
kolvar på 86mm (e36 s50b30 euro spec)
blocket kommer borras från 84>86mm alternativt max 87mm ( 86mm=2048cc 87mm=2069cc)
toppen kommer att portas och ventiler kommer bytas.
kommer även slänga in en skruvkompressor i mixen.
bilen kommer slutligen köras på sprit.
mer info kommer tillägnas under resans gång då jag får mer kött på benen.
Last edited by LönnART on 19 Aug 2013, 09:48, edited 1 time in total.
Forsberg.E
Posts: 93
Joined: 22 Aug 2012, 20:12
Location: Hedemora
Contact:

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by Forsberg.E »

Låter lovande. Ska bli kul att följa när du väl kommer igång :)
E36 330is Drifter
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by LönnART »

jodu som sagt så har jag väntat länge på att det ska komma igång :)
Last edited by LönnART on 10 Jul 2013, 20:26, edited 1 time in total.
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by LönnART »

karossen som ska användas escrot mk2 :)
http://www.ladda-upp.se/bilder/orlrcdqgmvyex/

motorn i orginalskick m42b18
http://www.ladda-upp.se/bilder/ntmjhzcvyzsbp/

och nu lite lillördag godis :P

skruv-kompressor autorotor mx 420
http://www.ladda-upp.se/bilder/udpvimazhmcbcf/

vevaxel från m47d20
http://www.ladda-upp.se/bilder/tlhpeqfaqahkzu/
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by LönnART »

Då har man börjat riva lite på motorn :)

Kommer lägga upp lite bilder ikväll.

Är det någon som vet hur man får bort slirkopplingen till fläkten?
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by Turbo_folke »

LönnART wrote:Då har man börjat riva lite på motorn :)

Kommer lägga upp lite bilder ikväll.

Är det någon som vet hur man får bort slirkopplingen till fläkten?

Bara att lossa. Tänk bara på att muttern är felgängad
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by LönnART »

User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by Micke »

Den där vevaxeln ser ut att komma ifrån en M47TU och kommer inte att passa lika smidigt som du hade önskat. Dock har den lite mer slag jämfört mot "vanliga" M47.
Problemet är att framdelen av veven ser annorlunda ut mot M42/M47. Osäker på om kugghjulet till balansaxlar och oljepump går fritt i M42 blocket, men det borde det väl göra.
/M|cke F@.gner
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by LönnART »

jo det är säkert en eftersom jag köpte axeln från england och tyvärr gick riktigt all info fram men vi ska nog lösa allt på något sätt med hjälp av lite kreativitet och 3 års cnc utbilding ska det nog gå att lösas :)
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd

Post by LönnART »

okej lite update om projektet veven har skickats tillbaka till ängland och köpte en hel motor med rätt vevaxel i sen har jag även fått mejl från usa angående kompressorn fick detta svaret : They are good up to about 580hp and have a maximum input speed of 13,500 rpm. You can find more by using the attached excel file.

i excel filen fanns ett litet program som räknade ut varvtal men bäst av allt remskivans storlek men vet inte riktigt om jag kan lita på det låter liksom för bra för att vara sant.

bild på programmet i länken http://www.ladda-upp.se/bilder/euhdjfbvfvfruj/
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Post by LönnART »

kunde inte sova så satt och räkna lite och kan ju vara till användning för någon annan behöver bara lite hjälp att fylla i några frågetecken :)
tack vare bonje´s m42 turbo tråd och lite engelska sidor fick jag ihop detta :)
SETUP 1

motor m42b18 saker som ska göras för 2.0l

Orginal-topp → porta → vassare kammar ? → byta ventiler/fjädrar

orginal-block 84mm → stressborra till 86mm

kolvar orginal Ø=84 komphöjd=31,65 → s50b30 Ø=86 komphöjd=32.8

vevstakar orginal → 140mm → h-profil 135mm

orginal vevaxel 81mm → m47 vevaxel 88mm

volym orginal 1796 cc → 2044 cc


SETUP 2

motor m42b18 saker som behöver göras för 2.1l

Orginal-topp → porta → vassare kammar ?→ byta ventiler/fjädrar

orginal-block 84mm → stressborra till 87mm

kolvar orginal Ø=84 komphöjd=31,65 → custom Ø=? komphöjd=32.8

vevstakar orginal → 140mm → h-profil 135mm

orginal vevaxel 81mm → m47 vevaxel 88mm

volym orginal 1796 cc → 2092 cc

tack för ikväll :)
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Post by Erki87 »

HEj hej

Toppen behöver du inte porta.

Fox här på forumet lämnade in sin och visst efter mycket jobb gav den lite mer flöde. (han kan nog svara på det)

När jag frågade om portning tyckte han att man bara skulle snygga till o tabort gjutskägg osv och sedan radieslipa ventilerna.

Vänta med att byta kammar. Det skulle jag gjort. Eller prova original och trim när du ska mappa. SKa man åka turbo skulle jag nog titta mer på liknande motorer (slagläng och borr och 4 cyl) För att få fram fina kamprofiler. Du kan inte använda dig av samma som till bmw:s sexor det blir helt fel.
Återigen när Foxs bil bromsades pekade effektkurvan i princip spikrakt uppåt vid 7500 varv. I slutet vid max ladd drygt 2.1 bar så vände kurvan precis med väldigt taskig bottendrag.


mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Post by HellMek »

Vad är ditt effektmål?
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Post by LönnART »

inte riktigt säker än men motorn kommer byggas för minst 400hk men får se hur nära jag kommer blir nöjd med 300hk :)
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Post by HellMek »

LönnART wrote:inte riktigt säker än men motorn kommer byggas för minst 400hk men får se hur nära jag kommer blir nöjd med 300hk :)
300 pallar en sån motor helt orörd. 400 är nog inga problem med andra stakar.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
LönnART
Posts: 32
Joined: 30 May 2013, 11:30
Location: någonstans nära kinnekulle

Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Post by LönnART »

ja det kommer bli h-profil men eftersom motorn kommer borras helst 3mm i cylindrarna så vet jag inte hur mycket man vågar ladda??
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged

Post by HellMek »

LönnART wrote:ja det kommer bli h-profil men eftersom motorn kommer borras helst 3mm i cylindrarna så vet jag inte hur mycket man vågar ladda??
Egentligen behöver du ju inte gå upp i volym för att få den effekten, borra bara första öd och kör med standardvev och spara dom pengarna :) Min ger utan ansträngning 327hk på 1,1bar, det ger nog en fingervisning över hur pass bra dessa maskiner är.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply