Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
hej och välkommen till min projekttråd!
tänket att bygga en riktig räcer började komma redan när jag var 14 när min bror fick körkort och börja leta lite hästigare bil än en mercedes 190e på 2.0 l iallafall under den tiden har det pendlat mellan en 740 turbo monster till en fet amerikanare men under tiden man växte upp lärde man sig ett och annat om lagar och regler om trimmning och modifieringar på nyare bilar så jag leta upp en en bil från -75 och tidigare och ja det blev en escort mk2 som kommer användas i ett senare skede men nu över till motorn det viktigaste typ där jag valde en bmw e36 318is från -94.
svår att trimma?
ja det är väl ingen motor om du ska ha mycket hk och en motor som ska vara hållbara.
den info jag har hittat och kommer använda är och kommer använda mig av är strokning som jag hittat på engelska sidor här är ett jätte bra ex.
http://www.e30zone.net/e30zonewiki/index.php/M42
motorn ligger alltså orinal på 1.8 liter och kommer strokas till 2.0 liter eller helst 2.1 liter
inköpslistan:
vevaxel från m47 på 88 slag (sitter i e46 318d/320d och e39 520d)
stakar på 135mm (140mm orginal)
kolvar på 86mm (e36 s50b30 euro spec)
blocket kommer borras från 84>86mm alternativt max 87mm ( 86mm=2048cc 87mm=2069cc)
toppen kommer att portas och ventiler kommer bytas.
kommer även slänga in en skruvkompressor i mixen.
bilen kommer slutligen köras på sprit.
mer info kommer tillägnas under resans gång då jag får mer kött på benen.
tänket att bygga en riktig räcer började komma redan när jag var 14 när min bror fick körkort och börja leta lite hästigare bil än en mercedes 190e på 2.0 l iallafall under den tiden har det pendlat mellan en 740 turbo monster till en fet amerikanare men under tiden man växte upp lärde man sig ett och annat om lagar och regler om trimmning och modifieringar på nyare bilar så jag leta upp en en bil från -75 och tidigare och ja det blev en escort mk2 som kommer användas i ett senare skede men nu över till motorn det viktigaste typ där jag valde en bmw e36 318is från -94.
svår att trimma?
ja det är väl ingen motor om du ska ha mycket hk och en motor som ska vara hållbara.
den info jag har hittat och kommer använda är och kommer använda mig av är strokning som jag hittat på engelska sidor här är ett jätte bra ex.
http://www.e30zone.net/e30zonewiki/index.php/M42
motorn ligger alltså orinal på 1.8 liter och kommer strokas till 2.0 liter eller helst 2.1 liter
inköpslistan:
vevaxel från m47 på 88 slag (sitter i e46 318d/320d och e39 520d)
stakar på 135mm (140mm orginal)
kolvar på 86mm (e36 s50b30 euro spec)
blocket kommer borras från 84>86mm alternativt max 87mm ( 86mm=2048cc 87mm=2069cc)
toppen kommer att portas och ventiler kommer bytas.
kommer även slänga in en skruvkompressor i mixen.
bilen kommer slutligen köras på sprit.
mer info kommer tillägnas under resans gång då jag får mer kött på benen.
Last edited by LönnART on 19 Aug 2013, 09:48, edited 1 time in total.
-
- Posts: 93
- Joined: 22 Aug 2012, 20:12
- Location: Hedemora
- Contact:
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
Låter lovande. Ska bli kul att följa när du väl kommer igång
E36 330is Drifter
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
jodu som sagt så har jag väntat länge på att det ska komma igång
Last edited by LönnART on 10 Jul 2013, 20:26, edited 1 time in total.
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
karossen som ska användas escrot mk2
http://www.ladda-upp.se/bilder/orlrcdqgmvyex/
motorn i orginalskick m42b18
http://www.ladda-upp.se/bilder/ntmjhzcvyzsbp/
och nu lite lillördag godis
skruv-kompressor autorotor mx 420
http://www.ladda-upp.se/bilder/udpvimazhmcbcf/
vevaxel från m47d20
http://www.ladda-upp.se/bilder/tlhpeqfaqahkzu/
http://www.ladda-upp.se/bilder/orlrcdqgmvyex/
motorn i orginalskick m42b18
http://www.ladda-upp.se/bilder/ntmjhzcvyzsbp/
och nu lite lillördag godis
skruv-kompressor autorotor mx 420
http://www.ladda-upp.se/bilder/udpvimazhmcbcf/
vevaxel från m47d20
http://www.ladda-upp.se/bilder/tlhpeqfaqahkzu/
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
Då har man börjat riva lite på motorn
Kommer lägga upp lite bilder ikväll.
Är det någon som vet hur man får bort slirkopplingen till fläkten?
Kommer lägga upp lite bilder ikväll.
Är det någon som vet hur man får bort slirkopplingen till fläkten?
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
LönnART wrote:Då har man börjat riva lite på motorn
Kommer lägga upp lite bilder ikväll.
Är det någon som vet hur man får bort slirkopplingen till fläkten?
Bara att lossa. Tänk bara på att muttern är felgängad
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
då kommer 2 härliga bilder
http://www.ladda-upp.se/bilder/pvaajksnedfwf/
mmmmmm..... kamaxel
http://www.ladda-upp.se/bilder/uivjhztmzvatuf/
http://www.ladda-upp.se/bilder/pvaajksnedfwf/
mmmmmm..... kamaxel
http://www.ladda-upp.se/bilder/uivjhztmzvatuf/
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
Den där vevaxeln ser ut att komma ifrån en M47TU och kommer inte att passa lika smidigt som du hade önskat. Dock har den lite mer slag jämfört mot "vanliga" M47.
Problemet är att framdelen av veven ser annorlunda ut mot M42/M47. Osäker på om kugghjulet till balansaxlar och oljepump går fritt i M42 blocket, men det borde det väl göra.
Problemet är att framdelen av veven ser annorlunda ut mot M42/M47. Osäker på om kugghjulet till balansaxlar och oljepump går fritt i M42 blocket, men det borde det väl göra.
/M|cke F@.gner
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
jo det är säkert en eftersom jag köpte axeln från england och tyvärr gick riktigt all info fram men vi ska nog lösa allt på något sätt med hjälp av lite kreativitet och 3 års cnc utbilding ska det nog gå att lösas
Re: Escort MK2 med bmw m42b18->b20,5 öveladd
okej lite update om projektet veven har skickats tillbaka till ängland och köpte en hel motor med rätt vevaxel i sen har jag även fått mejl från usa angående kompressorn fick detta svaret : They are good up to about 580hp and have a maximum input speed of 13,500 rpm. You can find more by using the attached excel file.
i excel filen fanns ett litet program som räknade ut varvtal men bäst av allt remskivans storlek men vet inte riktigt om jag kan lita på det låter liksom för bra för att vara sant.
bild på programmet i länken http://www.ladda-upp.se/bilder/euhdjfbvfvfruj/
i excel filen fanns ett litet program som räknade ut varvtal men bäst av allt remskivans storlek men vet inte riktigt om jag kan lita på det låter liksom för bra för att vara sant.
bild på programmet i länken http://www.ladda-upp.se/bilder/euhdjfbvfvfruj/
Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
kunde inte sova så satt och räkna lite och kan ju vara till användning för någon annan behöver bara lite hjälp att fylla i några frågetecken
tack vare bonje´s m42 turbo tråd och lite engelska sidor fick jag ihop detta
SETUP 1
motor m42b18 saker som ska göras för 2.0l
Orginal-topp → porta → vassare kammar ? → byta ventiler/fjädrar
orginal-block 84mm → stressborra till 86mm
kolvar orginal Ø=84 komphöjd=31,65 → s50b30 Ø=86 komphöjd=32.8
vevstakar orginal → 140mm → h-profil 135mm
orginal vevaxel 81mm → m47 vevaxel 88mm
volym orginal 1796 cc → 2044 cc
SETUP 2
motor m42b18 saker som behöver göras för 2.1l
Orginal-topp → porta → vassare kammar ?→ byta ventiler/fjädrar
orginal-block 84mm → stressborra till 87mm
kolvar orginal Ø=84 komphöjd=31,65 → custom Ø=? komphöjd=32.8
vevstakar orginal → 140mm → h-profil 135mm
orginal vevaxel 81mm → m47 vevaxel 88mm
volym orginal 1796 cc → 2092 cc
tack för ikväll
tack vare bonje´s m42 turbo tråd och lite engelska sidor fick jag ihop detta
SETUP 1
motor m42b18 saker som ska göras för 2.0l
Orginal-topp → porta → vassare kammar ? → byta ventiler/fjädrar
orginal-block 84mm → stressborra till 86mm
kolvar orginal Ø=84 komphöjd=31,65 → s50b30 Ø=86 komphöjd=32.8
vevstakar orginal → 140mm → h-profil 135mm
orginal vevaxel 81mm → m47 vevaxel 88mm
volym orginal 1796 cc → 2044 cc
SETUP 2
motor m42b18 saker som behöver göras för 2.1l
Orginal-topp → porta → vassare kammar ?→ byta ventiler/fjädrar
orginal-block 84mm → stressborra till 87mm
kolvar orginal Ø=84 komphöjd=31,65 → custom Ø=? komphöjd=32.8
vevstakar orginal → 140mm → h-profil 135mm
orginal vevaxel 81mm → m47 vevaxel 88mm
volym orginal 1796 cc → 2092 cc
tack för ikväll
Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
HEj hej
Toppen behöver du inte porta.
Fox här på forumet lämnade in sin och visst efter mycket jobb gav den lite mer flöde. (han kan nog svara på det)
När jag frågade om portning tyckte han att man bara skulle snygga till o tabort gjutskägg osv och sedan radieslipa ventilerna.
Vänta med att byta kammar. Det skulle jag gjort. Eller prova original och trim när du ska mappa. SKa man åka turbo skulle jag nog titta mer på liknande motorer (slagläng och borr och 4 cyl) För att få fram fina kamprofiler. Du kan inte använda dig av samma som till bmw:s sexor det blir helt fel.
Återigen när Foxs bil bromsades pekade effektkurvan i princip spikrakt uppåt vid 7500 varv. I slutet vid max ladd drygt 2.1 bar så vände kurvan precis med väldigt taskig bottendrag.
mvh Eric
Toppen behöver du inte porta.
Fox här på forumet lämnade in sin och visst efter mycket jobb gav den lite mer flöde. (han kan nog svara på det)
När jag frågade om portning tyckte han att man bara skulle snygga till o tabort gjutskägg osv och sedan radieslipa ventilerna.
Vänta med att byta kammar. Det skulle jag gjort. Eller prova original och trim när du ska mappa. SKa man åka turbo skulle jag nog titta mer på liknande motorer (slagläng och borr och 4 cyl) För att få fram fina kamprofiler. Du kan inte använda dig av samma som till bmw:s sexor det blir helt fel.
Återigen när Foxs bil bromsades pekade effektkurvan i princip spikrakt uppåt vid 7500 varv. I slutet vid max ladd drygt 2.1 bar så vände kurvan precis med väldigt taskig bottendrag.
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
Vad är ditt effektmål?
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
inte riktigt säker än men motorn kommer byggas för minst 400hk men får se hur nära jag kommer blir nöjd med 300hk
Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
300 pallar en sån motor helt orörd. 400 är nog inga problem med andra stakar.LönnART wrote:inte riktigt säker än men motorn kommer byggas för minst 400hk men får se hur nära jag kommer blir nöjd med 300hk
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
ja det kommer bli h-profil men eftersom motorn kommer borras helst 3mm i cylindrarna så vet jag inte hur mycket man vågar ladda??
Re: Bmw 318is m42b18 goes 2.1L supercharged
Egentligen behöver du ju inte gå upp i volym för att få den effekten, borra bara första öd och kör med standardvev och spara dom pengarna Min ger utan ansträngning 327hk på 1,1bar, det ger nog en fingervisning över hur pass bra dessa maskiner är.LönnART wrote:ja det kommer bli h-profil men eftersom motorn kommer borras helst 3mm i cylindrarna så vet jag inte hur mycket man vågar ladda??
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;