E30 5-bult. hur var det nu igen?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Hellström
Posts: 59
Joined: 27 Oct 2011, 16:26
Location: Hammarstrand

E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by Hellström »

Hej!
hade tänkt bygga om till 5 bult på touringen och har nu sökt och sökt, men nu vill jag har svart på vitt! :D

Fram
"bonje hylsa"
e46 nav
bromsarskiva 330 e46

Men vilket ok? går det med 540 oken och 330 skivorna? (självklart med adapter)

Bak
Bärarmar från e36 compakt är ju beprövat, men finns det ingen nav som passar direkt från någon compakt?
vilka skvior och ok passar?

skriv gärna vad ni har för setup! :D
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by JohanE »

Jag har tagit allt från M3E30, både fram och bak. Mer bolt-on går inte att få. :) Lite halvjobbigt att få tag på till skaplig kurs bara.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by BmWkrille »

Kan du leva med 20mm spacer finns det på tyska ebay. Spacer från 4/100 till 5/120. Enklare än så blir det nog inte :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Hellström
Posts: 59
Joined: 27 Oct 2011, 16:26
Location: Hammarstrand

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by Hellström »

BmWkrille wrote:Kan du leva med 20mm spacer finns det på tyska ebay. Spacer från 4/100 till 5/120. Enklare än så blir det nog inte :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Tanken var ju att även få lite större bromsar :)
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by bmw-slangen »

Hellström wrote:Hej!
hade tänkt bygga om till 5 bult på touringen och har nu sökt och sökt, men nu vill jag har svart på vitt! :D

Fram
"bonje hylsa"
e46 nav
bromsarskiva 330 e46

Men vilket ok? går det med 540 oken och 330 skivorna? (självklart med adapter)

Bak
Bärarmar från e36 compakt är ju beprövat, men finns det ingen nav som passar direkt från någon compakt?
vilka skvior och ok passar?

skriv gärna vad ni har för setup! :D
Såhär är min E30 323i -85. Notera att teoretiskt sett ska nedanstående fungera, jag har dock inte haft tid ännu att skruva ihop och verkligen verifiera det. Men återkommer när det händer!

Fram
bonjehylsa+mutter+bromsokadapter
nav e46
bromsskiva e46 330i
bromsok e36 m3
bromsokhållare e36 m3


Bak
original bärarmar
nav e36 cpt 316i
bromsskivor e36 cpt 316i
bromsok e32 735i (samma som e30 m3)
bromsokhållare e36 cpt 316i


Visst kan du bara ta nav från en E36 CPT och trycka dit på dina existerande bärarmar - förutsatt det är rätt typ av bärarmar.
Alla E36 CPT naven (förutom 323i) är gjorda för de små hjullagren (39x72x37). Har du en äldre E30 så har du i regel de små hjullagren. Min 323i -85 hade de små hjullagren (brytdatumer var oftast 09/85) så hade inte mina bärarmar varit så förbaskat sönderrostade så hade jag bara kunnat byta navet och låta allt annat vara. Däremot 325i hade alltid de stora hjullagren.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Johanswe
Posts: 351
Joined: 17 Aug 2012, 18:07
Location: Stockholm

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by Johanswe »

Passar inte z3 2,8ans bakvagn bolt on?
1111
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by bmw-slangen »

Johanswe wrote:Passar inte z3 2,8ans bakvagn bolt on?
Vi har Z3 1.8, 1.9, 2.0, 2.2, 2.8 och 3.0

Alla 4-cyl Z3 har samma hjullager som E36 CPT, dvs de små. Förutom 1.9 Roadster som fick de stora från och med 04/99 och framåt.

Alla 6-cyl Z3 hade stora hjullager.

Naven är dock annorlunda mellan Z3 och E36 CPT. Gissar på att det är främst djupet, men kanske även splinesen mot drivaxlarna - vet inte med säkerhet.

Däremot hade E36 CPT och 4-cyl Z3 identiska bärarmar (undantaget 1.9 Roadster - se ovan).

Det är alltså inte omöjligt att det räcker att ta naven från en 6-cyl Z3 och sätta dit på en E30 (som har stora hjullager). Men sen vet jag inte hur man löser det med lämplig bromsskiva, bromsokshållare och bromsok samt parkeringsbroms.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Johanswe
Posts: 351
Joined: 17 Aug 2012, 18:07
Location: Stockholm

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by Johanswe »

http://clavinzero.com/e30-5-lug/" onclick="window.open(this.href);return false;
1111
User avatar
Hellström
Posts: 59
Joined: 27 Oct 2011, 16:26
Location: Hammarstrand

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by Hellström »

Tack så mycket för svaren! :D

jag har väl troligtvis stora hjullagret (318 touring -90)?

var även in på bmw och hörde vad dom skulle ha för naven bak. 2000:-/st till e30m3 och 1400:- till 323 ti :roll:

bästa/enklaste alternativet är kanske att ta kompletta bärarmar från e36 compakt?
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
User avatar
blidd
Posts: 153
Joined: 08 Jan 2011, 13:41
Location: Nykarleby (Finland)

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by blidd »

mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
User avatar
Hellström
Posts: 59
Joined: 27 Oct 2011, 16:26
Location: Hammarstrand

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by Hellström »

blidd wrote:mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
Jaså? kör du med bonje hylsa och e36 nav?
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by bmw-slangen »

blidd wrote:mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
Men detta hanterar väl hylsan? Den har ju en spacer längst in som gör att skivan bygger ut lite extra. Eller behövs ännu mer space?
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by bmw-slangen »

bmw-slangen wrote:
blidd wrote:mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
Men detta hanterar väl hylsan? Den har ju en spacer längst in som gör att skivan bygger ut lite extra. Eller behövs ännu mer space?
Bara så vi pratar om samma saker - det är denna setup som jag refererar till.

Här har jag bara trätt på hylsan och skruvat dit muttern, naturligtvis ska navet sitta där normalt sett (och bromsskivan i navet).

Image
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Hellström
Posts: 59
Joined: 27 Oct 2011, 16:26
Location: Hammarstrand

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by Hellström »

bmw-slangen wrote:
bmw-slangen wrote:
blidd wrote:mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
Men detta hanterar väl hylsan? Den har ju en spacer längst in som gör att skivan bygger ut lite extra. Eller behövs ännu mer space?
Bara så vi pratar om samma saker - det är denna setup som jag refererar till.

Här har jag bara trätt på hylsan och skruvat dit muttern, naturligtvis ska navet sitta där normalt sett (och bromsskivan i navet).

Image
hur tjock är "kanten" längst in? i orginal ritnigen från bonje är den runt 1-2mm
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by bmw-slangen »

Hellström wrote:
bmw-slangen wrote:
bmw-slangen wrote:
Men detta hanterar väl hylsan? Den har ju en spacer längst in som gör att skivan bygger ut lite extra. Eller behövs ännu mer space?
Bara så vi pratar om samma saker - det är denna setup som jag refererar till.

Här har jag bara trätt på hylsan och skruvat dit muttern, naturligtvis ska navet sitta där normalt sett (och bromsskivan i navet).

Image
hur tjock är "kanten" längst in? i orginal ritnigen från bonje är den runt 1-2mm
Har inte mätt, men skulle kunna mäta under morgondagen. En uppgift jag sett är 7.5 mm, den är garanterat tjockare än 1-2 mm iallafall. Säkra uppgifter kommer under morgondagen.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by RoDe »

Detta är inte en hylsa enligt Bonjes mått som har tunnare innerkant och användes med originalmuttern.

Denna ritades/måttades upp utav någon annan med tjockare innerkant så inte större skivor tar emot samt en specialmutter som fräses fram så man får bättre gäng pga den tjockare innerkanten.

Detta kit har även sålts tillsammans med adaptrar för m3e36 ok och ska användas med 330 e46 skiva på 325mm. Behövs ingen spacer bakom skivan med detta kit.
The Lower Class
User avatar
blidd
Posts: 153
Joined: 08 Jan 2011, 13:41
Location: Nykarleby (Finland)

Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?

Post by blidd »

Japp min hylsa är den som bonje har i sin forumtråd, 1-2mm kant på insidan samt e30 orginal mutter. Skulle man tillverka störrekant på insidan av hylsan och förskjuta hela navet utåt skulle inte e30 mutterns gängor räcka till. :)
Kör man med sådär tjock kant och specialtillerkad mutter så förstår jag att e46 skivor kan passa rakt av!

RoDe +1 exakt så
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
Post Reply