E30 5-bult. hur var det nu igen?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 5-bult. hur var det nu igen?
Hej!
hade tänkt bygga om till 5 bult på touringen och har nu sökt och sökt, men nu vill jag har svart på vitt!
Fram
"bonje hylsa"
e46 nav
bromsarskiva 330 e46
Men vilket ok? går det med 540 oken och 330 skivorna? (självklart med adapter)
Bak
Bärarmar från e36 compakt är ju beprövat, men finns det ingen nav som passar direkt från någon compakt?
vilka skvior och ok passar?
skriv gärna vad ni har för setup!
hade tänkt bygga om till 5 bult på touringen och har nu sökt och sökt, men nu vill jag har svart på vitt!
Fram
"bonje hylsa"
e46 nav
bromsarskiva 330 e46
Men vilket ok? går det med 540 oken och 330 skivorna? (självklart med adapter)
Bak
Bärarmar från e36 compakt är ju beprövat, men finns det ingen nav som passar direkt från någon compakt?
vilka skvior och ok passar?
skriv gärna vad ni har för setup!
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
//Hellström
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Jag har tagit allt från M3E30, både fram och bak. Mer bolt-on går inte att få. Lite halvjobbigt att få tag på till skaplig kurs bara.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
E30 5-bult. hur var det nu igen?
Kan du leva med 20mm spacer finns det på tyska ebay. Spacer från 4/100 till 5/120. Enklare än så blir det nog inte
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
BmWkrille wrote:Kan du leva med 20mm spacer finns det på tyska ebay. Spacer från 4/100 till 5/120. Enklare än så blir det nog inte
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Tanken var ju att även få lite större bromsar
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
//Hellström
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Såhär är min E30 323i -85. Notera att teoretiskt sett ska nedanstående fungera, jag har dock inte haft tid ännu att skruva ihop och verkligen verifiera det. Men återkommer när det händer!Hellström wrote:Hej!
hade tänkt bygga om till 5 bult på touringen och har nu sökt och sökt, men nu vill jag har svart på vitt!
Fram
"bonje hylsa"
e46 nav
bromsarskiva 330 e46
Men vilket ok? går det med 540 oken och 330 skivorna? (självklart med adapter)
Bak
Bärarmar från e36 compakt är ju beprövat, men finns det ingen nav som passar direkt från någon compakt?
vilka skvior och ok passar?
skriv gärna vad ni har för setup!
Fram
bonjehylsa+mutter+bromsokadapter
nav e46
bromsskiva e46 330i
bromsok e36 m3
bromsokhållare e36 m3
Bak
original bärarmar
nav e36 cpt 316i
bromsskivor e36 cpt 316i
bromsok e32 735i (samma som e30 m3)
bromsokhållare e36 cpt 316i
Visst kan du bara ta nav från en E36 CPT och trycka dit på dina existerande bärarmar - förutsatt det är rätt typ av bärarmar.
Alla E36 CPT naven (förutom 323i) är gjorda för de små hjullagren (39x72x37). Har du en äldre E30 så har du i regel de små hjullagren. Min 323i -85 hade de små hjullagren (brytdatumer var oftast 09/85) så hade inte mina bärarmar varit så förbaskat sönderrostade så hade jag bara kunnat byta navet och låta allt annat vara. Däremot 325i hade alltid de stora hjullagren.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Vi har Z3 1.8, 1.9, 2.0, 2.2, 2.8 och 3.0Johanswe wrote:Passar inte z3 2,8ans bakvagn bolt on?
Alla 4-cyl Z3 har samma hjullager som E36 CPT, dvs de små. Förutom 1.9 Roadster som fick de stora från och med 04/99 och framåt.
Alla 6-cyl Z3 hade stora hjullager.
Naven är dock annorlunda mellan Z3 och E36 CPT. Gissar på att det är främst djupet, men kanske även splinesen mot drivaxlarna - vet inte med säkerhet.
Däremot hade E36 CPT och 4-cyl Z3 identiska bärarmar (undantaget 1.9 Roadster - se ovan).
Det är alltså inte omöjligt att det räcker att ta naven från en 6-cyl Z3 och sätta dit på en E30 (som har stora hjullager). Men sen vet jag inte hur man löser det med lämplig bromsskiva, bromsokshållare och bromsok samt parkeringsbroms.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
http://clavinzero.com/e30-5-lug/" onclick="window.open(this.href);return false;
1111
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Tack så mycket för svaren!
jag har väl troligtvis stora hjullagret (318 touring -90)?
var även in på bmw och hörde vad dom skulle ha för naven bak. 2000:-/st till e30m3 och 1400:- till 323 ti
bästa/enklaste alternativet är kanske att ta kompletta bärarmar från e36 compakt?
jag har väl troligtvis stora hjullagret (318 touring -90)?
var även in på bmw och hörde vad dom skulle ha för naven bak. 2000:-/st till e30m3 och 1400:- till 323 ti
bästa/enklaste alternativet är kanske att ta kompletta bärarmar från e36 compakt?
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
//Hellström
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Jaså? kör du med bonje hylsa och e36 nav?blidd wrote:mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
//Hellström
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Men detta hanterar väl hylsan? Den har ju en spacer längst in som gör att skivan bygger ut lite extra. Eller behövs ännu mer space?blidd wrote:mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Bara så vi pratar om samma saker - det är denna setup som jag refererar till.bmw-slangen wrote:Men detta hanterar väl hylsan? Den har ju en spacer längst in som gör att skivan bygger ut lite extra. Eller behövs ännu mer space?blidd wrote:mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
Här har jag bara trätt på hylsan och skruvat dit muttern, naturligtvis ska navet sitta där normalt sett (och bromsskivan i navet).
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
hur tjock är "kanten" längst in? i orginal ritnigen från bonje är den runt 1-2mmbmw-slangen wrote:Bara så vi pratar om samma saker - det är denna setup som jag refererar till.bmw-slangen wrote:Men detta hanterar väl hylsan? Den har ju en spacer längst in som gör att skivan bygger ut lite extra. Eller behövs ännu mer space?blidd wrote:mina 330 e46 skivor kräver 5mm spacer på innanför skivan för att inte ta i styrleden iaf
Här har jag bara trätt på hylsan och skruvat dit muttern, naturligtvis ska navet sitta där normalt sett (och bromsskivan i navet).
E30 M60b40 6vxl
//Hellström
//Hellström
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Har inte mätt, men skulle kunna mäta under morgondagen. En uppgift jag sett är 7.5 mm, den är garanterat tjockare än 1-2 mm iallafall. Säkra uppgifter kommer under morgondagen.Hellström wrote:hur tjock är "kanten" längst in? i orginal ritnigen från bonje är den runt 1-2mmbmw-slangen wrote:Bara så vi pratar om samma saker - det är denna setup som jag refererar till.bmw-slangen wrote:
Men detta hanterar väl hylsan? Den har ju en spacer längst in som gör att skivan bygger ut lite extra. Eller behövs ännu mer space?
Här har jag bara trätt på hylsan och skruvat dit muttern, naturligtvis ska navet sitta där normalt sett (och bromsskivan i navet).
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Detta är inte en hylsa enligt Bonjes mått som har tunnare innerkant och användes med originalmuttern.
Denna ritades/måttades upp utav någon annan med tjockare innerkant så inte större skivor tar emot samt en specialmutter som fräses fram så man får bättre gäng pga den tjockare innerkanten.
Detta kit har även sålts tillsammans med adaptrar för m3e36 ok och ska användas med 330 e46 skiva på 325mm. Behövs ingen spacer bakom skivan med detta kit.
Denna ritades/måttades upp utav någon annan med tjockare innerkant så inte större skivor tar emot samt en specialmutter som fräses fram så man får bättre gäng pga den tjockare innerkanten.
Detta kit har även sålts tillsammans med adaptrar för m3e36 ok och ska användas med 330 e46 skiva på 325mm. Behövs ingen spacer bakom skivan med detta kit.
The Lower Class
Re: E30 5-bult. hur var det nu igen?
Japp min hylsa är den som bonje har i sin forumtråd, 1-2mm kant på insidan samt e30 orginal mutter. Skulle man tillverka störrekant på insidan av hylsan och förskjuta hela navet utåt skulle inte e30 mutterns gängor räcka till.
Kör man med sådär tjock kant och specialtillerkad mutter så förstår jag att e46 skivor kan passa rakt av!
RoDe +1 exakt så
Kör man med sådär tjock kant och specialtillerkad mutter så förstår jag att e46 skivor kan passa rakt av!
RoDe +1 exakt så
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)