Svarva kolvar m20b25 motor.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

sh0rty^
Posts: 51
Joined: 22 Nov 2005, 15:30

Svarva kolvar m20b25 motor.

Post by sh0rty^ »

Heisann

Driver å demonterer min m20b25 motor for turbobygge om dagen. Jeg skal i gang o o-ringe blokka.

Men når det kommer til dekompremering så lurte jeg på et par ting.
Jeg skal jo svarva kolvarna, men hvor mye? Jeg har hørt at 1mm er vanlig? Hvor mye har jeg og gå på?
Og burde jag svarva i midten av stemplene for at inte ødelegga forbrenningsrummet? I tilfelle, hvor mye skal jeg la være igjen til sidene?

Håppas ni forstår ;)

- lars
Norge
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Har du 8.8:1 kolvarna så tycker jag att du ska svarva dom helt plana. Ingen grop eller något tjaffs det behövs inte om du plattar av dom.

Jag tog ned mina lite under deck för att få 7.9:1, tror det blir 8.0:1 med urgröpta förbränningsrum och plan kolv..

Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bra att du informerar Peter:)
sh0rty^
Posts: 51
Joined: 22 Nov 2005, 15:30

Post by sh0rty^ »

Jeg trodde jeg hadde 9:5:1 i kompresjon jeg, har den gamle m20b25 motoren før faceliften. -87

Eller?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Sitter det katalysator på bilen har du 8.8
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bmwandreas wrote:Bra att du informerar Peter:)


- Man försöker väll bidra till en uppbyggnad av forumet igen :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

sh0rty^ wrote:Jeg trodde jeg hadde 9:5:1 i kompresjon jeg, har den gamle m20b25 motoren før faceliften. -87

Eller?


Icke kat. kolvarna är 9.8:1 har jag för mig, jag svarvade ett par sådana 1mm under deck och fick då 8.8:1 i kompression.

- Så jag köpte 6st 8.8:1 kolvar och körde av dom, för det lönar sig inte att göra grop :/
sh0rty^
Posts: 51
Joined: 22 Nov 2005, 15:30

Post by sh0rty^ »

Men ja har inte cat, vilket betyr at kovlarna er 9.8.1 i komp? Men jeg burde ikke gora grop? Så visst ja svarvar 1mm så får ja 8:8:1 i komp?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

sh0rty^ wrote:Men ja har inte cat, vilket betyr at kovlarna er 9.8.1 i komp? Men jeg burde ikke gora grop? Så visst ja svarvar 1mm så får ja 8:8:1 i komp?


Du har en "böld" på båda kolvarna, det är den man ska svarva ned. Tar du ned hela den så du får en plan yta så kommer du få 8.8:1 med dina icke kat kolvar.

Gör du däremot precis samma sak med 8.8:1 kolvarna får du ca: 8.0:1.

Gropen som finns på kolvarna, som du ser på bilden ovan, är mindre på 9.8:1 kolvarna, kan hända att du kan utöka volymen på gropen genom att svarva dom.

Men att plocka ned kolvtaket är inte bra, även fast jag törs tro att du _kan_ göra det, och fortfarande kan ha en stabil kolv. För det är tjock kolvtak i 8.8:1 ialla fall.
sh0rty^
Posts: 51
Joined: 22 Nov 2005, 15:30

Post by sh0rty^ »

Okei, jeg forstår. TUsen takk for et bra svar :)

mvh lars olafsen
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

sh0rty^ wrote:Okei, jeg forstår. TUsen takk for et bra svar :)

mvh lars olafsen


Det var så lite så :)
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

mina kolvar som ja har svarvat är kat kolvar då får jag alltså 8.0:1... kanon =)

peppe ligger dina kolvar jämmns med blocket i övre dödläge på motorn ?

jag har nu en m20b20 topp på min m20b25 (sug motor) och tänkte flytta över den toppen på ett annat b25 block med dom svarvade kolvarna i...

b20 toppen är urtagen i förbränningsrummen med en b25 topp som "mall"
någon som vet om det kommer bli spikkänsligt ? och vad man kan göa åt det isåfall ?

mvh /// Rille
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

E21_Rille: Som jag skriver ovan så tog jag ned 1mm under deck :)

Alltså så vänder kolvarna lite under.

Ang. toppen som du gjort iordning så tror jag det ska gå galant om du har andvänt M20B25 toppen som small, du kan ju plocka ned alla vassa kanter också om du känner för det.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

peppe: det första man blir blind på....

alla vassa kanter är borttagna i toppen... men i urgröpningen på kolven ?
törs man "runda" kanten runt urgröpningen ?

fundrar på om det inte vore bättre att göra en "hel" grop på koven ...
som den som är fasst centrerad och ända ut till kanten på kolven... ?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Har du likadana kolvar som är på bilden jag postade så finns det väll igentligen ingen anledning till att utöka gropen ?

För den lilla nedsänkningen där är knappast farlig för spikningar. Tar du ut den ända emot kanterna känns det som att det blir svagare där ut mot ringarna?

Har du fina fb-rum så är det nog lungt.

Hur många cc rymmer dina?
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Kan nån Förklara hur jag mäter upp kompen på min motor?
/mvh jonas
Ps. ursäkta om jag stal tråden ds.
Post Reply