Svarva kolvar m20b25 motor.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Svarva kolvar m20b25 motor.
Heisann
Driver å demonterer min m20b25 motor for turbobygge om dagen. Jeg skal i gang o o-ringe blokka.
Men når det kommer til dekompremering så lurte jeg på et par ting.
Jeg skal jo svarva kolvarna, men hvor mye? Jeg har hørt at 1mm er vanlig? Hvor mye har jeg og gå på?
Og burde jag svarva i midten av stemplene for at inte ødelegga forbrenningsrummet? I tilfelle, hvor mye skal jeg la være igjen til sidene?
Håppas ni forstår
- lars
Norge
Driver å demonterer min m20b25 motor for turbobygge om dagen. Jeg skal i gang o o-ringe blokka.
Men når det kommer til dekompremering så lurte jeg på et par ting.
Jeg skal jo svarva kolvarna, men hvor mye? Jeg har hørt at 1mm er vanlig? Hvor mye har jeg og gå på?
Og burde jag svarva i midten av stemplene for at inte ødelegga forbrenningsrummet? I tilfelle, hvor mye skal jeg la være igjen til sidene?
Håppas ni forstår
- lars
Norge
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
sh0rty^ wrote:Jeg trodde jeg hadde 9:5:1 i kompresjon jeg, har den gamle m20b25 motoren før faceliften. -87
Eller?
Icke kat. kolvarna är 9.8:1 har jag för mig, jag svarvade ett par sådana 1mm under deck och fick då 8.8:1 i kompression.
- Så jag köpte 6st 8.8:1 kolvar och körde av dom, för det lönar sig inte att göra grop :/
sh0rty^ wrote:Men ja har inte cat, vilket betyr at kovlarna er 9.8.1 i komp? Men jeg burde ikke gora grop? Så visst ja svarvar 1mm så får ja 8:8:1 i komp?
Du har en "böld" på båda kolvarna, det är den man ska svarva ned. Tar du ned hela den så du får en plan yta så kommer du få 8.8:1 med dina icke kat kolvar.
Gör du däremot precis samma sak med 8.8:1 kolvarna får du ca: 8.0:1.
Gropen som finns på kolvarna, som du ser på bilden ovan, är mindre på 9.8:1 kolvarna, kan hända att du kan utöka volymen på gropen genom att svarva dom.
Men att plocka ned kolvtaket är inte bra, även fast jag törs tro att du _kan_ göra det, och fortfarande kan ha en stabil kolv. För det är tjock kolvtak i 8.8:1 ialla fall.
mina kolvar som ja har svarvat är kat kolvar då får jag alltså 8.0:1... kanon =)
peppe ligger dina kolvar jämmns med blocket i övre dödläge på motorn ?
jag har nu en m20b20 topp på min m20b25 (sug motor) och tänkte flytta över den toppen på ett annat b25 block med dom svarvade kolvarna i...
b20 toppen är urtagen i förbränningsrummen med en b25 topp som "mall"
någon som vet om det kommer bli spikkänsligt ? och vad man kan göa åt det isåfall ?
mvh /// Rille
peppe ligger dina kolvar jämmns med blocket i övre dödläge på motorn ?
jag har nu en m20b20 topp på min m20b25 (sug motor) och tänkte flytta över den toppen på ett annat b25 block med dom svarvade kolvarna i...
b20 toppen är urtagen i förbränningsrummen med en b25 topp som "mall"
någon som vet om det kommer bli spikkänsligt ? och vad man kan göa åt det isåfall ?
mvh /// Rille
Har du likadana kolvar som är på bilden jag postade så finns det väll igentligen ingen anledning till att utöka gropen ?
För den lilla nedsänkningen där är knappast farlig för spikningar. Tar du ut den ända emot kanterna känns det som att det blir svagare där ut mot ringarna?
Har du fina fb-rum så är det nog lungt.
Hur många cc rymmer dina?
För den lilla nedsänkningen där är knappast farlig för spikningar. Tar du ut den ända emot kanterna känns det som att det blir svagare där ut mot ringarna?
Har du fina fb-rum så är det nog lungt.
Hur många cc rymmer dina?