Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Snigeln i skufen igen :)
Var till Kjula idag och körde med Chevan
Var dock inte helt problemfritt, nya tvåkrets huvudcylindern gör så jag får knappt någe bromsverkan på bakbromsarna.
Kopplade in launchcontrol på 2900rpm med tändbackning för att väcka turbon lite.
Lyckades då komma ner på en tia med 0.8bar i laddtryck, men med 1.87 i 60fot.
Får ta och fixa till bromsarna bak så jag kan varva upp till 3600rpm som i höstas.
Annars är nöjd med bilen, vi behövde inte skruva någe alls på hela dagen bara mappa växellådan o motorn
Var dock inte helt problemfritt, nya tvåkrets huvudcylindern gör så jag får knappt någe bromsverkan på bakbromsarna.
Kopplade in launchcontrol på 2900rpm med tändbackning för att väcka turbon lite.
Lyckades då komma ner på en tia med 0.8bar i laddtryck, men med 1.87 i 60fot.
Får ta och fixa till bromsarna bak så jag kan varva upp till 3600rpm som i höstas.
Annars är nöjd med bilen, vi behövde inte skruva någe alls på hela dagen bara mappa växellådan o motorn
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.83@220km/h 1.87 i 60fot
Logfil på 10.83 repan.
Programmerade TCI boxen så lådan växlar 1-2 vid 6500rpm och 2-3 vid 7000rpm och lockup på 3an.
Får inte laddtryck föränns 0.7sekunder efter start.
Beställde ny utväxling tidigare ikväll, blir 4.11 istället så man kommer iväg lite bättre i starten.
Nu kör jag med 3.50. Varvtal vid mål ca. 5500rpm
Programmerade TCI boxen så lådan växlar 1-2 vid 6500rpm och 2-3 vid 7000rpm och lockup på 3an.
Får inte laddtryck föränns 0.7sekunder efter start.
Beställde ny utväxling tidigare ikväll, blir 4.11 istället så man kommer iväg lite bättre i starten.
Nu kör jag med 3.50. Varvtal vid mål ca. 5500rpm
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.83@220km/h 1.87 i 60fot
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.83@220km/h 1.87 i 60fot
Har fixat till bakbromsarna, var bara och skifta rören på huvudbromscyl.
Tunat även in launch control lite bättre, 0.2bar efter två sekunder på 3000rpm.
Byter även utväxling till 4.11 från 3.50, hade ju bara 5500rpm vid mål.
Tunat även in launch control lite bättre, 0.2bar efter två sekunder på 3000rpm.
Byter även utväxling till 4.11 från 3.50, hade ju bara 5500rpm vid mål.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.83@220km/h 1.87 i 60fot
Var och körde lite gatrace med Chevan i helgen
Men hade inga bra däck, plockade fram ett par gamla Hoosier 10.5x27 gatslicks.
Greppet var inte den bästa så att säga
Men kul var det
GoPro film lyckades vi få till
http://youtu.be/W31E14PKEOE
Men hade inga bra däck, plockade fram ett par gamla Hoosier 10.5x27 gatslicks.
Greppet var inte den bästa så att säga
Men kul var det
GoPro film lyckades vi få till
http://youtu.be/W31E14PKEOE
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir Rökmaskin. 10.83@220km/h
Har även hunnit börja med mittkonsol.
Tänkte först göra den i MDF men blev 2mm aluminium plåt istället.
Ett par burkhållare är ju ett måste
Bosse svetsade ihop plåtarna.
Ska tillverka en sarg runt AC-paketet.
Tänkte först göra den i MDF men blev 2mm aluminium plåt istället.
Ett par burkhållare är ju ett måste
Bosse svetsade ihop plåtarna.
Ska tillverka en sarg runt AC-paketet.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir Rökmaskin. 10.83@220km/h
Snajdigt! haha Bosse är fan het
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir Rökmaskin. 10.83@220km/h
Hehe.. het?!
En mobilkamera film på en av reporna i helgen, vart en 201meter burnout :hihi:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151503264977315
En mobilkamera film på en av reporna i helgen, vart en 201meter burnout :hihi:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151503264977315
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir Rökmaskin. 10.83@220km/h
Konsolen börjar likna någe
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir Rökmaskin. 10.83@220km/h
Burkhållare på plats
Gjorde även ett par fack, ser ut som matlådor
Ska göra ett par fästen och sedan spackla och måla konsolen.
Gjorde även ett par fack, ser ut som matlådor
Ska göra ett par fästen och sedan spackla och måla konsolen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.03@224km/h
Var till Kjula igår och körde med Chevan.
Blev ett par repor, nytt persbästa varje repa.
Körde med 0.8bar i laddtryck, får inte mer med 0.3bars fjädern.
Dagens bästa tid blev 10.03 224km/h Kom ner på 1.629 i 60fot.
Fick upp 0.2bar med launchen efter drygt 4sekunder.
Nu ska jag montera i starkare fjäder i WGn
Kommer film på reporna under veckan
Blev ett par repor, nytt persbästa varje repa.
Körde med 0.8bar i laddtryck, får inte mer med 0.3bars fjädern.
Dagens bästa tid blev 10.03 224km/h Kom ner på 1.629 i 60fot.
Fick upp 0.2bar med launchen efter drygt 4sekunder.
Nu ska jag montera i starkare fjäder i WGn
Kommer film på reporna under veckan
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.03@224km/h
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.03@224km/h
Körningen såg ju nästan tråkig ut när det går sådär fint
Behöver man ingen bur på kjula?
Behöver man ingen bur på kjula?
Rickard Bäcker
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.03@224km/h
Jodå, vart ju utslängd efter repan hehe
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.03@224km/h
Efter Kjula i Lördags har bilen rullat varje dag, fixade till en cruising mapp till motor o låda
Polaren var cahffis lördag kväll vi brummade ut till kjula. Ölen hann inte äns bli varma
Dessutom så fungerade gamla 6x9 högtalarhålen bra o kasta tomburkarna genom till skuffen.
Åkte ut till Kjula i söndags och kikade på racet, på vägen dit passade jag på och piska en nyare Porsche på motorvägen,
funkade ju bra med grundladd på 0.3bar
Söndags kväll kom Kai från finska V8 Magazine och fotade bilen, blir reportage i tidningen senare.
Har kört bilen till och från jobbet, startar fint fast det är kallt på mornarna när man ska hem från jobbet.
Ikväll var vi ut till Gröndal och kikade på speedway, tyvärr så torskade Smederna, men bilen fungerade fint
Polaren var cahffis lördag kväll vi brummade ut till kjula. Ölen hann inte äns bli varma
Dessutom så fungerade gamla 6x9 högtalarhålen bra o kasta tomburkarna genom till skuffen.
Åkte ut till Kjula i söndags och kikade på racet, på vägen dit passade jag på och piska en nyare Porsche på motorvägen,
funkade ju bra med grundladd på 0.3bar
Söndags kväll kom Kai från finska V8 Magazine och fotade bilen, blir reportage i tidningen senare.
Har kört bilen till och från jobbet, startar fint fast det är kallt på mornarna när man ska hem från jobbet.
Ikväll var vi ut till Gröndal och kikade på speedway, tyvärr så torskade Smederna, men bilen fungerade fint
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.03@224km/h
Tog och la till en fjäder i WG:en, kollade så att det var lagom med hjälp av tryckluft.
Tog bilen ut på en sväng på E20.
Laddtrycket hamnade på 1.05bar utan mottryck på WG.
Syns på loggen att det fetar på rejält strax under 1bar i laddtryck.
Tog och mappade bort lite soppa vid 1bar och uppåt.
Tog bilen ut på en sväng på E20.
Laddtrycket hamnade på 1.05bar utan mottryck på WG.
Syns på loggen att det fetar på rejält strax under 1bar i laddtryck.
Tog och mappade bort lite soppa vid 1bar och uppåt.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 10.03@224km/h, bromsad 4-siffri
Nyligen hemkommen efter en natt i Sthlm i RotoTest bänk.
Åkte med Chevan upp, 15.5mil enkel resa
Bilen drog ca. 1.9liter milen på vägen upp i 110km/h o lugn körning.
VEMS Emil hade tillgång till RotoTest bänk som vi hängde bilen i, vart lite mickel och få dit bilen.
Fick köra med 10mm spacers så bänken gick fritt.
Första pullet gav 860whp med 1bar i laddtryck och fetblandning.
Tunade upp sedan laddtrycket till 1.14bar och ökade varvet lite och fick ut
1012whp vid 6780rpm och 1080Nm vid 5580rpm
Film på sista svepet.
http://www.youtube.com/watch?v=sPIgJiad ... e=youtu.be
På vägen hem slocknade halvlyset i Södertälje, hmmm..
Svängde av o slog av bilen, som vart helt stendöd efter det.
Var dock bara kabel från generatorn som hade släppt från kabelskon.
Hade dock bränt halvljus lamporna, tejpade heljusen upptill så jag kunde köra hem.
Åkte med Chevan upp, 15.5mil enkel resa
Bilen drog ca. 1.9liter milen på vägen upp i 110km/h o lugn körning.
VEMS Emil hade tillgång till RotoTest bänk som vi hängde bilen i, vart lite mickel och få dit bilen.
Fick köra med 10mm spacers så bänken gick fritt.
Första pullet gav 860whp med 1bar i laddtryck och fetblandning.
Tunade upp sedan laddtrycket till 1.14bar och ökade varvet lite och fick ut
1012whp vid 6780rpm och 1080Nm vid 5580rpm
Film på sista svepet.
http://www.youtube.com/watch?v=sPIgJiad ... e=youtu.be
På vägen hem slocknade halvlyset i Södertälje, hmmm..
Svängde av o slog av bilen, som vart helt stendöd efter det.
Var dock bara kabel från generatorn som hade släppt från kabelskon.
Hade dock bränt halvljus lamporna, tejpade heljusen upptill så jag kunde köra hem.
Last edited by pro_mille on 08 Sep 2013, 14:43, edited 2 times in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;