Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Japp det är så det funkar, varvtal och vridmoment mäts så får man effekten. Vrid är en enhet som inte uträttar något kan man säga utan varvtal och då får man en effekt som är det som driver bilen framåt
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Nu är det fullt på listan, får göra en ny eller rensa lite om fler ska få plats
Hittade äntligen inställningen som gör att man får original storlek och kvalité på bilden i Photobucket... så nu ser vi något bättre på grafen.
Lagt till:
Mr z:
M50b25
Oportadtopp, dubbla insugskammar, ställd 1mm öppna
Precision 6262 ar 0,63
2bar laddtryck, 3,5 tums avgas hela vägen
E85
Zponka:
M50 (smidd)
2.8L kompförhållande 8,5:1.
Dubbla insugskammar
Standard topp
PT 6765 kullagrad singel entry T3 AR82
2.2bar
E85
3.5" DP och avgas
Silverryggen:
M50 2.5 kompsänkt
Dubbla insugskammar orörd topp
Hx 40 19hus 1,8bar
E85
3 tums avgas
Robert Forsberg:
M50b25
Dubbla insug
Cp kolvar h-profil coopering
precision 6262 ar 0.63 1,8 bar
AsLoT:
M54B30 i Z3a
Oöppnad
Rampat ladd med 1.15bar på topp.
GT3582r
Tajt och tyst avgas.
E85
Hittade äntligen inställningen som gör att man får original storlek och kvalité på bilden i Photobucket... så nu ser vi något bättre på grafen.
Lagt till:
Mr z:
M50b25
Oportadtopp, dubbla insugskammar, ställd 1mm öppna
Precision 6262 ar 0,63
2bar laddtryck, 3,5 tums avgas hela vägen
E85
Zponka:
M50 (smidd)
2.8L kompförhållande 8,5:1.
Dubbla insugskammar
Standard topp
PT 6765 kullagrad singel entry T3 AR82
2.2bar
E85
3.5" DP och avgas
Silverryggen:
M50 2.5 kompsänkt
Dubbla insugskammar orörd topp
Hx 40 19hus 1,8bar
E85
3 tums avgas
Robert Forsberg:
M50b25
Dubbla insug
Cp kolvar h-profil coopering
precision 6262 ar 0.63 1,8 bar
AsLoT:
M54B30 i Z3a
Oöppnad
Rampat ladd med 1.15bar på topp.
GT3582r
Tajt och tyst avgas.
E85
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Erikzzon's kurva är ju bara skitfin!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Här ser man jag att dom är ganska trånga PT aggen när Mrz bara ökar på varv med sin 2,5 och medans zponka´s droppar på varv med 3mm större turbin och 300cc mer motorvolym.
Jag skulle vilja se en PT 6770+ men efter erikzzon´s graf känns min PT 6766 helrätt.
Jag skulle vilja se en PT 6770+ men efter erikzzon´s graf känns min PT 6766 helrätt.
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Och han har bara T3 avgashus. Har ju kört många M50 770-780 whp med 67mm och de peakar på över 7000 rpm med 1:1 i mottryck.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Mm dubbla IV insug ställda på 1mm. Men toppen är portad och har fina ventiler.ippe wrote:Är topparna bättre på m54orna? Tänkte på erikzzons fina effektkurva, är ju något man suktar efter med snarlik setup. m50b30 6766.
Åker han du dubbla insugskammar från iv?
Vet du hur dom vart ställda med 100% ?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Ska köra pt6765 t4 twinentry, coopering m50b25 annars orörd
Funderar om ni tycker jag ska åka dubbla insugskammar eller std? Skulle vara kul att se skillnad om den är så märkbar?
Behöver jag nån laddtrycksstyrning på lägre varv?
Funderar om ni tycker jag ska åka dubbla insugskammar eller std? Skulle vara kul att se skillnad om den är så märkbar?
Behöver jag nån laddtrycksstyrning på lägre varv?
Jonatan
0768474698
0768474698
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Man kör dubbla insugskammar för att inte tappa effekt efter 6000 som man gör med standard.load3d_ wrote:Ska köra pt6765 t4 twinentry, coopering m50b25 annars orörd
Funderar om ni tycker jag ska åka dubbla insugskammar eller std? Skulle vara kul att se skillnad om den är så märkbar?
Behöver jag nån laddtrycksstyrning på lägre varv?
Med dubbla så bibehåller du effektern till 7000.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Lägger upp den ny. ErikJakan har en andra graf med mer pulver och Sankan har lagts till.
ErikJakan har samma spec som tidigare vad jag förstår men laddar nu 2,2 bar istället för 1,5.
Sankan har följande:
M50B25 Vanos Smidd
2.8 liter
Original vanos insug, IV insug på avgas
Orörd topp med värre fjädrar
Precision 6765 T4 twin
2.0 Bar
E85
DP 3.5" resten 3"
Tryck på bilden för att se större
ErikJakan har samma spec som tidigare vad jag förstår men laddar nu 2,2 bar istället för 1,5.
Sankan har följande:
M50B25 Vanos Smidd
2.8 liter
Original vanos insug, IV insug på avgas
Orörd topp med värre fjädrar
Precision 6765 T4 twin
2.0 Bar
E85
DP 3.5" resten 3"
Tryck på bilden för att se större
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Däckis
M50B32
Gjutet grenrör
6765 t3 0.82
Vanos med alpinakammar
1.8 bar
M50B32
Gjutet grenrör
6765 t3 0.82
Vanos med alpinakammar
1.8 bar
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
- Robin Olivi
- Posts: 93
- Joined: 25 Dec 2012, 15:43
- Location: Västerås
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Intressant jämförelse, börjar dock bli lite mkt linjer.
Ingen som har kurva på närmare fyrsiffrigt?
Ingen som har kurva på närmare fyrsiffrigt?
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Kan fixa 2 st imorn.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Ser slirvänligt utBmwandreas wrote:Däckis
M50B32
Gjutet grenrör
6765 t3 0.82
Vanos med alpinakammar
1.8 bar
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Den va hal på gatan, för mycket vrid! Men ägaren får bestämma:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Ja man har ju alltid en högerfot att justera med såBmwandreas wrote:Den va hal på gatan, för mycket vrid! Men ägaren får bestämma:)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Ja det är för många linjer nu. Frågan är bara vilka jag ska dumpa Alla vill väl vara med
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen