Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Japp det är så det funkar, varvtal och vridmoment mäts så får man effekten. Vrid är en enhet som inte uträttar något kan man säga utan varvtal och då får man en effekt som är det som driver bilen framåt
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Nu är det fullt på listan, får göra en ny eller rensa lite om fler ska få plats :D
Hittade äntligen inställningen som gör att man får original storlek och kvalité på bilden i Photobucket... så nu ser vi något bättre på grafen.

Lagt till:
Mr z:
M50b25
Oportadtopp, dubbla insugskammar, ställd 1mm öppna
Precision 6262 ar 0,63
2bar laddtryck, 3,5 tums avgas hela vägen
E85

Zponka:
M50 (smidd)
2.8L kompförhållande 8,5:1.
Dubbla insugskammar
Standard topp
PT 6765 kullagrad singel entry T3 AR82
2.2bar
E85
3.5" DP och avgas

Silverryggen:
M50 2.5 kompsänkt
Dubbla insugskammar orörd topp
Hx 40 19hus 1,8bar
E85
3 tums avgas‏

Robert Forsberg:
M50b25
Dubbla insug
Cp kolvar h-profil coopering
precision 6262 ar 0.63 1,8 bar

AsLoT:
M54B30 i Z3a
Oöppnad
Rampat ladd med 1.15bar på topp.
GT3582r
Tajt och tyst avgas.
E85

Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Joachim »

Erikzzon's kurva är ju bara skitfin! :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by ippe »

Här ser man jag att dom är ganska trånga PT aggen när Mrz bara ökar på varv med sin 2,5 och medans zponka´s droppar på varv med 3mm större turbin och 300cc mer motorvolym.

Jag skulle vilja se en PT 6770+ men efter erikzzon´s graf känns min PT 6766 helrätt.
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Och han har bara T3 avgashus. Har ju kört många M50 770-780 whp med 67mm och de peakar på över 7000 rpm med 1:1 i mottryck.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

ippe wrote:Är topparna bättre på m54orna? Tänkte på erikzzons fina effektkurva, är ju något man suktar efter med snarlik setup. m50b30 6766.

Åker han du dubbla insugskammar från iv?

Vet du hur dom vart ställda med 100% ?
Mm dubbla IV insug ställda på 1mm. Men toppen är portad och har fina ventiler.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
load3d_
Posts: 179
Joined: 08 Dec 2012, 16:13

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by load3d_ »

Ska köra pt6765 t4 twinentry, coopering m50b25 annars orörd

Funderar om ni tycker jag ska åka dubbla insugskammar eller std? Skulle vara kul att se skillnad om den är så märkbar?

Behöver jag nån laddtrycksstyrning på lägre varv?
Jonatan

0768474698
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Daniel86 »

load3d_ wrote:Ska köra pt6765 t4 twinentry, coopering m50b25 annars orörd

Funderar om ni tycker jag ska åka dubbla insugskammar eller std? Skulle vara kul att se skillnad om den är så märkbar?

Behöver jag nån laddtrycksstyrning på lägre varv?
Man kör dubbla insugskammar för att inte tappa effekt efter 6000 som man gör med standard.
Med dubbla så bibehåller du effektern till 7000.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
load3d_
Posts: 179
Joined: 08 Dec 2012, 16:13

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by load3d_ »

Tack för svaret :)
Jonatan

0768474698
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Lägger upp den ny. ErikJakan har en andra graf med mer pulver och Sankan har lagts till.

ErikJakan har samma spec som tidigare vad jag förstår men laddar nu 2,2 bar istället för 1,5.

Sankan har följande:
M50B25 Vanos Smidd
2.8 liter
Original vanos insug, IV insug på avgas
Orörd topp med värre fjädrar
Precision 6765 T4 twin
2.0 Bar
E85
DP 3.5" resten 3"

Tryck på bilden för att se större
Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Däckis

M50B32
Gjutet grenrör
6765 t3 0.82
Vanos med alpinakammar
1.8 bar
ImageUploadedByTapatalk1376335020.055116.jpg
ImageUploadedByTapatalk1376335020.055116.jpg (198.99 KiB) Viewed 21032 times
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Robin Olivi »

Intressant jämförelse, börjar dock bli lite mkt linjer. :-)

Ingen som har kurva på närmare fyrsiffrigt?
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Kan fixa 2 st imorn.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse Järnet »

Bmwandreas wrote:Däckis

M50B32
Gjutet grenrör
6765 t3 0.82
Vanos med alpinakammar
1.8 bar
ImageUploadedByTapatalk1376335020.055116.jpg
Ser slirvänligt ut :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Den va hal på gatan, för mycket vrid! Men ägaren får bestämma:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse Järnet »

Bmwandreas wrote:Den va hal på gatan, för mycket vrid! Men ägaren får bestämma:)
Ja man har ju alltid en högerfot att justera med så :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Ja det är för många linjer nu. Frågan är bara vilka jag ska dumpa ;) Alla vill väl vara med :mrgreen:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply