Fan vad kul, grattis!Nisse977 wrote:Har inte testat så mycket mer. Är på väg hem från PPF nu
Gick bra som fan. 570whp och 754wNm med mer kräm över hela registret och dessutom 100whp mer vid 7000rpm pga att det inte dalade så mycket med omjusterad kam/Nisse
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
min M30 hosta igång rätt lätt med 2400cc spridare, msd dis4, autronic sm4, körde först på starten i typ 2-3sek, lugnade mig några sekunder, sen lika procedur igen, då hoppa bilen igång direkt, lika så när den var varm, då startade den direkt.
mina soppapumpar byggde upp tryck i några sekunder direkt jag slog på tändningen också
mina soppapumpar byggde upp tryck i några sekunder direkt jag slog på tändningen också
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
har själv lite funderingar kring etta min är lite så den med får mala start ett tag sedan hoppar den igång och går tokfint,,, och min dw pump går i 3 sek vid key on så soppatryck det har jag
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Min går igång direkt så länge de är över 10+ ute
Testade när de va -5 ute och då tog de cirka 8-10s innan den började tända igång.
Jag tror felet ligger i soppaprimetime, inget tryck=ingen soppa på några sekunder
Testade när de va -5 ute och då tog de cirka 8-10s innan den började tända igång.
Jag tror felet ligger i soppaprimetime, inget tryck=ingen soppa på några sekunder
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Min tar ca 7sec att starta. Börjar tända på 1 burk nån sekund sen smäller den igång...Svindrygt tycker jag.. Är det runt 20+ ute så startar den på 2 varv.
M50 med nira
M50 med nira
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Jag har de sista gångerna vridit nyckeln på-av på-av några gånger och då startar den snabbare eftersom den vid andra på-vridningen har soppatryck. Ska dra en kabel till tändningslåset från Vipec så man kan ställa Pre-primen att gå in vid Startposition istället eftersom man har soppatryck då.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
jag ökade min first crank enrichment från 40% till 200% vart fanken så mycket bättre då nu slår den igå på några sekunder men ska ta och fixa till pre prime jag med tror det helt enkelt har att göra med att det inte finns nå bensin i insug&cylindrar vid första starten för vrider jag igång den kall och stänger av direkt så startar den direkt sedan så den vill helt enkelt ha lite prime innan den börjar snurra skulle jag tro så inte cylinderväggar och insug är snustort
Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Japp mer soppa är grejen 
Har 200% på min first crank enrichment också, synd att man inte kan ställa den högre.
Ska fixa mer med startupen efter jag dragit startposition kabeln, så den går att ställa i pre-prime vid start istället för keyOn
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Har 200% på min first crank enrichment också, synd att man inte kan ställa den högre.
Ska fixa mer med startupen efter jag dragit startposition kabeln, så den går att ställa i pre-prime vid start istället för keyOn

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Det är väl inte så farligt, min tar 1,2 vid lugn körning och då är det bara en liten M42 1,8.Nisse977 wrote:Hade 1,37 liter milen vid första tankningen och 1,33 vid andra. Ligger väl inte helt på lambda 1, snarare 0,90-1,00 men det blir nog uppstyrt i morgon som sagt
Ps, min startar alltid direkt när det är över +5 grader. I -20 tog det lite tid, kanske 10-15s.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Efter mappning mätte jag landsvägskörning 37 mil. Då drog den 1,16 l/milen 
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i
Det är fan bra. Min varvar dock satan i 110Nisse977 wrote:Efter mappning mätte jag landsvägskörning 37 mil. Då drog den 1,16 l/milen
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i
Nisse977 wrote:Japp mer soppa är grejen
Har 200% på min first crank enrichment också, synd att man inte kan ställa den högre.
Ska fixa mer med startupen efter jag dragit startposition kabeln, så den går att ställa i pre-prime vid start istället för keyOn
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
funderar dock på en sak om den kör pre prime vid startpoistion så snurrar juh redan maskinen och den får soppa....
jag kan juh ställa min pre prime på antingens tart position eller på key on... kanske ska testa och köra den på key on
tänkte annars om man talar om för boxen att nu ska du köra pre prime fast maskin redan har börjat snurra och då har juh spridarna börjat spruta på... fast iofs så sprutar dem juh inte lika länge som man kan ställa på crank som på pre prime
Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i
Ok, ja jag har ju mer av en bankrånar-uväxling på minHellMek wrote:Det är fan bra. Min varvar dock satan i 110



Jo fast som vi pratade om tidigare så blir Pre-prime helt meningslös i KeyOn om man inte har något soppatryck där. Däremot så kommer man ha soppatryck vid startposition och jag föreställer mig att Pre-prime då skrätter in soppa precis i ögonblicket som man drar över till start, samtidigt får startmotorn sin ström och börjar dra runt motorn.Nemesis_turbo wrote:funderar dock på en sak om den kör pre prime vid startpoistion så snurrar juh redan maskinen och den får soppa....
jag kan juh ställa min pre prime på antingens tart position eller på key on... kanske ska testa och köra den på key on
tänkte annars om man talar om för boxen att nu ska du köra pre prime fast maskin redan har börjat snurra och då har juh spridarna börjat spruta på... fast iofs så sprutar dem juh inte lika länge som man kan ställa på crank som på pre prime
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
helrätt tänk av dig jag som yrade i vinmössan igår.
måste testas under veckan
måste testas under veckan
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Nemesis_turbo wrote:helrätt tänk av dig jag som yrade i vinmössan igår.
måste testas under veckan

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Jespersson
- Posts: 165
- Joined: 31 Oct 2011, 20:21
- Location: Ängelholm
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Intressant tråd.
Brottas själv lite med kallstart då man bara har 1-2 chanser på sig per dag. Startar som en originalbil när den är varm, men man får kirra 5-6sek när den är kall. Ska testa lägga på mer prime. Det är som någon skrev, det 5-6sek känns som minuter på morgonen när grannarna sover..
Köra med BBL känns inte lönt heller då oförbränt bränsle ej visas korrekt på lambdan (frågetecken).
Brottas själv lite med kallstart då man bara har 1-2 chanser på sig per dag. Startar som en originalbil när den är varm, men man får kirra 5-6sek när den är kall. Ska testa lägga på mer prime. Det är som någon skrev, det 5-6sek känns som minuter på morgonen när grannarna sover..
Köra med BBL känns inte lönt heller då oförbränt bränsle ej visas korrekt på lambdan (frågetecken).
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
BMW E30 M60B40 -86
Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank
Ja jag tycker absolut att man ska ställa in det så bra som går. Varför stå och mala när man inte behöver liksom!?
Min LM1 lambda stänger alltid av sig när man vrider på starten, den säger att spänningen blir för låg, så om jag vill se vad jag har för lambdavärde precis när den går igång, så måste jag ge den ström via ett externt batteri.. Mitt batteri är inte dåligt, men LM1an läser av strömstyrkan lägre än det verkligen är (mätt med multimeter samtidigt)
En annan sak man skulle kunna pilla med om man vill ha mer soppa än vad som går att få med pre-crank och crank enrichment, är ju huvudbränslemappen i cellen för 100kpa MAP (atmosfärtryck) och 0 rpm. Där ligger den ändå inte och läser när den väl startat, bara när man kör på startmotorn.. Eller så skapar man nån mer cell där nere som är från 0-250rpm, som då inte stör 500rpm cellen alls.
Min LM1 lambda stänger alltid av sig när man vrider på starten, den säger att spänningen blir för låg, så om jag vill se vad jag har för lambdavärde precis när den går igång, så måste jag ge den ström via ett externt batteri.. Mitt batteri är inte dåligt, men LM1an läser av strömstyrkan lägre än det verkligen är (mätt med multimeter samtidigt)
En annan sak man skulle kunna pilla med om man vill ha mer soppa än vad som går att få med pre-crank och crank enrichment, är ju huvudbränslemappen i cellen för 100kpa MAP (atmosfärtryck) och 0 rpm. Där ligger den ändå inte och läser när den väl startat, bara när man kör på startmotorn.. Eller så skapar man nån mer cell där nere som är från 0-250rpm, som då inte stör 500rpm cellen alls.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen