Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tanken?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i

Post by Nisse Järnet »

Nisse977 wrote:Har inte testat så mycket mer. Är på väg hem från PPF nu 8-)

Gick bra som fan. 570whp och 754wNm med mer kräm över hela registret och dessutom 100whp mer vid 7000rpm pga att det inte dalade så mycket med omjusterad kam :-D /Nisse

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Fan vad kul, grattis!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Hansa »

min M30 hosta igång rätt lätt med 2400cc spridare, msd dis4, autronic sm4, körde först på starten i typ 2-3sek, lugnade mig några sekunder, sen lika procedur igen, då hoppa bilen igång direkt, lika så när den var varm, då startade den direkt.

mina soppapumpar byggde upp tryck i några sekunder direkt jag slog på tändningen också
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nemesis_turbo »

har själv lite funderingar kring etta min är lite så den med får mala start ett tag sedan hoppar den igång och går tokfint,,, och min dw pump går i 3 sek vid key on så soppatryck det har jag
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Brox »

Min går igång direkt så länge de är över 10+ ute

Testade när de va -5 ute och då tog de cirka 8-10s innan den började tända igång.

Jag tror felet ligger i soppaprimetime, inget tryck=ingen soppa på några sekunder
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Forsberg
Posts: 215
Joined: 30 Jun 2011, 21:07
Location: Köping

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Forsberg »

Min tar ca 7sec att starta. Börjar tända på 1 burk nån sekund sen smäller den igång...Svindrygt tycker jag.. Är det runt 20+ ute så startar den på 2 varv.
M50 med nira
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nisse977 »

Jag har de sista gångerna vridit nyckeln på-av på-av några gånger och då startar den snabbare eftersom den vid andra på-vridningen har soppatryck. Ska dra en kabel till tändningslåset från Vipec så man kan ställa Pre-primen att gå in vid Startposition istället eftersom man har soppatryck då.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nemesis_turbo »

jag ökade min first crank enrichment från 40% till 200% vart fanken så mycket bättre då nu slår den igå på några sekunder men ska ta och fixa till pre prime jag med tror det helt enkelt har att göra med att det inte finns nå bensin i insug&cylindrar vid första starten för vrider jag igång den kall och stänger av direkt så startar den direkt sedan så den vill helt enkelt ha lite prime innan den börjar snurra skulle jag tro så inte cylinderväggar och insug är snustort
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nisse977 »

Japp mer soppa är grejen :mrgreen:

Har 200% på min first crank enrichment också, synd att man inte kan ställa den högre.

Ska fixa mer med startupen efter jag dragit startposition kabeln, så den går att ställa i pre-prime vid start istället för keyOn :idea:

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by HellMek »

Nisse977 wrote:Hade 1,37 liter milen vid första tankningen och 1,33 vid andra. Ligger väl inte helt på lambda 1, snarare 0,90-1,00 men det blir nog uppstyrt i morgon som sagt :)
Det är väl inte så farligt, min tar 1,2 vid lugn körning och då är det bara en liten M42 1,8.

Ps, min startar alltid direkt när det är över +5 grader. I -20 tog det lite tid, kanske 10-15s.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nisse977 »

Efter mappning mätte jag landsvägskörning 37 mil. Då drog den 1,16 l/milen :wink:

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i

Post by HellMek »

Nisse977 wrote:Efter mappning mätte jag landsvägskörning 37 mil. Då drog den 1,16 l/milen :wink:

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Det är fan bra. Min varvar dock satan i 110 :(
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i

Post by Nemesis_turbo »

Nisse977 wrote:Japp mer soppa är grejen :mrgreen:

Har 200% på min first crank enrichment också, synd att man inte kan ställa den högre.

Ska fixa mer med startupen efter jag dragit startposition kabeln, så den går att ställa i pre-prime vid start istället för keyOn :idea:

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

funderar dock på en sak om den kör pre prime vid startpoistion så snurrar juh redan maskinen och den får soppa....
jag kan juh ställa min pre prime på antingens tart position eller på key on... kanske ska testa och köra den på key on

tänkte annars om man talar om för boxen att nu ska du köra pre prime fast maskin redan har börjat snurra och då har juh spridarna börjat spruta på... fast iofs så sprutar dem juh inte lika länge som man kan ställa på crank som på pre prime
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Sv: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i

Post by Nisse977 »

HellMek wrote:Det är fan bra. Min varvar dock satan i 110 :(
Ok, ja jag har ju mer av en bankrånar-uväxling på min ;) 2,65 diff är fint när man har bra register tycker jag :) Varvar ca 2000rpm i 90 och 2500rpm i 110km/t. Teoretisk verklig toppfart 315km/t :D
Nemesis_turbo wrote:funderar dock på en sak om den kör pre prime vid startpoistion så snurrar juh redan maskinen och den får soppa....
jag kan juh ställa min pre prime på antingens tart position eller på key on... kanske ska testa och köra den på key on

tänkte annars om man talar om för boxen att nu ska du köra pre prime fast maskin redan har börjat snurra och då har juh spridarna börjat spruta på... fast iofs så sprutar dem juh inte lika länge som man kan ställa på crank som på pre prime
Jo fast som vi pratade om tidigare så blir Pre-prime helt meningslös i KeyOn om man inte har något soppatryck där. Däremot så kommer man ha soppatryck vid startposition och jag föreställer mig att Pre-prime då skrätter in soppa precis i ögonblicket som man drar över till start, samtidigt får startmotorn sin ström och börjar dra runt motorn.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nemesis_turbo »

helrätt tänk av dig jag som yrade i vinmössan igår.

måste testas under veckan
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nisse977 »

Nemesis_turbo wrote:helrätt tänk av dig jag som yrade i vinmössan igår.

måste testas under veckan
:D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Jespersson
Posts: 165
Joined: 31 Oct 2011, 20:21
Location: Ängelholm

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Jespersson »

Intressant tråd.

Brottas själv lite med kallstart då man bara har 1-2 chanser på sig per dag. Startar som en originalbil när den är varm, men man får kirra 5-6sek när den är kall. Ska testa lägga på mer prime. Det är som någon skrev, det 5-6sek känns som minuter på morgonen när grannarna sover..

Köra med BBL känns inte lönt heller då oförbränt bränsle ej visas korrekt på lambdan (frågetecken).
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mappningsfråga, har ni alltid svårstartat med E85 i tank

Post by Nisse977 »

Ja jag tycker absolut att man ska ställa in det så bra som går. Varför stå och mala när man inte behöver liksom!?

Min LM1 lambda stänger alltid av sig när man vrider på starten, den säger att spänningen blir för låg, så om jag vill se vad jag har för lambdavärde precis när den går igång, så måste jag ge den ström via ett externt batteri.. Mitt batteri är inte dåligt, men LM1an läser av strömstyrkan lägre än det verkligen är (mätt med multimeter samtidigt)

En annan sak man skulle kunna pilla med om man vill ha mer soppa än vad som går att få med pre-crank och crank enrichment, är ju huvudbränslemappen i cellen för 100kpa MAP (atmosfärtryck) och 0 rpm. Där ligger den ändå inte och läser när den väl startat, bara när man kör på startmotorn.. Eller så skapar man nån mer cell där nere som är från 0-250rpm, som då inte stör 500rpm cellen alls.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply