Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
come_on
Posts: 580 Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland
Post
by come_on » 04 Jul 2013, 16:42
kolle__ wrote: come_on wrote: Har du en projekt tråd. Kunne godt tænke mig at se og hør nærmer om køler i bagagerum. Da jeg selv går med tanken om at lave det
Mvh steffen
Jag kör med 40x40 Alu rör under bilen, liggande kyl med en låda för tilluft.
Org vattenpump + en Davies Craig 115 i bagaget, och ett Volvo expansionskärl i bagaget.
Tyvärr ingen ingen projekttråd
fedt.. køre du med styring til davies pumpe, eller bare fuld power..
hvor har du købt luft indtag
mvh steffen
kolle__
Posts: 74 Joined: 28 Apr 2011, 21:13
Post
by kolle__ » 04 Jul 2013, 16:50
Jag kör fullt blås på pumpen, köper kanske styrning senare.
Köpte dom av en kille på rejsa.nu som gjuter dom själv
Marbu
Posts: 230 Joined: 23 Oct 2012, 20:01
Post
by Marbu » 14 Jul 2013, 21:18
Har en fundering på ett m60/62 koncept
Betongfylla övre delen
H-profil
Hårdare fjädrar.
Kanske kan bli något hållbart för en lite billigare peng? Borde kunna varva bra mycket mer och betongen håller imot cylinderflex som uppstår.
Vad tror ni om de?
Affus
Posts: 126 Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala
Post
by Affus » 15 Jul 2013, 00:55
Är det verkligen nödvändigt att fylla den med betong? Kylningen lär ju bli bra kass. Eller ja ska du köra dragrace spelar det väl inte så stor roll.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 15 Jul 2013, 06:25
Första man gör åt blocket är foder,kolvar och stakar. Inte betong.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila
aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Marbu
Posts: 230 Joined: 23 Oct 2012, 20:01
Post
by Marbu » 15 Jul 2013, 11:10
klart att foder är att föredra men är ju ingen billig historia..
hade de funkat med betong hade de ju vart ett billigare alternativ för att undkomma komp i vevhuset som många verkar ha problem med.. men honing/borrning efter betong kanske är ett måste
alla snik lösningar e ju intressanta
Carlsson
Posts: 1512 Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet
Post
by Carlsson » 15 Jul 2013, 17:13
kolle__ wrote: Var och mappade min 242a med m60b40 idag.
Standard orörd motor
Hx52
875cc spridare
0,9 bar
Shit vad segt laddtrycket verkar vara. Läcker det eller kör ni på en obromsad bänk ?
Daniel Carlsson 070 46 174 24
Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar
335IM
M535
BMW 242
cerveza
Posts: 1763 Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp
Post
by cerveza » 15 Jul 2013, 18:48
Obromsad.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 15 Jul 2013, 20:08
Jimmys ger ca 1200 hk vid 1.7 bar och det är fan inte illa. Vi körde 2.2 bar också men kom aldrig nerför banan så vi fick någon slutfart.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila
aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Affus
Posts: 126 Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala
Post
by Affus » 15 Jul 2013, 20:30
Tror du att den skulle hålla för det utan epoxifyllt block och topp?
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 15 Jul 2013, 21:33
Har ingen aning då ingen någonsin testat. Men för 1500 hk vetetusan..
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila
aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
dre racing@
Posts: 726 Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge
Post
by dre racing@ » 15 Jul 2013, 23:16
Bmwandreas wrote: När den gick 266 km/h va det 820 whp i min bänk sen ökade vi lite. Mycket mappning kvar men den kommer göra över 300 km/h på 402m.
när
du skriver mycket mappning kvar, vad presis menar du med det?
lite nyfiken då jag själv mappat nogra bilar, men jag är nöjd på 3 timmar, och jag är amatör
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 16 Jul 2013, 06:32
Det här är metanol och den mappas på bana. Det tar tid:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila
aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Marbu
Posts: 230 Joined: 23 Oct 2012, 20:01
Post
by Marbu » 01 Oct 2013, 13:54
Någon som vet om m60 toppar passar eller går att få på m62 block vanos eller icke vanos?
Är ju olika kamkedja men är de något annat som skiljer sig?
Andy_b
Posts: 3855 Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken
Post
by Andy_b » 01 Oct 2013, 16:42
Marbu wrote: Någon som vet om m60 toppar passar eller går att få på m62 block vanos eller icke vanos?
Är ju olika kamkedja men är de något annat som skiljer sig?
sikko kör med m60 toppar på m62 block
även andra kammar från en annan motor
dock har han byggt om massa saker
men lär ju låta rätt fränt på 8k varv
pm om det är nått
Marbu
Posts: 230 Joined: 23 Oct 2012, 20:01
Post
by Marbu » 01 Oct 2013, 17:59
Andy_b wrote: Marbu wrote: Någon som vet om m60 toppar passar eller går att få på m62 block vanos eller icke vanos?
Är ju olika kamkedja men är de något annat som skiljer sig?
sikko kör med m60 toppar på m62 block
även andra kammar från en annan motor
dock har han byggt om massa saker
men lär ju låta rätt fränt på 8k varv
Grymt!
vet du hur han löste kamdrivningen och om de är något annat som måste göras om?
Andy_b
Posts: 3855 Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken
Post
by Andy_b » 01 Oct 2013, 20:16
nope
har inte pratat nått större med han om det
vet att han kör dubbla insugskammar från en 4a
byggt om lite prylar för det osv
h-profil andra fjädrar
80mm turbo och 8k rpm
Maskin sitter i ärtans gamla nova som nu har mina gamla zito xls som nu är 19x13"
6petad låda och öl hållare
pm om det är nått