m60/2 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Re: m60/2 Turbo

Post by come_on »

kolle__ wrote:
come_on wrote:Har du en projekt tråd. Kunne godt tænke mig at se og hør nærmer om køler i bagagerum. Da jeg selv går med tanken om at lave det

Mvh steffen
Jag kör med 40x40 Alu rör under bilen, liggande kyl med en låda för tilluft.
Org vattenpump + en Davies Craig 115 i bagaget, och ett Volvo expansionskärl i bagaget.
Tyvärr ingen ingen projekttråd

Image
fedt.. køre du med styring til davies pumpe, eller bare fuld power..

hvor har du købt luft indtag

mvh steffen
kolle__
Posts: 74
Joined: 28 Apr 2011, 21:13

Re: m60/2 Turbo

Post by kolle__ »

Jag kör fullt blås på pumpen, köper kanske styrning senare.
Köpte dom av en kille på rejsa.nu som gjuter dom själv
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

Har en fundering på ett m60/62 koncept

Betongfylla övre delen

H-profil

Hårdare fjädrar.


Kanske kan bli något hållbart för en lite billigare peng? Borde kunna varva bra mycket mer och betongen håller imot cylinderflex som uppstår.

Vad tror ni om de?
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: m60/2 Turbo

Post by Affus »

Är det verkligen nödvändigt att fylla den med betong? Kylningen lär ju bli bra kass. Eller ja ska du köra dragrace spelar det väl inte så stor roll.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: m60/2 Turbo

Post by Bmwandreas »

Första man gör åt blocket är foder,kolvar och stakar. Inte betong.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

klart att foder är att föredra men är ju ingen billig historia..

hade de funkat med betong hade de ju vart ett billigare alternativ för att undkomma komp i vevhuset som många verkar ha problem med.. men honing/borrning efter betong kanske är ett måste

alla snik lösningar e ju intressanta ;)
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: m60/2 Turbo

Post by Carlsson »

kolle__ wrote:Var och mappade min 242a med m60b40 idag.
Standard orörd motor
Hx52
875cc spridare
0,9 bar

Image

Image

Image
Shit vad segt laddtrycket verkar vara. Läcker det eller kör ni på en obromsad bänk ?
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: m60/2 Turbo

Post by cerveza »

Obromsad.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: m60/2 Turbo

Post by Bmwandreas »

Jimmys ger ca 1200 hk vid 1.7 bar och det är fan inte illa. Vi körde 2.2 bar också men kom aldrig nerför banan så vi fick någon slutfart.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: m60/2 Turbo

Post by Affus »

Tror du att den skulle hålla för det utan epoxifyllt block och topp?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: m60/2 Turbo

Post by Bmwandreas »

Har ingen aning då ingen någonsin testat. Men för 1500 hk vetetusan..
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: m60/2 Turbo

Post by dre racing@ »

Bmwandreas wrote:När den gick 266 km/h va det 820 whp i min bänk sen ökade vi lite. Mycket mappning kvar men den kommer göra över 300 km/h på 402m.
när du skriver mycket mappning kvar, vad presis menar du med det?
lite nyfiken då jag själv mappat nogra bilar, men jag är nöjd på 3 timmar, och jag är amatör
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: m60/2 Turbo

Post by Bmwandreas »

Det här är metanol och den mappas på bana. Det tar tid:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

Någon som vet om m60 toppar passar eller går att få på m62 block vanos eller icke vanos?

Är ju olika kamkedja men är de något annat som skiljer sig?
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Marbu wrote:Någon som vet om m60 toppar passar eller går att få på m62 block vanos eller icke vanos?

Är ju olika kamkedja men är de något annat som skiljer sig?
sikko kör med m60 toppar på m62 block
även andra kammar från en annan motor :)
dock har han byggt om massa saker
men lär ju låta rätt fränt på 8k varv :)
pm om det är nått
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

Andy_b wrote:
Marbu wrote:Någon som vet om m60 toppar passar eller går att få på m62 block vanos eller icke vanos?

Är ju olika kamkedja men är de något annat som skiljer sig?
sikko kör med m60 toppar på m62 block
även andra kammar från en annan motor :)
dock har han byggt om massa saker
men lär ju låta rätt fränt på 8k varv :)
Grymt! :D

vet du hur han löste kamdrivningen och om de är något annat som måste göras om?
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

nope
har inte pratat nått större med han om det
vet att han kör dubbla insugskammar från en 4a
byggt om lite prylar för det osv
h-profil andra fjädrar
80mm turbo och 8k rpm
Maskin sitter i ärtans gamla nova som nu har mina gamla zito xls som nu är 19x13"
6petad låda och öl hållare :)
pm om det är nått
Post Reply