Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Hej!
På begäran startar jag en tråd om dynojämförelser på M50, M52 och M54 motorer Liknande den för M20.
Har inga grafer att lägga upp i nuläget. Så ni som är intresserade får maila mig era dynopapper.
nisse977@hotmail.com
Jag kommer vänta tills jag har minst 3 linjer att sätta in i grafen. Och hur lång tid det tar beror på er
Har hittills fått in ErikJakans resultat.
Annan info som vi kanske vill ha är:
Vilken motor
Vilken volym
Vilka kammar
Portad topp?
Vilken turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport)
Laddtryck
Bränsle
Hur stort avgassystem, DP
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
På begäran startar jag en tråd om dynojämförelser på M50, M52 och M54 motorer Liknande den för M20.
Har inga grafer att lägga upp i nuläget. Så ni som är intresserade får maila mig era dynopapper.
nisse977@hotmail.com
Jag kommer vänta tills jag har minst 3 linjer att sätta in i grafen. Och hur lång tid det tar beror på er
Har hittills fått in ErikJakans resultat.
Annan info som vi kanske vill ha är:
Vilken motor
Vilken volym
Vilka kammar
Portad topp?
Vilken turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport)
Laddtryck
Bränsle
Hur stort avgassystem, DP
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Det var dålig uppslutning här. Har bara fått in ErikJakans resultat än så länge... Men gissar att det är fler som vill vara med på grafen om man bara lägger upp den
Erikjakan: M50B25, 2,8 liter, smidda kolvar å stakar, 8,5 komp,
M52b28 topp med enkelvanos, Org kam på insug. M50IV kam på avgas, ställt som orginal. Lätt portad topp
Borg Wagner 366 66/73mm, Laddtryck 1,5 bar, E85, 4" dp, 3,5" avgassystem 2 dämpare
Klicka på bilden för att se större
Erikjakan: M50B25, 2,8 liter, smidda kolvar å stakar, 8,5 komp,
M52b28 topp med enkelvanos, Org kam på insug. M50IV kam på avgas, ställt som orginal. Lätt portad topp
Borg Wagner 366 66/73mm, Laddtryck 1,5 bar, E85, 4" dp, 3,5" avgassystem 2 dämpare
Klicka på bilden för att se större
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Ska skicka min sen
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Fått tre av mig
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Japp, här kommer Mikael S också med sina 3 Fordar
Hoppas det var WHP du hade på dina dynopapper, då det var de vi jämför i graferna..
Ford Capri:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.8 (orginalkomp)
Vilka kammar dubbla insug, 0.5mm isär
Portad topp? portad
Vilken turbo hx40 60in 19 avgashus
Laddtryck 1.6bar
Bränsle E85
Hur stort avgassystem, 3.5”
Ford Sierra:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.5 (7.0:1 i komp)
Vilka kammar dubbla insug, 1.0mm isär
Portad topp? standard
Vilken turbo GT40 56in a/r0.99
Laddtryck 1.6bar
Bränsle 95
Hur stort avgassystem, 3.5”
Ford Taunus:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.8 (orginalkomp)
Vilka kammar dubbla insug, 0.5mm isär
Portad topp? standard
Vilken turbo GT40 56in a/r0.99
Laddtryck 1.35bar
Bränsle E85
Hur stort avgassystem, 3.5”
Klicka för större bild
Jädra bra flås med Capri HX40
Hoppas det var WHP du hade på dina dynopapper, då det var de vi jämför i graferna..
Ford Capri:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.8 (orginalkomp)
Vilka kammar dubbla insug, 0.5mm isär
Portad topp? portad
Vilken turbo hx40 60in 19 avgashus
Laddtryck 1.6bar
Bränsle E85
Hur stort avgassystem, 3.5”
Ford Sierra:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.5 (7.0:1 i komp)
Vilka kammar dubbla insug, 1.0mm isär
Portad topp? standard
Vilken turbo GT40 56in a/r0.99
Laddtryck 1.6bar
Bränsle 95
Hur stort avgassystem, 3.5”
Ford Taunus:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.8 (orginalkomp)
Vilka kammar dubbla insug, 0.5mm isär
Portad topp? standard
Vilken turbo GT40 56in a/r0.99
Laddtryck 1.35bar
Bränsle E85
Hur stort avgassystem, 3.5”
Klicka för större bild
Jädra bra flås med Capri HX40
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Japp det är whp. Körd i dynapack så som dom flesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Erikzzons M54B30 http://forumbilder.se/CDD3H/img-0282" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Skicka den på 1,7 bar dåNisse Järnet wrote:Ska skicka min sen
Gott, har du spec på turbomodell, laddtryck mm på den motorn?Bmwandreas wrote:Erikzzons M54B30 http://forumbilder.se/CDD3H/img-0282" onclick="window.open(this.href);return false;
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Bmwandreas wrote:6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp
Visst har du laddtrycksbegränsat den på lägre varv?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Japp, vi visste inte hur mycket blocket höll för och han ville åka en stund. Men den håller fint och han har testat 2.5 bar vid 4300 rpm några gånger av misstag
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Ballt! Så sugen på att överladda 330:in, verkar gå riktigt fint, speciellt med styrning av kammarnaBmwandreas wrote:Japp, vi visste inte hur mycket blocket höll för och han ville åka en stund. Men den håller fint och han har testat 2.5 bar vid 4300 rpm några gånger av misstag
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Denna har ingen kamstyrning kvar.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Då har vi ett par gubbar till på listan
Erikzzons:
M54B30
6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp
NisseJärnet:
M50B28
PPF kammar
PT6765 T4 singel 1,09 A/R glidlager, 1,7 bar
E85
3.5" hela vägen
Martin Scherps BMW 318 e21:
M50B25, 2.8 (smidd) 8.5:1 i komp
Dubbla insugskammar 0.5
Putsad topp
Turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport) PT 6766
Laddtryck 2.1bar
Bränsle E85
Avgassystem, 3.5"
Tryck på bilden för att se större
Erikzzons:
M54B30
6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp
NisseJärnet:
M50B28
PPF kammar
PT6765 T4 singel 1,09 A/R glidlager, 1,7 bar
E85
3.5" hela vägen
Martin Scherps BMW 318 e21:
M50B25, 2.8 (smidd) 8.5:1 i komp
Dubbla insugskammar 0.5
Putsad topp
Turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport) PT 6766
Laddtryck 2.1bar
Bränsle E85
Avgassystem, 3.5"
Tryck på bilden för att se större
Last edited by Nisse977 on 12 Jul 2013, 18:59, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Bra fjong i M54an
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Riktigt kul med jämförelser . Ska bli kul att se när min är helt färdigbromsad. M50b30 med en 6766, 9,5 komp 3,5" avgas och e85.
Har på min gamla motor en 2.5iv med 6265 som jag kan skicka in tills vidare.
Har på min gamla motor en 2.5iv med 6265 som jag kan skicka in tills vidare.
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
En liten tillrättaläggning. Martin Scherp har likadan turbo som nisse Järnet.
mvh
mvh
Den e inte lång men den e smal