Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Hej!

På begäran startar jag en tråd om dynojämförelser på M50, M52 och M54 motorer :) Liknande den för M20.

Har inga grafer att lägga upp i nuläget. Så ni som är intresserade får maila mig era dynopapper.
nisse977@hotmail.com

Jag kommer vänta tills jag har minst 3 linjer att sätta in i grafen. Och hur lång tid det tar beror på er ;)
Har hittills fått in ErikJakans resultat.

Annan info som vi kanske vill ha är:
Vilken motor
Vilken volym
Vilka kammar
Portad topp?
Vilken turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport)
Laddtryck
Bränsle
Hur stort avgassystem, DP

;)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Det var dålig uppslutning här. Har bara fått in ErikJakans resultat än så länge... Men gissar att det är fler som vill vara med på grafen om man bara lägger upp den :D

Erikjakan: M50B25, 2,8 liter, smidda kolvar å stakar, 8,5 komp,
M52b28 topp med enkelvanos, Org kam på insug. M50IV kam på avgas, ställt som orginal. Lätt portad topp
Borg Wagner 366 66/73mm, Laddtryck 1,5 bar, E85, 4" dp, 3,5" avgassystem 2 dämpare

Klicka på bilden för att se större
Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse Järnet »

Ska skicka min sen :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Fått tre av mig :)
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Japp, här kommer Mikael S också med sina 3 Fordar :)
Hoppas det var WHP du hade på dina dynopapper, då det var de vi jämför i graferna..

Ford Capri:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.8 (orginalkomp)
Vilka kammar dubbla insug, 0.5mm isär
Portad topp? portad
Vilken turbo hx40 60in 19 avgashus
Laddtryck 1.6bar
Bränsle E85
Hur stort avgassystem, 3.5”

Ford Sierra:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.5 (7.0:1 i komp)
Vilka kammar dubbla insug, 1.0mm isär
Portad topp? standard
Vilken turbo GT40 56in a/r0.99
Laddtryck 1.6bar
Bränsle 95
Hur stort avgassystem, 3.5”

Ford Taunus:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.8 (orginalkomp)
Vilka kammar dubbla insug, 0.5mm isär
Portad topp? standard
Vilken turbo GT40 56in a/r0.99
Laddtryck 1.35bar
Bränsle E85
Hur stort avgassystem, 3.5”



Klicka för större bild
Image


Jädra bra flås med Capri HX40 :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Japp det är whp. Körd i dynapack så som dom flesta :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Erikzzons M54B30 http://forumbilder.se/CDD3H/img-0282" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Nisse Järnet wrote:Ska skicka min sen :)
Skicka den på 1,7 bar då :D ;)
Bmwandreas wrote:Erikzzons M54B30 http://forumbilder.se/CDD3H/img-0282" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott, har du spec på turbomodell, laddtryck mm på den motorn?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Bmwandreas wrote:6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp

Visst har du laddtrycksbegränsat den på lägre varv?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Japp, vi visste inte hur mycket blocket höll för och han ville åka en stund. Men den håller fint och han har testat 2.5 bar vid 4300 rpm några gånger av misstag :lol:
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Bmwandreas wrote:Japp, vi visste inte hur mycket blocket höll för och han ville åka en stund. Men den håller fint och han har testat 2.5 bar vid 4300 rpm några gånger av misstag :lol:
Ballt! Så sugen på att överladda 330:in, verkar gå riktigt fint, speciellt med styrning av kammarna
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Denna har ingen kamstyrning kvar.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Då har vi ett par gubbar till på listan :D

Erikzzons:
M54B30
6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp

NisseJärnet:
M50B28
PPF kammar
PT6765 T4 singel 1,09 A/R glidlager, 1,7 bar
E85
3.5" hela vägen

Martin Scherps BMW 318 e21:
M50B25, 2.8 (smidd) 8.5:1 i komp
Dubbla insugskammar 0.5
Putsad topp
Turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport) PT 6766
Laddtryck 2.1bar
Bränsle E85
Avgassystem, 3.5"

Tryck på bilden för att se större
Image
Last edited by Nisse977 on 12 Jul 2013, 18:59, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse Järnet »

Bra fjong i M54an :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by ippe »

Riktigt kul med jämförelser :). Ska bli kul att se när min är helt färdigbromsad. M50b30 med en 6766, 9,5 komp 3,5" avgas och e85.

Har på min gamla motor en 2.5iv med 6265 som jag kan skicka in tills vidare.
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by silverryggen »

En liten tillrättaläggning. Martin Scherp har likadan turbo som nisse Järnet.

mvh
Den e inte lång men den e smal
Post Reply