Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by JonasH88 »

Jag har en orginaltopp, som är ordentligt urgröpt, och sen har jag matchportat std insuget mot toppen.
Kan lägga upp någon bild på toppen senare om någon är intressead.

Skulle vara spännande att se vad nya +1mm ventilerna gör för registret med på min topp, men vart ett smärre haveri inna den fick bekänna färg igen i bänken.
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse Järnet »

Jag körde också originalinsug. Undra hur min kurva sett ut med 2.2 från botten :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse Järnet »

Jag hade ju fan +1mm ventiler i min också kom jag på nu :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Bmwandreas »

766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Silverboy »

Bremser du en M20 nå? med org topp eller oppgradert med ventiler etc?
2,8 liter?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by JonasH88 »

Bmwandreas wrote:766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)
Z58T då lr??
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Hade varit kul att se det också, helst så klart en motor där man först kört med Z45 sen stoppat i Z58 :D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by stensheim »

Nisse977 wrote:Påverkar inte custom-insuget en hel del här då?

Stensheim får laddtryck lite senare, men effektkurvan fortsätter stiga på slutet där vi andra med standard insug dalar?
Jag menar, att om insuget fungerar bra på topp så fungerar det väl mindre bra i botten?
ja du har helt rett, jeg har bremset med orginalt innsug (med mindre hk) og da fikk jeg mindre effekt etter 6000rpm.
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Bmwandreas »

JonasH88 wrote:
Bmwandreas wrote:766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)
Z58T då lr??
Z58 max effekt blir ca 7700 rpm. Custom insug. Blev 771 vid 2 bar och ägaren nöjde sig där.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by stensheim »

jævlar! er det bare kammen og 885 toppen som gjør den store forskjellen?
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by e30 tic »

Var i benk idag.

2.9L M20
BF95
2stk garret gt 2560
1bar ladetrykk
7.6:1 komp
VS motor kam .1.65mm løft TDC
AMC topp, portet
gav 400whp og 580nm

AAAlt for små turboer, men kjørbart for gate. AMC toppen kan ikke være så dårlige, men klart på 2bar så gjør det nok en større skillnad?
e30 tic
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse Järnet »

e30 tic wrote:Var i benk idag.

2.9L M20
BF95
2stk garret gt 2560
1bar ladetrykk
7.6:1 komp
VS motor kam .1.65mm løft TDC
AMC topp, portet
gav 400whp og 580nm

AAAlt for små turboer, men kjørbart for gate. AMC toppen kan ikke være så dårlige, men klart på 2bar så gjør det nok en større skillnad?
Har du bromspapper? Skulle vara kul att jämföra mot min HX40 setup :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Fick in en graf från Pontus där en besiktningsmotor (oöppnad M20B25 turbo), laddar 0,7 bar med en ganska stor turbo, men med custom insug med korta runners. Man ser att även denna går mer rakt upp till varvstoppet.

Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Daniel86 »

Det där gör du bra Nisse!, nu kan du göra en liknande men för m50, hade ju varit guld för alla som ska byta turbo :)
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Sv: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Det kan jag gott göra :)
Bara folk skickar mig några bromspapper med då.

Dynojämförelse M50-M54
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=76683" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Last edited by Nisse977 on 13 Jun 2013, 22:46, edited 4 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by flexbert »

Hur mycket påverkar det hur kammen står och lobseparation?

Min ligger 200hk efter vid 4500varv mot nissejärnets.

M20b27
6765
+1mm ventiler
Custom insug
Z58 sugkam.. 6 grader mindre lobseparation mot turbo.
Rickard Bäcker
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Bmwandreas »

flexbert wrote:Hur mycket påverkar det hur kammen står och lobseparation?

Min ligger 200hk efter vid 4500varv mot nissejärnets.

M20b27
6765
+1mm ventiler
Custom insug
Z58 sugkam.. 6 grader mindre lobseparation mot turbo.
Du ska ha mer effekt vid 4500 rpm med sugkammen.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply