Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Jag har en orginaltopp, som är ordentligt urgröpt, och sen har jag matchportat std insuget mot toppen.
Kan lägga upp någon bild på toppen senare om någon är intressead.
Skulle vara spännande att se vad nya +1mm ventilerna gör för registret med på min topp, men vart ett smärre haveri inna den fick bekänna färg igen i bänken.
Kan lägga upp någon bild på toppen senare om någon är intressead.
Skulle vara spännande att se vad nya +1mm ventilerna gör för registret med på min topp, men vart ett smärre haveri inna den fick bekänna färg igen i bänken.
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Jag körde också originalinsug. Undra hur min kurva sett ut med 2.2 från botten
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Jag hade ju fan +1mm ventiler i min också kom jag på nu
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Bremser du en M20 nå? med org topp eller oppgradert med ventiler etc?
2,8 liter?
2,8 liter?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Z58T då lr??Bmwandreas wrote:766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Hade varit kul att se det också, helst så klart en motor där man först kört med Z45 sen stoppat i Z58
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
ja du har helt rett, jeg har bremset med orginalt innsug (med mindre hk) og da fikk jeg mindre effekt etter 6000rpm.Nisse977 wrote:Påverkar inte custom-insuget en hel del här då?
Stensheim får laddtryck lite senare, men effektkurvan fortsätter stiga på slutet där vi andra med standard insug dalar?
Jag menar, att om insuget fungerar bra på topp så fungerar det väl mindre bra i botten?
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Z58 max effekt blir ca 7700 rpm. Custom insug. Blev 771 vid 2 bar och ägaren nöjde sig där.JonasH88 wrote:Z58T då lr??Bmwandreas wrote:766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
jævlar! er det bare kammen og 885 toppen som gjør den store forskjellen?
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Var i benk idag.
2.9L M20
BF95
2stk garret gt 2560
1bar ladetrykk
7.6:1 komp
VS motor kam .1.65mm løft TDC
AMC topp, portet
gav 400whp og 580nm
AAAlt for små turboer, men kjørbart for gate. AMC toppen kan ikke være så dårlige, men klart på 2bar så gjør det nok en større skillnad?
2.9L M20
BF95
2stk garret gt 2560
1bar ladetrykk
7.6:1 komp
VS motor kam .1.65mm løft TDC
AMC topp, portet
gav 400whp og 580nm
AAAlt for små turboer, men kjørbart for gate. AMC toppen kan ikke være så dårlige, men klart på 2bar så gjør det nok en større skillnad?
e30 tic
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Har du bromspapper? Skulle vara kul att jämföra mot min HX40 setupe30 tic wrote:Var i benk idag.
2.9L M20
BF95
2stk garret gt 2560
1bar ladetrykk
7.6:1 komp
VS motor kam .1.65mm løft TDC
AMC topp, portet
gav 400whp og 580nm
AAAlt for små turboer, men kjørbart for gate. AMC toppen kan ikke være så dårlige, men klart på 2bar så gjør det nok en større skillnad?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Fick in en graf från Pontus där en besiktningsmotor (oöppnad M20B25 turbo), laddar 0,7 bar med en ganska stor turbo, men med custom insug med korta runners. Man ser att även denna går mer rakt upp till varvstoppet.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Det där gör du bra Nisse!, nu kan du göra en liknande men för m50, hade ju varit guld för alla som ska byta turbo
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Sv: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Det kan jag gott göra
Bara folk skickar mig några bromspapper med då.
Dynojämförelse M50-M54
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=76683" onclick="window.open(this.href);return false;
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Bara folk skickar mig några bromspapper med då.
Dynojämförelse M50-M54
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=76683" onclick="window.open(this.href);return false;
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Last edited by Nisse977 on 13 Jun 2013, 22:46, edited 4 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Hur mycket påverkar det hur kammen står och lobseparation?
Min ligger 200hk efter vid 4500varv mot nissejärnets.
M20b27
6765
+1mm ventiler
Custom insug
Z58 sugkam.. 6 grader mindre lobseparation mot turbo.
Min ligger 200hk efter vid 4500varv mot nissejärnets.
M20b27
6765
+1mm ventiler
Custom insug
Z58 sugkam.. 6 grader mindre lobseparation mot turbo.
Rickard Bäcker
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Du ska ha mer effekt vid 4500 rpm med sugkammen.flexbert wrote:Hur mycket påverkar det hur kammen står och lobseparation?
Min ligger 200hk efter vid 4500varv mot nissejärnets.
M20b27
6765
+1mm ventiler
Custom insug
Z58 sugkam.. 6 grader mindre lobseparation mot turbo.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.