Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by Nisse977 »

En till. Silverboy. M20 2,7l SC6265 T4 twinport ar 0,81... 2,2 bars laddtryck :) Kam 1,9mm TDC


Nils: M20 2,7l SC6162, ar0,63, kam = 2,1mm, laddtryck 1,8 bar (T3)
Jonas: M20 2,7l SC6162, ar0,63, kam = 1,55mm, laddtryck 1,55 bar (T3)
Jonas: M20 2,7l PT6766, ar0,82, kam = 1,55mm, laddtryck 2,5 bar (T3)
NisseJärnet: M20 2,8l PT6765, ar1,09, kam = XXXmm, laddtryck 2,2 bar (T4)
Stensheim: M20 2,7l PT6766, ar0,82, kam = 1,9mm, laddtryck 2,5 bar (V-band)
Silverboy: M20 2,7l PT6265, ar0,81, kam = 1,9mm, laddtryck 2,2 bar (T4 twinport)

Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l

Post by stensheim »

meget interessant :D , min er mye senere enn dem andre, litt rart..
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Ja..?? Det er skumt?
Enda skillnaden jag ser är att du har V-band och kammen på 1,9mm, medan tex Jonas har T3 och 1,55mm på kammen. Men annars samma AR förhållande.. :idea: Men kammen borde väl göra motsatt reaktion, att din skulle vara tidigare än Jonas som har 1,55mm, inte tvärt om.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Silverboy »

skyldes ikke AMC toppen da?
vet ikke hvor mange av disse som har det, min er ihvertfall en 885 topp, og i utgangspunktet er ikke 6766 noe treigere enn 6265
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

AMC toppen? Vad är det? :?:

Edit: Aha, du menar den där kopian ja...

Hittade bilder här:
http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=232555" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Nisse977 on 10 Jun 2013, 14:25, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Silverboy »

repro topp, er vel likere m20b20 i kanalene om jeg ikke har misforstått det hele... ?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by e30 tic »

Bra tråd!!

Men Stensheim kjører vel Racefuel 114 og dere andra E85 eller?
e30 tic
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by stensheim »

jeg har amc ja, men den er portet like mye som forrige 885 topp var på avgassiden i alle fall,(885 toppen var også portet) den er kanskje litt mindre portet på innsugsidan. jeg har custom innsug, har dere det også eller?
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Bmwandreas »

Amc toppen tar bort mycket effekt!! Vi har en 01-ans 885 topp som är till salu.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Silverboy »

standard innsug her
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by stensheim »

men karel på forumet kjører med amc, han har da mye effekt!?!
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
e30 tic
Posts: 187
Joined: 26 Apr 2006, 16:09

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by e30 tic »

Sålenge en kopi topp er gjort i ordning så burde den fløde like bra som en 885?
e30 tic
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Silverboy »

I følge linken til nisse så skrives det vel at vinklene er litt "dumme" og at det er på innsugssiden det skiller mest, avgass var ganske likt om eg forsto det rett..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Silverboy »

Spennende å høre hva Jonas har :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Bmwandreas »

stensheim wrote:men karel på forumet kjører med amc, han har da mye effekt!?!
Stor turbo och mycket ladd. Den hade gett 900 vid 2.5 med en riktig topp.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Bmwandreas »

e30 tic wrote:Sålenge en kopi topp er gjort i ordning så burde den fløde like bra som en 885?
Då går det hål i den.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Post by Nisse977 »

Påverkar inte custom-insuget en hel del här då?

Stensheim får laddtryck lite senare, men effektkurvan fortsätter stiga på slutet där vi andra med standard insug dalar?
Jag menar, att om insuget fungerar bra på topp så fungerar det väl mindre bra i botten?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply