5bult konvertering e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

Simonx90 wrote:På Schmiedmann så kostar väll inte ett komplett lager med nav fram så mycket. 800 kr nytt kanske.

Mvh Simon
dom tar 1400 för ett baknav till e30 m3
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

2399,85:-/st för nav fram e30 m3 :(

http://www.schmiedmann.se/31%2021%202%2 ... ummer.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: 5bult konvertering e30

Post by RoDe »

Baktill passar m3e30 nav.

Tveksam om det passar framtill. Dubbelkolla.
The Lower Class
Simonx90
Posts: 14
Joined: 09 May 2013, 20:15
Location: Gotland

Re: 5bult konvertering e30

Post by Simonx90 »

Ojj. Då har dom höjt priset sen sist jag kolla på de från ca 800 kr eller någe. Det va det jävligaste. Riktigt synd.
User avatar
Schlex.320
Posts: 96
Joined: 07 Apr 2011, 21:22
Location: Lidköping

Re: 5bult konvertering e30

Post by Schlex.320 »

japp väldigt synd, man kan ju undra varför ett e30m3 baknav är dubbelt så dyrt som ett till tex Z3 som har med material eftersom det bygger utåt. men de får bli z3 lr campact nav =)
Alexander
Lidköping/Järpås
0709205593
User avatar
Henrik Wessman
Posts: 109
Joined: 28 Oct 2011, 21:28
Location: Munkfors, Värmland

Re: 5bult konvertering e30

Post by Henrik Wessman »

Kan även borra om originalnaven till 5x120. Så har jag gjort.
Image

Mvh
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: 5bult konvertering e30

Post by bmw-slangen »

Schlex.320 wrote:japp väldigt synd, man kan ju undra varför ett e30m3 baknav är dubbelt så dyrt som ett till tex Z3 som har med material eftersom det bygger utåt. men de får bli z3 lr campact nav =)
En liten sak att tänka på - hjullagrets storlek. Generellt kan man säga att äldre E30's hade mindre hjullager (39x72x37) medans nyare E30's hade större hjullager (42x75x37). Notera att hjullagrets ytterdiameter är olika så bärarmarna var även olika.

I princip alla E36 CPT's hade små hjullager och storleken på dess nav är således anpassade för detta.

I korthet betyder det att tar man från en E36 CPT kommer man med största sannolikhet få nav för det mindre hjullagret och man behöver då ha de E30 bärarmarna som hade dessa mindre hjullager.

Det var endast E36 323i Compact som hade det stora hjullagret (och således nav anpassade för detta).
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Re: 5bult konvertering e30

Post by affe »

Henrik Wessman wrote:Kan även borra om originalnaven till 5x120. Så har jag gjort.
Image

Mvh

exakt så gorde jag med
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: Sv: 5bult konvertering e30

Post by Affus »

johankihl wrote:E36 Ben på e30 blir inte bra. Hylsan som alla pratar om ska sitta på axeltappen på ett e30 fjäderben. Med den passar ett e36 nav på e30 fjäderbenet. Således får du castern där den ska vara på en e30. E36 fjäderbenen kan du sälja och köpa e30 varianten.
Har du skrivit fel eller passar både e36 och e46 nav med hylsan?
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: 5bult konvertering e30

Post by bmw-slangen »

Det är exakt samma nav på E36 och E46 (31 22 6 757 024)
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 323i -85 : 100% track day car
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: 5bult konvertering e30

Post by Affus »

Ok tackar
Post Reply