Har en m60b40 motor med låda från en 530 och koppling lika så. Den har börjat säga upp sig och nu har jag lite funderingar!
Går det att använda 530 svänghjulet, en sinterlamell för cheva/bmw som är 240mm och ta en tryckplatta från en e39 540? Har inte lust att lägga 9 lök på ett kopplingskitt..
M60b40 koppling
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M60b40 koppling
http://www.garaget.org/JLeo" onclick="window.open(this.href);return false;
M60b40 koppling
Jag har en ny 540 e39 tryckplatta liggande om du behöver, kan du få köpa billigt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: M60b40 koppling
BmWkrille wrote:Jag har en ny 540 e39 tryckplatta liggande om du behöver, kan du få köpa billigt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Okej men det låter bra! Men tror du detta skulle funka eller det kanske bara blir pannkaka av det?
Mvh
http://www.garaget.org/JLeo" onclick="window.open(this.href);return false;
M60b40 koppling
Osäker på lamellen men tryckplattan funkar på det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: M60b40 koppling
Lamell från b40 går inte då det är större axel på lådan och den inte får plats i svänghjulet så de kan du tyvärr glömma! Är tryckplattan från b40 hårdare eller bara större pressyta på?
Sporttryckplatta till S50 (kan minnas fel) passar enligt autopower perfa och håller för över 500nm med organisk lamell, duger ju fint på en sugis
Urslipat svänghjul, standard bmw 240mm stum sinter och original tryckplatta funkar annars om man kan leva med sinter/inte hålls o drar släp, lånar ut den till svärmor osv! Glöm inte spänna tillbaka tryckplattan om du ska återanvända den, är självjusterande platta på dessa!
Sporttryckplatta till S50 (kan minnas fel) passar enligt autopower perfa och håller för över 500nm med organisk lamell, duger ju fint på en sugis
Urslipat svänghjul, standard bmw 240mm stum sinter och original tryckplatta funkar annars om man kan leva med sinter/inte hålls o drar släp, lånar ut den till svärmor osv! Glöm inte spänna tillbaka tryckplattan om du ska återanvända den, är självjusterande platta på dessa!
Re: M60b40 koppling
Tackar så mycket för infon! Någon som vet vad för mått det är på axeln på 530 lådan? För har läst någonstans att där skulle finnas sinterlamell med nästan samma splinesmått, fast till en cheva. Kunde skramla lite på tomgång men funka.
http://www.garaget.org/JLeo" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: M60b40 koppling
S50 tryckplatta har varken samma bultdelning eller inspänningsmått som dito M60B30. Jag har testat! Blev eget svänghjul.Bumpe wrote:Sporttryckplatta till S50 (kan minnas fel) passar enligt autopower perfa och håller för över 500nm med organisk lamell, duger ju fint på en sugis
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: M60b40 koppling
Någon som vet hur tjock axeln är på 530 lådan? Är det 28,6mm och 10 splines? Måste beställa lamell nu nämligen!
Mvh
Mvh
http://www.garaget.org/JLeo" onclick="window.open(this.href);return false;