M60b40 koppling

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
JLeo
Posts: 41
Joined: 25 Mar 2011, 11:25
Location: Vellinge

M60b40 koppling

Post by JLeo »

Har en m60b40 motor med låda från en 530 och koppling lika så. Den har börjat säga upp sig och nu har jag lite funderingar!
Går det att använda 530 svänghjulet, en sinterlamell för cheva/bmw som är 240mm och ta en tryckplatta från en e39 540? Har inte lust att lägga 9 lök på ett kopplingskitt..
http://www.garaget.org/JLeo" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

M60b40 koppling

Post by BmWkrille »

Jag har en ny 540 e39 tryckplatta liggande om du behöver, kan du få köpa billigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
JLeo
Posts: 41
Joined: 25 Mar 2011, 11:25
Location: Vellinge

Re: M60b40 koppling

Post by JLeo »

BmWkrille wrote:Jag har en ny 540 e39 tryckplatta liggande om du behöver, kan du få köpa billigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Okej men det låter bra! Men tror du detta skulle funka eller det kanske bara blir pannkaka av det?

Mvh
http://www.garaget.org/JLeo" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

M60b40 koppling

Post by BmWkrille »

Osäker på lamellen men tryckplattan funkar på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Bumpe
Posts: 240
Joined: 21 Oct 2007, 21:15
Location: Tranås

Re: M60b40 koppling

Post by Bumpe »

Lamell från b40 går inte då det är större axel på lådan och den inte får plats i svänghjulet så de kan du tyvärr glömma! Är tryckplattan från b40 hårdare eller bara större pressyta på?

Sporttryckplatta till S50 (kan minnas fel) passar enligt autopower perfa och håller för över 500nm med organisk lamell, duger ju fint på en sugis :-)

Urslipat svänghjul, standard bmw 240mm stum sinter och original tryckplatta funkar annars om man kan leva med sinter/inte hålls o drar släp, lånar ut den till svärmor osv! Glöm inte spänna tillbaka tryckplattan om du ska återanvända den, är självjusterande platta på dessa!
User avatar
JLeo
Posts: 41
Joined: 25 Mar 2011, 11:25
Location: Vellinge

Re: M60b40 koppling

Post by JLeo »

Tackar så mycket för infon! Någon som vet vad för mått det är på axeln på 530 lådan? För har läst någonstans att där skulle finnas sinterlamell med nästan samma splinesmått, fast till en cheva. Kunde skramla lite på tomgång men funka.
http://www.garaget.org/JLeo" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: M60b40 koppling

Post by Spiidfriik »

Bumpe wrote:Sporttryckplatta till S50 (kan minnas fel) passar enligt autopower perfa och håller för över 500nm med organisk lamell, duger ju fint på en sugis :-)
S50 tryckplatta har varken samma bultdelning eller inspänningsmått som dito M60B30. Jag har testat! Blev eget svänghjul.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
JLeo
Posts: 41
Joined: 25 Mar 2011, 11:25
Location: Vellinge

Re: M60b40 koppling

Post by JLeo »

Någon som vet hur tjock axeln är på 530 lådan? Är det 28,6mm och 10 splines? Måste beställa lamell nu nämligen!

Mvh
http://www.garaget.org/JLeo" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply