Hejsan!
Jag har tänkt att modifiera min e34 framvagn lite så den passar bättre för drifting. Jag ska börja med att tillverka adaptrar alternativt bygga om styrarmen så jag får parallellsteer men jag hade även tänkt att ge den lite negativ camber. Det dumma är att e34 har två länkarmar som spindeln vrider sig om så det kanske är riktigt svårt att "helt" få parallellsteer?
Men frågan är om styrarmen sitter lägre ner än vad länkarmsfästet gör och man bygger om till parallellsteer, men sedan minskar cambervinkel, då går ju inte linjen genom länkarmsfästet i spindeln och styrarmen rakt bak som det ska göra, om man står rakt framifrån alltså. Då vill jag få det till att det blir anti-ackerman men man kanske inte behöver ta hänsyns till vad man än har för cambervinkel?
Mvh Einar
Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?
Tror den här frågan hamnat på fel forum, grabbarna på rejsa brukar va riktigt bra på sånt där:P
Här turbar vi, inget annat xD
Ta mer än färna bort inlägget om de anses som annonsering eller på annat sätt strider mot reglerna!
Här turbar vi, inget annat xD
Ta mer än färna bort inlägget om de anses som annonsering eller på annat sätt strider mot reglerna!
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?
deltapim wrote:Här turbar vi, inget annat xD
denna delen heter chassi och kaross inte Ppf turbo
Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?
Carlsson wrote:deltapim wrote:Här turbar vi, inget annat xD
denna delen heter chassi och kaross inte Ppf turbo
Jag har märkt av en viss ökning av tou-in vid ökad camber, men detta avhjälps med att justera in styrstagen.
Just E34 är lite svår att räkna på då punkten som spindeln svänger runt ligger utanför den fysiska spindeln. Hur har du tänkt ändra cambern? Flytta in övre topplagringen tror jag förändrar minimalt på linjen för inre styrinfästningen. Så bumpsteer förändringen lär inte vara märkbar.
Original ligger ju inte ytre styrpunkten på linjen mellan spindelsväng centrum och topplagringen detta för att få accerman, du vill ju flytta ut denna punkten så att den ligger på linjen för att uppnå 0 accerman. Hur mycket skulle nog ganska lätt gå att räkna ut.
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85