Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
urmakaren
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2013, 11:48

Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Post by urmakaren »

Hejsan!
Jag har tänkt att modifiera min e34 framvagn lite så den passar bättre för drifting. Jag ska börja med att tillverka adaptrar alternativt bygga om styrarmen så jag får parallellsteer men jag hade även tänkt att ge den lite negativ camber. Det dumma är att e34 har två länkarmar som spindeln vrider sig om så det kanske är riktigt svårt att "helt" få parallellsteer?

Men frågan är om styrarmen sitter lägre ner än vad länkarmsfästet gör och man bygger om till parallellsteer, men sedan minskar cambervinkel, då går ju inte linjen genom länkarmsfästet i spindeln och styrarmen rakt bak som det ska göra, om man står rakt framifrån alltså. Då vill jag få det till att det blir anti-ackerman men man kanske inte behöver ta hänsyns till vad man än har för cambervinkel?
Mvh Einar
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Post by deltapim »

Tror den här frågan hamnat på fel forum, grabbarna på rejsa brukar va riktigt bra på sånt där:P
Här turbar vi, inget annat xD

Ta mer än färna bort inlägget om de anses som annonsering eller på annat sätt strider mot reglerna!
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Post by Carlsson »

deltapim wrote:Här turbar vi, inget annat xD


denna delen heter chassi och kaross inte Ppf turbo :roll:
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
nicnir90
Posts: 312
Joined: 16 Sep 2010, 17:57
Location: Malmö

Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Post by nicnir90 »

Carlsson wrote:
deltapim wrote:Här turbar vi, inget annat xD


denna delen heter chassi och kaross inte Ppf turbo :roll:


Jag har märkt av en viss ökning av tou-in vid ökad camber, men detta avhjälps med att justera in styrstagen.

Just E34 är lite svår att räkna på då punkten som spindeln svänger runt ligger utanför den fysiska spindeln. Hur har du tänkt ändra cambern? Flytta in övre topplagringen tror jag förändrar minimalt på linjen för inre styrinfästningen. Så bumpsteer förändringen lär inte vara märkbar.

Original ligger ju inte ytre styrpunkten på linjen mellan spindelsväng centrum och topplagringen detta för att få accerman, du vill ju flytta ut denna punkten så att den ligger på linjen för att uppnå 0 accerman. Hur mycket skulle nog ganska lätt gå att räkna ut.
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
Post Reply