temp problem e30 med m50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: temp problem e30 med m50

Post by ButterflyRacing »

micke6 wrote:okej tack :D jag bytte kylare men de va nog itne de som va felet sen bytte jag vattenpumpen med för de va glapp som fan märkte jag så de va lika bra med annas va den hel, sen tog ajg bort min 92 grader termostad o kokade den öppnade inte så satte ajg dit en 80 grader tänkte att de akn va bättre om man ska köra den lite hårdare än va bmw tänkte :D + att ajg har lite under dimensionerad kyl kanske :D sen betedde den sig bra på tomgång ska testköra här i dagarna så får vi se :D
Kolla att du har strålen. Annars kan du inte få ut all luft.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

Re: temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

okej :D e de ett sätt att se om pumpen e kass med ? ingen stråle inget pumpaande? nu e ju min pump fräcsh men kul o veta
TornadoRed
Posts: 327
Joined: 20 Aug 2012, 14:28
Location: Växjö

Re: temp problem e30 med m50

Post by TornadoRed »

ButterflyRacing wrote:
TornadoRed wrote:Kyld kallt vatten går från kylare till motor genom den översta slangen in i motor, och varm vatten från motor går in i kylare genom termostaten in i understa.

NEJ....!!!!

size=200]Vattnet tas från nedre delen i kylaren till motorn.[/size]

Om man ska ha extern tempgivare/termostatgivare till el fläkt ska man ha det på översta eller understa slang ?!
den kylare jag har på min 328 har nog svullnat lite i expansion kärlet, måste man byta, om man byter inte ?!
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: temp problem e30 med m50

Post by ButterflyRacing »

TornadoRed wrote:
ButterflyRacing wrote:
TornadoRed wrote:Kyld kallt vatten går från kylare till motor genom den översta slangen in i motor, och varm vatten från motor går in i kylare genom termostaten in i understa.

NEJ....!!!!

size=200]Vattnet tas från nedre delen i kylaren till motorn.[/size]

Om man ska ha extern tempgivare/termostatgivare till el fläkt ska man ha det på översta eller understa slang ?!
den kylare jag har på min 328 har nog svullnat lite i expansion kärlet, måste man byta, om man byter inte ?!
Det är säkrare tillgång på vatten i den undre slangen. En givare som inte har konstant vattenflöde kommer inte att funka som den ska.
Tempen på vattnet i den undre slangen visar vad som går in i motorn. och det är bara att välja värde på termostaten efter det.
På en standardkylae sitter oftast givaren halvägs upp på kylaren.

Det går att plocka av expantionskärlet från kylaren....och syna för sprickor.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
TornadoRed
Posts: 327
Joined: 20 Aug 2012, 14:28
Location: Växjö

temp problem e30 med m50

Post by TornadoRed »

Video/bilder/tips på hur man plockar isär expansionkärlet ifrån kylare ?!
Nyfiken om min kylare är kass :(
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: temp problem e30 med m50

Post by ButterflyRacing »

TornadoRed wrote:Video/bilder/tips på hur man plockar isär expansionkärlet ifrån kylare ?!
Nyfiken om min kylare är kass :(

Det är bara att lossa skruvarna upptill...och bruta isär den.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Post Reply