Kolla att du har strålen. Annars kan du inte få ut all luft.micke6 wrote:okej tackjag bytte kylare men de va nog itne de som va felet sen bytte jag vattenpumpen med för de va glapp som fan märkte jag så de va lika bra med annas va den hel, sen tog ajg bort min 92 grader termostad o kokade den öppnade inte så satte ajg dit en 80 grader tänkte att de akn va bättre om man ska köra den lite hårdare än va bmw tänkte
+ att ajg har lite under dimensionerad kyl kanske
sen betedde den sig bra på tomgång ska testköra här i dagarna så får vi se
temp problem e30 med m50
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: temp problem e30 med m50
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Re: temp problem e30 med m50
okej
e de ett sätt att se om pumpen e kass med ? ingen stråle inget pumpaande? nu e ju min pump fräcsh men kul o veta

-
- Posts: 327
- Joined: 20 Aug 2012, 14:28
- Location: Växjö
Re: temp problem e30 med m50
ButterflyRacing wrote:TornadoRed wrote:Kyld kallt vatten går från kylare till motor genom den översta slangen in i motor, och varm vatten från motor går in i kylare genom termostaten in i understa.
NEJ....!!!!
size=200]Vattnet tas från nedre delen i kylaren till motorn.[/size]
Om man ska ha extern tempgivare/termostatgivare till el fläkt ska man ha det på översta eller understa slang ?!
den kylare jag har på min 328 har nog svullnat lite i expansion kärlet, måste man byta, om man byter inte ?!
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: temp problem e30 med m50
Det är säkrare tillgång på vatten i den undre slangen. En givare som inte har konstant vattenflöde kommer inte att funka som den ska.TornadoRed wrote:ButterflyRacing wrote:TornadoRed wrote:Kyld kallt vatten går från kylare till motor genom den översta slangen in i motor, och varm vatten från motor går in i kylare genom termostaten in i understa.
NEJ....!!!!
size=200]Vattnet tas från nedre delen i kylaren till motorn.[/size]
Om man ska ha extern tempgivare/termostatgivare till el fläkt ska man ha det på översta eller understa slang ?!
den kylare jag har på min 328 har nog svullnat lite i expansion kärlet, måste man byta, om man byter inte ?!
Tempen på vattnet i den undre slangen visar vad som går in i motorn. och det är bara att välja värde på termostaten efter det.
På en standardkylae sitter oftast givaren halvägs upp på kylaren.
Det går att plocka av expantionskärlet från kylaren....och syna för sprickor.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
-
- Posts: 327
- Joined: 20 Aug 2012, 14:28
- Location: Växjö
temp problem e30 med m50
Video/bilder/tips på hur man plockar isär expansionkärlet ifrån kylare ?!
Nyfiken om min kylare är kass
Nyfiken om min kylare är kass

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: temp problem e30 med m50
TornadoRed wrote:Video/bilder/tips på hur man plockar isär expansionkärlet ifrån kylare ?!
Nyfiken om min kylare är kass
Det är bara att lossa skruvarna upptill...och bruta isär den.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57