temp problem e30 med m50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

ha slängt i en m50 i min e30 har orginal e30 kylare som är av modellen med expandtionskärlet på sidan ihop med kylaren.¨

problemet är att den går upp till strecket mellan lagon temp och rött sån de e sådär på gränsen till farligt men den går inte högre men de känns inte bra.

har el fläkt med men de hjälper inte nått går man fram och känner på kylaren är den ganska sval och slangen i nederkant på kylaren e inte heller varm men den övre kyl slangen är varm,

Hur cirkulerar vattnet? är de uppifrån och ner i kylaren elr pnmpas de nerefrån och upp?
bör inte va termostaten tycker ajg jag har kört med den i min 525 i ett halvår den stoppa ajg den i e30 o då beter den sig såhär
User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

Re: temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

ingen som har några tips?

är kylan täppt igen med nått ?

e de termostaten ?

nån som vet åt vilket håll vattnet cirkulerar?
TornadoRed
Posts: 327
Joined: 20 Aug 2012, 14:28
Location: Växjö

Re: temp problem e30 med m50

Post by TornadoRed »

Kyld kallt vatten går från kylare till motor genom den översta slangen in i motor, och varm vatten från motor går in i kylare genom termostaten in i understa.
Last edited by TornadoRed on 09 Mar 2013, 10:55, edited 1 time in total.
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: temp problem e30 med m50

Post by Nemesis_turbo »

och även ev luft kvar i systemet
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

Re: temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

idag har jag tagit bort termostaten och bytat till en likadan kylare fast en annan.

resultat: den går fortfarande upp i temp men de tar dubbelt så lång tid

vattenpumpen ???
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: temp problem e30 med m50

Post by Nemesis_turbo »

du måste ha termostaten på plats för att det ska funka som de ska på en bmw annars cirkulerar inte vattnet riktigt runt i motorn dit med en ny termostat och se till os ätta den rät och sedan hissa upp kärran i framkant på med full värme o varmkör och lufta fyll varmkör lufta fyll tillslut blire bra
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

Re: temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

okej. jag har inte cupe inkopplad de fick inte plats. men detta borde bara underlätta luftningen ju. jo jag har fronten högt när jag luftar :D okej ska köpa en ny och prova :D


men kylaren bör fungera va? jag behöver inte större kyl kör med orginal e30 kyl och en orginal m50b25
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Re: temp problem e30 med m50

Post by erik@e30 »

Jag fick de omvända när ja monterade min m50b20, Tempen ligger halvvägs upp till drift temp. trots 88graders termostat. Tror de beror på givarproblem. Man kan skruva loss tempmätaren i instrumentet & justera nålen om man vill.

Men om du är orolig för din kylare så taloss den & testa den med vattenslangen om du har flöde igenom den.

vattenpumpen är ofta kass om de är plastimpell på den. men om de kommer värme i värmepaketet ganska fort så är de inte något problem med vattenpumpen. *** Såg nu att den inte va inkopplad...

Notera att kallt vatten ska strömma UT ur kylaren på den nedre kylarslangen & in i motorn.
Varmt vatten ska strömma UT UR motorn på den övre slangen och in i övre anslutningen på kylaren där den kyls NER igenom kylaren.;-)

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: temp problem e30 med m50

Post by silverryggen »

Notera att kallt vatten ska strömma UT ur kylaren på den nedre kylarslangen & in i motorn.
Varmt vatten ska strömma UT UR motorn på den övre slangen och in i övre anslutningen på kylaren där den kyls NER igenom kylaren.

Är det inte tvärtom?
Den e inte lång men den e smal
User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

Re: temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

jag ska kolla vattenpumpen idag får se om de gör några framsteg

ja vilket håll åker vattnet åt egentligen
TornadoRed
Posts: 327
Joined: 20 Aug 2012, 14:28
Location: Växjö

Re: temp problem e30 med m50

Post by TornadoRed »

silverryggen wrote:Notera att kallt vatten ska strömma UT ur kylaren på den nedre kylarslangen & in i motorn.
Varmt vatten ska strömma UT UR motorn på den övre slangen och in i övre anslutningen på kylaren där den kyls NER igenom kylaren.

Är det inte tvärtom?

Kan någon bekräfta det :(
Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver felsökning
AutoCom diagnostik verktyg finns oxå
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

Re: temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

ja hade varit kul o veta. rinna uppefrån och ner i kylan låter logiskt men inte alltid de e så kanske
User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

Re: temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

sädär då har man tagit bort vattenpumpen. den va hel men va ett jävla glapp i den men tvivlar ju på att den inte visspar på lika bra även om de e glapp så de är nog nått annat imon ska jag sätta dit en bättre beg pump och en helt ny termostat så får vi se
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Re: temp problem e30 med m50

Post by spetsen »

byt ut kylarn till en m535 kylare istället.
hängde i en m50 i e30 kaross 2011 och körde med orginal kylaren med fläkt. kokade flera gånger. och tempen låg och slickade på rödmarkering.

när jag bytte ut den till en griffin kylare så löste sig allt :D
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: temp problem e30 med m50

Post by ButterflyRacing »

TornadoRed wrote:Kyld kallt vatten går från kylare till motor genom den översta slangen in i motor, och varm vatten från motor går in i kylare genom termostaten in i understa.

NEJ....!!!!

Vattnet tas från nedre delen i kylaren till motorn.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: temp problem e30 med m50

Post by ButterflyRacing »

Det finns en kanal från kylaren till halsen på expantionskärlet.
Om du öppnar locket och varvar upp lite.....så ska det komma en stråle en liten bit ner i kylarlocks-halsen.
Kommer det inge....får du försöka rensa kanalen.

Om expantionskärlet ser svullet ut, så har du en intärn spricka mellan kylaren och expantionskärlet.
Byt i såfall kylare.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
micke6
Posts: 184
Joined: 10 Aug 2011, 17:01
Location: halmstad

Re: temp problem e30 med m50

Post by micke6 »

okej tack :D jag bytte kylare men de va nog itne de som va felet sen bytte jag vattenpumpen med för de va glapp som fan märkte jag så de va lika bra med annas va den hel, sen tog ajg bort min 92 grader termostad o kokade den öppnade inte så satte ajg dit en 80 grader tänkte att de akn va bättre om man ska köra den lite hårdare än va bmw tänkte :D + att ajg har lite under dimensionerad kyl kanske :D sen betedde den sig bra på tomgång ska testköra här i dagarna så får vi se :D
Post Reply