m60/2 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

m60/2 Turbo

Post by PiLlEvAn »

S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.

Min motor: fodrat och epoxi fylld m62
Portade toppar och 1mm större ventiler.
Omslipade kammar, cp kolvar och ppf stakar, stödgördel torrsump mm


Image
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Re: m60/2 Turbo

Post by come_on »

PiLlEvAn wrote:S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.

Min motor: fodrat och epoxi fylld m62
Portade toppar och 1mm större ventiler.
Omslipade kammar, cp kolvar och ppf stakar, stödgördel torrsump mm


Image



hvem har slibet dine knaster.

mvh steffen
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Hur gör man med tomgångsmotorn
håller det med orginal prylarna när man kör med överladd?
pm om det är nått
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

jag hittade en länk för ett tag sedan där någon hade laborerat med m60 original kammar och hittat de optimala inställningarna.

de var någon här på PPF som hade testat och fått ut ca 20 whp på samma inställningar.
var tydligen lite sämre botten men mycket bättre över 4k. motorn hade även gått jämnare.

nu hittar ja den inte längre men ja vet att den hette:
"M60B40 Cam timing change, awsome result"


någon som känner igen detta? stod precis hur man skulle ställa kammarna
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Re: m60/2 Turbo

Post by Ximon »

Stämmer bra. Här är länken:

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/775197
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bumpe
Posts: 240
Joined: 21 Oct 2007, 21:15
Location: Tranås

Re: m60/2 Turbo

Post by Bumpe »

Inte bromsat min men går ju bra mycket bättre på högre varv med den kaminställningen, hade sedan tidigare även de-cat 2x2.5" - 3" enkel med en dämpare.
Tycker även tomgång är stabilare än tidigare med denna inställning :)
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Re: m60/2 Turbo

Post by Christian.N »

Ni som har ställt om kammarna i era M60 nu. Hur gjorde ni? Har ni gradskivor och vart köper man det isf? Skriva ut det på nätet och limma dit det på en plast bit etc som han skrev i länken att han har gjort.

Ska ändå riva topparna och byta topplockspackningar så kommer ta hjälp av kompisar som är bra mycket bättre på detta med att ställa kammar än vad jag är men jag vill ändå lära mig och ha ett hum om hur det går till.

Så vore tacksam för svar =)
Enköping, 073-3104393
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

m60/2 Turbo

Post by BmWkrille »

Jag har bänkat före och efter justering, det gav 23 motor hästar på en av mina m60.
När vi justera kammarna så räkna vi ut och gjorde markeringar på trigger skivan. Och hade indikatorklocka på tryckare.

Men det är väldigt svårt att göra detta utan specialverktyg som låser kammarna. När man lossar insugskammen så lossas även avgaskammen bakom drevet och flyttar sig.
Vi klurar på att tillverka ett specialverktyg med dom nya inställningarna. Borde vara hyffsat enkelt att bygga om en typ sån här sats
http://viewitem.eim.ebay.se/BMW--V8--M6 ... 21894/item


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Re: m60/2 Turbo

Post by Christian.N »

Hur låste ni kammarna då?
Enköping, 073-3104393
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

m60/2 Turbo

Post by BmWkrille »

Låste dom aldrig, justera med blocknyckel bak på kammen och en annan höll den andra kammen på plats. Som sagt, väldigt otympligt :) men det gick


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: m60/2 Turbo

Post by Nisse977 »

PiLlEvAn wrote:S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.

Ah, men om det är lika kanaler och ventiler i en M62 som i en S62, så borde man kunna få ut samma litereffekt som S62 om man bara har samma insugs och avgasdelar som M5.. Kanske är det inte så enkelt?
Har en M62B44 utan vanos, borde gå att få ut en 350hk ur den om man räknar på M5ans litereffekt 400/5L = 80*4,4 = 352hk.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Nisse977 wrote:
PiLlEvAn wrote:S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.

Ah, men om det är lika kanaler och ventiler i en M62 som i en S62, så borde man kunna få ut samma litereffekt som S62 om man bara har samma insugs och avgasdelar som M5.. Kanske är det inte så enkelt?
Har en M62B44 utan vanos, borde gå att få ut en 350hk ur den om man räknar på M5ans litereffekt 400/5L = 80*4,4 = 352hk.

Dom säger att man kan få ut 330-350hk med en orginal b40 med annat sprut

grenrören är lika kassa som på s62 sen så skiljer ju insugen rätt brutalt
tyvär är det lite tråkigare kammar i b44
pm om det är nått
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: m60/2 Turbo

Post by moxi »

Har kikat lite o funderat på vart man ska placera oljereturen på tråget,

Vart i tråget kan man sätta oljereturen..tänkte så´man hamnar över oljenivån.. tänkte på min m62a, vet ej om trågen skiljer sig nått???.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

moxi wrote:Har kikat lite o funderat på vart man ska placera oljereturen på tråget,

Vart i tråget kan man sätta oljereturen..tänkte så´man hamnar över oljenivån.. tänkte på min m62a, vet ej om trågen skiljer sig nått???.

där den får plats?
min turbo hamnar höger fram
returen hamnar uppe på framsticket snätt framför venen
pm om det är nått
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Re: m60/2 Turbo

Post by moxi »

vad för storlek på vevhusventen då? an10 eller an12? eller kanske större?
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

m60/2 Turbo

Post by Christian.N »

Skulle det gå och sätta returen på själva hyllan i framkant på tråget? Förakt ner liksom eller är oljenivån för hög där?


Mvh Christian
Enköping, 073-3104393
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Christian.N wrote:Skulle det gå och sätta returen på själva hyllan i framkant på tråget? Förakt ner liksom eller är oljenivån för hög där?


Mvh Christian

Ja det går bra att sätta där
18-20mm invändigt på röret så är man 100 på att det blir bra oxå
pm om det är nått
Post Reply