jag hittade en länk för ett tag sedan där någon hade laborerat med m60 original kammar och hittat de optimala inställningarna.
de var någon här på PPF som hade testat och fått ut ca 20 whp på samma inställningar.
var tydligen lite sämre botten men mycket bättre över 4k. motorn hade även gått jämnare.
nu hittar ja den inte längre men ja vet att den hette:
"M60B40 Cam timing change, awsome result"
någon som känner igen detta? stod precis hur man skulle ställa kammarna
Inte bromsat min men går ju bra mycket bättre på högre varv med den kaminställningen, hade sedan tidigare även de-cat 2x2.5" - 3" enkel med en dämpare.
Tycker även tomgång är stabilare än tidigare med denna inställning
Ni som har ställt om kammarna i era M60 nu. Hur gjorde ni? Har ni gradskivor och vart köper man det isf? Skriva ut det på nätet och limma dit det på en plast bit etc som han skrev i länken att han har gjort.
Ska ändå riva topparna och byta topplockspackningar så kommer ta hjälp av kompisar som är bra mycket bättre på detta med att ställa kammar än vad jag är men jag vill ändå lära mig och ha ett hum om hur det går till.
Jag har bänkat före och efter justering, det gav 23 motor hästar på en av mina m60.
När vi justera kammarna så räkna vi ut och gjorde markeringar på trigger skivan. Och hade indikatorklocka på tryckare.
Men det är väldigt svårt att göra detta utan specialverktyg som låser kammarna. När man lossar insugskammen så lossas även avgaskammen bakom drevet och flyttar sig.
Vi klurar på att tillverka ett specialverktyg med dom nya inställningarna. Borde vara hyffsat enkelt att bygga om en typ sån här sats http://viewitem.eim.ebay.se/BMW--V8--M6 ... 21894/item" onclick="window.open(this.href);return false;
PiLlEvAn wrote:S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.
Ah, men om det är lika kanaler och ventiler i en M62 som i en S62, så borde man kunna få ut samma litereffekt som S62 om man bara har samma insugs och avgasdelar som M5.. Kanske är det inte så enkelt?
Har en M62B44 utan vanos, borde gå att få ut en 350hk ur den om man räknar på M5ans litereffekt 400/5L = 80*4,4 = 352hk.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
PiLlEvAn wrote:S62 har lika Kanaler och ventil storlek som m62.
Ah, men om det är lika kanaler och ventiler i en M62 som i en S62, så borde man kunna få ut samma litereffekt som S62 om man bara har samma insugs och avgasdelar som M5.. Kanske är det inte så enkelt?
Har en M62B44 utan vanos, borde gå att få ut en 350hk ur den om man räknar på M5ans litereffekt 400/5L = 80*4,4 = 352hk.
Dom säger att man kan få ut 330-350hk med en orginal b40 med annat sprut
grenrören är lika kassa som på s62 sen så skiljer ju insugen rätt brutalt
tyvär är det lite tråkigare kammar i b44