2ans kolv vänder 0,25mm längre ner än alla andra så en stake är nog lite sne nu också..
Nu är jag lite fundersam hur jag ska göra med motorn.. Har 4 alt: bygga i hop igen och sänka laddet, bygga m50, släng i m60in med k31an, Sneglar lite på min fabriks nya m73b54 och bw400s också....
silverryggen wrote:Nu minns jag inte om stakarna är 135mm,men om så är fallet,kan jag skänka 6ickevanos fräscha om du fortsätter med alumotorn
Ja, det ska vara 135mm men nu är motorn på väg ur och 12an ska passas in Men tack ändå
Man kan ju samman fatta det hela med att m52b28 hänger med lite längre än 300hk som man läst. att packningen gick var ju inte konstigt, det brukar dom jag göra på dom flesta m50 också. Att en stake krökte sej är ju inte så konstigt heller, dom är ju inte speciellt grova.
Håller man sej under kilot, har koll på lambda och cylindertrycket bör det inte vara några problem att åka med 350-400whp och känna sej trygg. Denna motorn har så bekänna färg varje gång jag vart ute med den.
Bmwandreas wrote:Du lär ha fått ett bra exemplar:) Vet att kompressortillverkarna också har haft problem med M52, men det kanske är efter några tusen mil.
Följde gängorna med upp när du tog ur topplocksbultarna?
Jo kanske det Men kör man kompressor/liten turbo och har laddtryck tidigt i registret ka jag förstå att det blir högt cylendertryck och ras som följd..
Nej, inga gängor följde med och alla bult kändes som dom satt lika hårt. Kan ta lite bilder både på blocket, packning och toppen ikväll.
För alla som undrar hur det kan hålla så kör jag bana med min 328 och laddar 0,7 - 0,8 med ms styrsystem och den har hitintills klarat sig bra, ska testa att närma mig 0,9 allt är orginal förutom att motorn är renoverad för ett tag sen och e85 såklart
Bmwandreas wrote:Det va på den tiden vi inte hade bänk. E85 och 1 bar ladd. Men den hade inte foder och det ser ut som din har det.
Jag har inga foder heller. Vad var det för setup då???? Nått måste ju gått väldigt fel? Visst min rasade men det var topplockspackningen och en stake (och topplockspakningarna går ju på m50 titt som tätt också). Blocket klarade ju sej hur bra som helst.
Fick precis bilder från polaren som åkte till mitt garage bara för att slipa sönder blocket för att bevisa att det inte är ett fodrat block:
Nej det har du inte:) Man lurade sig och såg en mörk kant. Visst kan det ha varit ett dåligt block. På den tiden pratade jag med ESS tuning och de va tvungen att köra 0.5 bar på kompressorkiten för de höll inte för mer i längden, iofs har de extrema tester så det går många timmar i bänken.
Men det är kul att se att ett block höll, nu kanske fler testar med alublocken.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.