Bromsing av min 328 m52b28 turbo 439whp sidan 3

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Bromsing av min 328 m52b28 turbo 439whp sidan 3

Post by K.Brandt »

Här kommer en lite filmsnutt på bromsningen av min 328 -98.
http://www.youtube.com/watch?v=-2W0ErkA ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

Blev 396whp och 485wnm (ca 443hk och 543nm i motorn)

Spec:
M52b28, alublock.
Egetbyggt pulssplitt grenrör i 42mm svartstål.
T70 turbo 62mm in, 62,5mm ut, 0.95 bar laddtryck, öppen intern wg
1:2 ställbar btr.
T4 spridare på 390@3bar, uppställt soppatryck till 4.05bar födar ca 450cc där.
Kör på vpower
Alu ic

O mappat org siemessystem och org lmm!

M3 svänghjul/tryckplatta med 6-puckad sinter

3" avgas

Resten är helt orört!

Gått riktigt hårt det sista och varken block har spruckit eller toppen har lyft sej ;)
Last edited by K.Brandt on 03 Feb 2013, 17:51, edited 1 time in total.
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
Ryskbompa
Posts: 7
Joined: 06 May 2011, 21:16

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Ryskbompa »

Fräckt, trodde dom blocken sa upp mycket tidigare. :D

hojhojhojhoj
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by silverryggen »

Hur kompsänkte du? Hur får du kopplingen att hålla i?
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Bmwandreas »

Vad gav den sae corrected?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

Den är inte kompsänkt. M3 svänghjul/tryckplatta med 240mm sinter.

Det vet jag faktiskt inte Andreas, vad är det som skilljer? Har för mej den låg på 395.8 Med DINcorr. Kan kolla med han som bromsa om han kan få sae.
Skulle vara kul och höra vad det skiljer mellan alla corr??
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

384whp med saecorr, förklara gärna vad som skiljer uncorr, din, sae?
(såg i bromstråden att ni använder er mycket av DIN?)
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Bmwandreas »

Väldigt missvisande med uncorrected på vintern, kan skilja 15 % om man har otur. Din visar mindre än Sae.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

Bmwandreas wrote:Väldigt missvisande med uncorrected på vintern, kan skilja 15 % om man har otur. Din visar mindre än Sae.
Förstår inte riktigt? Hur kör ni?
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Bmwandreas »

Jag bromsar inte på vintern. Sen kör jag med din korrigering.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

Så ni bromsar inga bilar på vintern?? Då får väl jag göra en ny bromsning till våren (om motorn lever då). Sen verkar det ju inte spela nån roll hur man bär sej åt, folk har ju alltid synpunkter.
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Bmwandreas »

Jo så är det. Men jag har aldrig sett nån som inte haft nån korrigering på, därför jag reagerade. Vad har du för laddtryck?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

Bmwandreas wrote:Jo så är det. Men jag har aldrig sett nån som inte haft nån korrigering på, därför jag reagerade. Vad har du för laddtryck?
Okej.
Ska se om jag kan få DIN kurvan mailad till mej, men skiljde 0,5hk tydligen. Ladda 0,95bar enligt den laddmätaren jag har i.
Det hela var mest en kul grej och bromsa eftersom den är helt omappad, oöppnad och org lmm. Det enda att klaga på om man vill göra det är att den går lite fett när den går över från vakum till ladd ( afr 10 är den nere och vänder på sen ligger den på 11,8-12,4). 14,5-15 landsväg..
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by Bmwandreas »

Sjukt att den ens funkar omappad. Grattis:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

Här kommer 2 bilder jag fick:
Image

Det här vet jag inte riktigt vad det säger:
Image

Till sommaren förstår jag ju att jag jag inte kan ladda lika mycket på bensin som jag gör nu. Eller så får jag gå över till e85.

Som jag sagt detta var en kul grej och räknat med att få byta till spurt. Men när det funkar så bra får den gå så länge den, så kan man bygga en riktig motor när den nu ger upp.
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by cerveza »

Det är ju inte dåligt att plocka 2hk mer än vad jag gjorde på e85 och 60h mappning på 0,95 i ladd ;)
Dynojet för life :)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
K.Brandt
Posts: 160
Joined: 04 Oct 2012, 23:45
Location: Grästorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by K.Brandt »

cerveza wrote:Det är ju inte dåligt att plocka 2hk mer än vad jag gjorde på e85 och 60h mappning på 0,95 i ladd ;)
Dynojet för life :)
Frågan är ju hur länge min motor håller, men ska upp i bänken igen snart med nytt insug, sep wg och större spridare:)
Din tråd och fartverket är en inspiration:)




Ni får gärna säga till nu innan bromsning hur vi ska mäta och vilka inställning vi ska ha på bänken, och vad ni vill ha papper på, så jag slipper massa gnäll sen;)
http://www.brandtab.org" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.se/brandtab" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Bromsing av min 328 m52b28 turbo

Post by cerveza »

K.Brandt wrote:
cerveza wrote:Det är ju inte dåligt att plocka 2hk mer än vad jag gjorde på e85 och 60h mappning på 0,95 i ladd ;)
Dynojet för life :)
Frågan är ju hur länge min motor håller, men ska upp i bänken igen snart med nytt insug, sep wg och större spridare:)
Din tråd och fartverket är en inspiration:)




Ni får gärna säga till nu innan bromsning hur vi ska mäta och vilka inställning vi ska ha på bänken, och vad ni vill ha papper på, så jag slipper massa gnäll sen;)
Bara ge den vad den tål :D

Tack det var roligt att höra :D
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply