Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Wärniss E30 327im
Ja det är det. Jag har misstänkt det, men Lars på Sfro har inte sagt något om det? Har poängterat det 2ggr.
Erik W
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Wärniss E30 327im
Wärniss wrote:Fernis1 wrote:Trivmsamt med en update, men ska väl gå att bromsa mer än 606whp med oportad topp eller? :S men vet att din gil gick sjukt fint på gatan med 600whp så bara onödigt med mer:D hoppas du får ratta lite i sommar nu
Jag hade hoppats på mer jag också. Provade höja till 2bar men det blev inte mer effekt.
Det är antagligen fler orsaker, ej portad topp, z45 kam. Kan kanske vara för litet avgassystem också? Har 3,5" till utgående axel på lådan sen 3".
Har ju haft lite problem med fäste så 600whp duger bra.
Z45 blir ju trång där uppe, min ledsnade vid 675rwhp och 2,2 bar.
Men det blir fint register med den!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Wärniss E30 327im
Det var inte igår jag skrev här..
Bilen är numera registrerad som ombyggt fordon med en BMW 525 motor från -88 som är turbokonverterad
2013:
Registreringen gick bra, det var lite frågetecken kring motortypen, man får inte ha turbokonverterat den befintliga motorn av någon anledning, men registreringsbesiktningen köpte det när den kom från en 525a.
Bullerprovet var inga problem med så liten turbo, katt och en extra ljuddämpare, (ljuddämparen hade inte behövts)
Tyvärr så blev inte mycket åka av 2013 då det drog ut på tiden med allt som hade med registreringen att göra samt att min dotter föddes i Juni.
Bilen besiktades iaf i November 2013 på bilprovningen för första gången som ombyggt och det gick kalas.
2014:
När våren kom så började bilen användas lite men säsongen blev inte lång då jag började få missljud i motorn.
Det visade sig att det var 3st kolvar som glappade i loppen, kolvarna var ordentligt slitna och den värsta cylindern var 0,5mm för stor. Varför? Ingen aning, blocket var nyborrat innan mappningen slutet 2012..
Då skickade jag upp motorn till F.P Engines som fick göra all bearbetning och montering ink nya CP kolvar, renovering av stakar och insugsventiler då dom inte hade mycket slipmån kvar.
Fick tillbaka motorn i Oktober och besiktigade på bilprovningen i November U.A. för säsongen 2015.
Spridarna jag hade tidigare rostade ihop under stilleståndet så det fick bli nya Bosch ev14 1200cc.
Eftersom det blev en del nya saker i motorn och spridare så blev den en justering hos Ppf.
Nu hittade Ärtan 644whp och 770Nm @2,1bar (begränsat) och ett bättre register!
Nu hoppas jag att 2015 kommer bli mycket mer köra och mindre skruva!
Bilen är numera registrerad som ombyggt fordon med en BMW 525 motor från -88 som är turbokonverterad
2013:
Registreringen gick bra, det var lite frågetecken kring motortypen, man får inte ha turbokonverterat den befintliga motorn av någon anledning, men registreringsbesiktningen köpte det när den kom från en 525a.
Bullerprovet var inga problem med så liten turbo, katt och en extra ljuddämpare, (ljuddämparen hade inte behövts)
Tyvärr så blev inte mycket åka av 2013 då det drog ut på tiden med allt som hade med registreringen att göra samt att min dotter föddes i Juni.
Bilen besiktades iaf i November 2013 på bilprovningen för första gången som ombyggt och det gick kalas.
2014:
När våren kom så började bilen användas lite men säsongen blev inte lång då jag började få missljud i motorn.
Det visade sig att det var 3st kolvar som glappade i loppen, kolvarna var ordentligt slitna och den värsta cylindern var 0,5mm för stor. Varför? Ingen aning, blocket var nyborrat innan mappningen slutet 2012..
Då skickade jag upp motorn till F.P Engines som fick göra all bearbetning och montering ink nya CP kolvar, renovering av stakar och insugsventiler då dom inte hade mycket slipmån kvar.
Fick tillbaka motorn i Oktober och besiktigade på bilprovningen i November U.A. för säsongen 2015.
Spridarna jag hade tidigare rostade ihop under stilleståndet så det fick bli nya Bosch ev14 1200cc.
Eftersom det blev en del nya saker i motorn och spridare så blev den en justering hos Ppf.
Nu hittade Ärtan 644whp och 770Nm @2,1bar (begränsat) och ett bättre register!
Nu hoppas jag att 2015 kommer bli mycket mer köra och mindre skruva!
Erik W
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo
Fan vad fint, kul att höra
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo
Gött, blir det banåka eller bara gata?
Ska du köra på bimmers of sweden?
Ska du köra på bimmers of sweden?
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Re: Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo
Jag kommer åka så mycket jag har råd/tid med. Om jag ska åka bana så blir det nog på beemers of Sweden, verkar vara ett bra evenemang.
Erik W
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Re: Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo
5100 har jäkligt bra arrangemang också =)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm