Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo
Då var det dags för en projekttråd för mig också.
Köpte bilen i slutet på sommaren 2006 efter att ha sålt min e34 M5 ville ha något mindre och lättare, också vart det ju lite pengar över till annat.
Såhär såg den ut när jag hämtade den:
Började första vintern med att plocka ner bakvagn byta till powerflex överallt, montera upp en lamell diff och sätta i en halvbur.
Lite bilder på det:
Under den sommaren kändes det som att bilen var värd lite mera motor…
Kollade runt och läste mycket om hur jag skulle bygga motor osv. Började räkna lite och det drog ju iväg, som alla vet. Fick sen syn på en annons, helsmidd M20 turbo. Lät ju kanon! Åkte och hämtade den.
Nu sitter den motorn på plats och allt runt omkring förutom motor styrningen och tändning som ska börja kopplas nu..
Här kommer lite bilder och spec. På motorn.
Gamla högen på väg ur:
Nytt och roligt!
Lite kylning
Och en sista bild som den står idag
Aleex gamla motor: M20 B25
Strokad till 2.7L
Borrat, deckat, oringat block
Oljesprut på kolvar från m50
Balanserad dieselvev
Cp pistons kolvar
H profil stakar
Arp bultar till toppen
PPF stödgördel
Toppen portad, mirafräst och svetsad.
Race ventiler
Hårdare ventilfjädrar
Enem Z45 kam, ställbart kamdrev
Pulsslittgrenrör
HX50 turbinhus 22
WG 50 mm
Dumpventil 50 mm
Autronic sm4
Dis 4 med MSD dubbelspolar
1600 cc msd spridare
Intercooler 60*30*75
Dubbla externa walbro pumpar och Catch tank
PPF fuelrail
10mm stål omspunna bränsle slangar
Malpassi BTR
535 Kylare med spal fläkt
13 raders oljekylare
3,5” Downpipe resten 3” med en ljuddämpare
Drivlina:
535 svänghjul
765 tryckplatta med 4-puckad sinter
ZF låda från en disel
328 kardan
Kaross:
En 4 dörrars E30 med M-teh2 från fabrik.
Borbet A 16” fälgar
Mörka hela lyktor fram
Sänkt 60/40 antagligen.
Powerflex bussningar över allt förutom krängningshämmare.
Inredning:
Två sportstolar
Lite mätare
Dragracing båge
Förar hytten
Avslutar med en helbild på bilen:
Det var allt för denna gång.
Hoppas på uppstart snart!
Mvh Erik Waernberg
Köpte bilen i slutet på sommaren 2006 efter att ha sålt min e34 M5 ville ha något mindre och lättare, också vart det ju lite pengar över till annat.
Såhär såg den ut när jag hämtade den:
Började första vintern med att plocka ner bakvagn byta till powerflex överallt, montera upp en lamell diff och sätta i en halvbur.
Lite bilder på det:
Under den sommaren kändes det som att bilen var värd lite mera motor…
Kollade runt och läste mycket om hur jag skulle bygga motor osv. Började räkna lite och det drog ju iväg, som alla vet. Fick sen syn på en annons, helsmidd M20 turbo. Lät ju kanon! Åkte och hämtade den.
Nu sitter den motorn på plats och allt runt omkring förutom motor styrningen och tändning som ska börja kopplas nu..
Här kommer lite bilder och spec. På motorn.
Gamla högen på väg ur:
Nytt och roligt!
Lite kylning
Och en sista bild som den står idag
Aleex gamla motor: M20 B25
Strokad till 2.7L
Borrat, deckat, oringat block
Oljesprut på kolvar från m50
Balanserad dieselvev
Cp pistons kolvar
H profil stakar
Arp bultar till toppen
PPF stödgördel
Toppen portad, mirafräst och svetsad.
Race ventiler
Hårdare ventilfjädrar
Enem Z45 kam, ställbart kamdrev
Pulsslittgrenrör
HX50 turbinhus 22
WG 50 mm
Dumpventil 50 mm
Autronic sm4
Dis 4 med MSD dubbelspolar
1600 cc msd spridare
Intercooler 60*30*75
Dubbla externa walbro pumpar och Catch tank
PPF fuelrail
10mm stål omspunna bränsle slangar
Malpassi BTR
535 Kylare med spal fläkt
13 raders oljekylare
3,5” Downpipe resten 3” med en ljuddämpare
Drivlina:
535 svänghjul
765 tryckplatta med 4-puckad sinter
ZF låda från en disel
328 kardan
Kaross:
En 4 dörrars E30 med M-teh2 från fabrik.
Borbet A 16” fälgar
Mörka hela lyktor fram
Sänkt 60/40 antagligen.
Powerflex bussningar över allt förutom krängningshämmare.
Inredning:
Två sportstolar
Lite mätare
Dragracing båge
Förar hytten
Avslutar med en helbild på bilen:
Det var allt för denna gång.
Hoppas på uppstart snart!
Mvh Erik Waernberg
Last edited by Wärniss on 10 Dec 2014, 21:33, edited 8 times in total.
Aha, fin bil! Börjat koppla sprutet nåt än då?
Mvh
Mvh
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Härligt projekt , du har ingen plan på byta turbo
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Fet som fan!
Lycka till med bilen.
Lycka till med bilen.
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tysken
Japp jag har börjat iaf.. Det tar lite tid att hålla på mycket mätande och kollande på schema.
Micke:
hehe vadå rå? sugen eller?
Roosen:
Den är köpt på gunnarsjö svets och smide. Som har bytt namn om jag inte minns fel?
Tack för övriga komentarer.
Synd att man måste vara på jobbet också, vill koppla klart!
mvh Erik
Japp jag har börjat iaf.. Det tar lite tid att hålla på mycket mätande och kollande på schema.
Micke:
hehe vadå rå? sugen eller?
Roosen:
Den är köpt på gunnarsjö svets och smide. Som har bytt namn om jag inte minns fel?
Tack för övriga komentarer.
Synd att man måste vara på jobbet också, vill koppla klart!
mvh Erik
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Wärniss wrote:
Micke:
hehe vadå rå? sugen eller?
mvh Erik
Yes skulle suttit fint på min m20 blir lite overkill på gatan med så stort avgashus jag har.
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
I helgen så har jag och Aleex kopplat el och vakum. Allt är kopplat och klart tror vi men vi har inte kunnat få kontakt mellan Autronic boxen och dator..
Det kan vara så att vi måste ha ett nyare program till datorn för att min box är av senaste vartionen och alex box är några år gammal.. Hoppas det är det.
Bidrar med en suddig bild på alex in action
Det kan vara så att vi måste ha ett nyare program till datorn för att min box är av senaste vartionen och alex box är några år gammal.. Hoppas det är det.
Bidrar med en suddig bild på alex in action
Fan va nice! Tryckt ur den på alla växlar än då?
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
fan va nice
snart så jävlar, den lär ju inte gå nådigt!!
puss M
snart så jävlar, den lär ju inte gå nådigt!!
puss M
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn