E46 330 bromsar vs E46 M3 bromsar

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
M3Crille
Posts: 918
Joined: 21 Jun 2007, 22:43
Location: Hässleholm/Skåne

E46 330 bromsar vs E46 M3 bromsar

Post by M3Crille »

Ska få på några hejdare på min kärra så den har stoppkraft mer än en inbromsning.. Bromsar kan man aldrig få för mkt av ;) Även tänkt att lufta bilen på nån banträff men övervägande användningsområdet blir "gatbus"..

Bäst för ändamålet? 330 bromsar eller M3 bromsar? Eller man ska satsa på nåt eftermarknadskit med 4/6 kolvsok o typ 330mm skivor?

Erfarenheter? :)
070-201 85 62
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Re: E46 330 bromsar vs E46 M3 bromsar

Post by Krillian »

Jag tycker inte 330 bromsarna har några fördelar. Dom bettar säkert bättre än org e36 men inga av mina 4 uppsättningar 17" jag haft gick över bromsarna..
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: E46 330 bromsar vs E46 M3 bromsar

Post by deltapim »

Om dom ska hänga me på bana, med många hårda inbromsningar så bör du satsa på bromskylning och bra bromsvetska.
Borrade/slitzade skivor med värre belägg gör mkt i kombination me ovanstående
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
M3Crille
Posts: 918
Joined: 21 Jun 2007, 22:43
Location: Hässleholm/Skåne

Re: E46 330 bromsar vs E46 M3 bromsar

Post by M3Crille »

Rullar med 18" så blir inga problem att få plats ;)

Har RBF 600 vätska o i övrigt nytt/fräscht men funderar även på stålspunnet då jag hade d på min förra o funka fint :) M3 skivorna e borrade så d är ju bra (så länge dom inte spricker men elimineras kanske med kylning?) sen får man kika på ex Xp8 belägg kanske? :)
070-201 85 62
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: E46 330 bromsar vs E46 M3 bromsar

Post by deltapim »

jo, de sägs ju att stålomspunna ledningar inte expanderar lika mkt vid hårda bromsningar = pedalen blir stummare och lättare att dosera med.
aa de är bra, sliter mera belägg men de ventilerar ju bort alla gaser som blir mellan belägg och skiva. Ang sprickbildningar så har jag aldrig haft nå problem med de på mina bilar.
Men kylning är verkligen att satsa på, bromsfading är ju både farligt samt jävligt irreterande när man kör :evil:
xp8 har ja aldrig åkt med, gillar yellow stuff xD

Vill du ha effektivare samt uthålligare bromsar så tror ja att de inte spelar någon roll vilka av oken du väljer, kylning, belägg samt skiva anser jag gör större skillnad (om vi inte snackar 8- kolvs AP vattenkylda ok med keramiska skivor stora som familje pizzor :)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
M3Crille
Posts: 918
Joined: 21 Jun 2007, 22:43
Location: Hässleholm/Skåne

Re: E46 330 bromsar vs E46 M3 bromsar

Post by M3Crille »

Tack för input :) Blev M3 bromsarna så hoppas d blir alla tiders sen :)
070-201 85 62
Post Reply