Omgjorda regler SFRO?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Omgjorda regler SFRO?
Skulle man kunna regga tex en Supra TT med singelturbo och etanol på samma vis?
Slänga på en lite större och inte ladda mkt då borde man knappt komma upp i org effekten ju..
Slänga på en lite större och inte ladda mkt då borde man knappt komma upp i org effekten ju..
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
Loordan wrote:Så bosse på sfro snackar nattmössan om att det är godkänt med turbokonvertering på min m50b25 i min 325:a.
så motorvolymen måste ökas helt enkelt? det är ju ett kliv rakt in i 1800 talet
Men så är det väll då iaf:) Tackar för den långa infon det var behövligt.
Nja, visst har han rätt men det blir väldigt svårt att lyckas i praktiken. Om du ENDAST miljökonverterar den så får du bygga på befintlig motor (orörd eller tokpreppad) ELLER en helt annan motor. Grejen är att den inte får ge mer än +10% vrid och +20% effekt jämfört med bilens originalmotor i standardutförande. Problemet med att bygga på originalmotorn är inte effekten utan att 0,3 bar ladd lär ge klart mer än 10% vridökning hur fan man än bär sej åt.
Så nog har Bosse rätt i att det är godkänt att turbokonvertera en M50B25 i en E36 325 i samband med konvertering till E85 FÖRUTSATT att den inte lämnar mer än 192hk +20% = 230hk och 245Nm +10% = 270Nm eller 250Nm + 10% = 275Nm med VANOS. Och det lär bli svårt... Å andra sidan är ju inget, som bekant, omöjligt.
Du skulle kanske kunna lyfta i en M50B20 som du laddar kring 0,4 och klara dej på det sättet (210hk och 266Nm helt teoretiskt).
Kravet på motorbyte är vid typning till "ombyggt fordon" för att komma åt 15kw/100kg gränsen (och slippa gräns på vridet). Har alltså inte med E85 att göra, är 2 olika saker ("miljökonvertering" och "ombyggt fordon") som vi kombinerar för att "gå runt" reglerna.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
Nisse977 wrote:Nja alltså om jag förstått det rätt så får man INTE ha samma motor kvar i bilen när man E85-konverterar även om man modifierar den med en turbo?
Men frågan är om man får ha samma motortyp. Tex får jag ha en M20B25 i en 320i som original har M20B20 ? Eller måste det vara en helt annan motortyp, tex M50 eller S14 osv?
Om du endast miljökonverterar får du bygga på originalmotorn ELLER en helt annan motor om du vill. Du kan nöja dej med att bara byta spridare och chippa originalsprutet eller bygga om allt med hemmagjutet block och billetvev med 4,7 liters slagvolym, torrsump, 16:1 i komp, specialslipade kammar och både kompressor och turbo samt helt egenkonstruerat sprut. M E N ! ! Motorn får max lämna 10% mer vrid och 20% mer effekt än bilens originalmotor i standardutförande. De vanliga avgaskraven gäller också, precis som alltid.
Grejen är att vid "miljökonvertering" faller kravet på avgascerifiering vilket i praktiken gör att allt blir fritt. Utom då kravet på max 10% vrid och 20% effektökning... Så det är först i kombination med "ombyggt fordon" det blir intressant iom att effektgränsen då flyttas till max 15kW/100kg och vridmax försvinner.
För att klassa in bilen som "ombyggt fordon" krävs alltså (bla) motorbyte. Som motorbyte räknas här inte byte inom samma motorfamilj (M20B20 till M20B25). Man måste byta motorfamilj (M20B25 till M10B18 eller S85B50 eller Scania V8 eller...).
Din bil klassar därför inte som "ombyggt fordon". Det faller på motorfamiljen.
Den går inte heller att endast "miljökonvertera" och därmed få godkänd med turbo iom att det lär vara fullständigt omöjligt att få ner effekt och vrid till 127hk + 20% = 152hk och 174Nm +10% = 191Nm på din 2,7a...
Dessutom riskerar du att få bilen underkänd (om du inte regar den som "ombyggt fordon") pga att den är ombyggd med andra bromsar etc om de skulle upptäcka det.
Rent krasst är det motorbyte och "ombyggt fordon" som är vägen att gå för dej tycker jag.
Detta med motorfamilj är jag bara 99% säker på. Kontakta SFRO för att få klart besket vad som gäller för motorbyte i samband med "ombyggt fordon". Skulle jag ha fel är du ju redan så gott som hemma!
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
Dawe_A wrote:alltså så funkar E85 och turbo på M5an org motor med vipec v88 ?
om de bara är procentuella effektökningen som räknas ( vilket låter vettigt eftersom att man inte reggar om bilen som ombyggd)
Dvs att 15kw per 100kg INTE gäller,
Rätt uppfattat. Effekten går nog att klara (+20%), men max 10% vridökning vid 0,3 bar ladd förstår jag inte hur man ska lyckas få till. OM man skulle få till det är saken dock biff.
M5 3,8 340hk och 400Nm ger max 408hk och 440Nm vid minst 0,3 bar. Inte lätt tror jag! Men knappast helt omöjligt heller...
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
Bödvar wrote:Hmm.
En 735 E23 -85 som kvalar in på 1620kg i tjänstevikt.
(15kw/100kg) = 0,204 hk per kg = 330,48hk på 1620kg.
Alltså borde jag iaf kunna regga in bilen med M5 3,6 L motorn (315hk original) som sitter i, med etanol och eftermarknadssprut? Om jag byter bromsar och allt runt omkring.
Däremot blir det svårt att hävda att turbon som sitter på endast ger 15hk extra vid 0,3 i Ladd kanske?
Det går inte spela på att den är kompsänkt och således ger lägre effekt än original?
Det spelar tyvärr ingen roll vad du säger och hävdar, det är bromspappret som gäller svart på vitt.
Utan överladdning skulle det dock kunna funka. Förutsatt att du får bilen klassad som "ombyggt fordon", med eller utan "miljökonvertering". Kör du motorn på bensin (dvs ingen "miljöknvertering") slipper du dessutom att bromsa den, då går man på fabriksuppgifterna för den aktuella motorn.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
mr_z wrote:Sten wrote:Detta blir spännande!
Vad får man ha för effekt i E34 525,E36 325 om man "bara" Turbo och E85 konverterar?
230
230hk och 270Nm eller 275Nm med VANOS. Vid minst 0,3 bar ladd.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
RoDe wrote:Vid reggning med E85 och turbo, INTE ombyggt fordon.
Krav på motorbyte slipper man alltså i detta fall.
Är det inga krav på bromsar osv.???
En fråga till vid ombyggt fordon.
Låt säga att man har en 318 e30 som reggas in med m50b25, E85 och turbo.
När det gäller BROMSARNA, bortse från allt annat som gäller.
Vissa säger att det räcker med att byta till 325 e30:INS bromsar och vissa säger att du ska ha bromsar som klarerar effekten t.ex. från m3e36. Har hört att inget annat än fyrkolvsok mm som duger. Vad gäller detta?
Vid miljökonvertering (eller vanligt motorbyte) ställs inga övriga krav på uppdatering av tex bromsar. +10% vrid och +20% effekt anses "alla" bilar klara.
Vid "ombyggt fordon" gäller att bromsarna ska motsvara den uppgivna effekten. En bedömningsfråga således. Rullar du in en E30 318 på 1250kg får den max ha 255hk. Har du då monterat E30 325 bomsar med kylslangar, slitsar och riktiga belägg (kvitto) ser jag inte några problem. Kan nog gå utan kylslangar etc också, men iom att du monterat dem visar du att du är jävligt seriös.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
Sandén wrote:Skulle man kunna regga tex en Supra TT med singelturbo och etanol på samma vis?
Slänga på en lite större och inte ladda mkt då borde man knappt komma upp i org effekten ju..
Det borde det gå utmärkt tycker jag. Förutsatt att turbon motsvarar den bromsade effekten på ett trovärdigt sätt. 330hk +20% = max 396hk motiverar knappast ett 600whp agg...
Ska dock tillägga att jag inte har koll på vad som gäller för minsta laddtryck på en motor som hade turbo standard. Om man alltså får gå under originalladdet. Kontakta SFRO så får du säkra besked.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Omgjorda regler SFRO?
Pratade precis i telefon med SFROs bmw turbo expert och detta är en stor MYT. Vi kommer aldrig kunna "e85 regga" bilen och sätta på turbo.
han skulle informera bossebildoktor om detta.
Det är alltså ombyggt fordon som gäller, E85 och 15kw/100kg punkt slut.
han skulle informera bossebildoktor om detta.
Det är alltså ombyggt fordon som gäller, E85 och 15kw/100kg punkt slut.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Omgjorda regler SFRO?
Dawe_A wrote:SFRO gör allt för att vi ska få igenom våra välbyggda bilar, dom vill inte förstöra något eller skjälpa oss.
ringde precis gustav (bmw turbo experten på sfro)
Om du reggar med Endast E85 och turbo DVS INTE OMBYGGT fordon, så gäller bara effektökningen +20 och 10% INTE 15kw per 100kg, det är bara vid ombyggt fordon.
Så jag skulle kunna regga min M5 3.8 med en te.x Precision 5558 (ser väldigt liten ut och passar ändå "bra" till min motor. ladda lite granna, jag får ändå höja effekten med 70hk (347*0.20) så det är inte speciellt "lite" heller..
har jag bara papper på E85 cert slangar, bromspapper från en dyno och ett viktintyg så ska en schysst regbes gubbe inte ha något att klaga på alls. Det "viktigaste" är att allt ser seriöst och säkert ut när man öppna motorhuven. Har du lite puts , stabila kopplingar / fästen till saker och ting så koommer det nog gå vägen.
Min m5 , E85 + turbo = max effekt 416hk 440nm på pappret inte så dumt eller hur
varför ska han prata med bossebildoktor, är väll sig själv han borde prata med nä men sa "bmwexperten" först att det gick och nu att det inte gick eller?
m30turbo
Re: Omgjorda regler SFRO?
ricco wrote:Dawe_A wrote:SFRO gör allt för att vi ska få igenom våra välbyggda bilar, dom vill inte förstöra något eller skjälpa oss.
ringde precis gustav (bmw turbo experten på sfro)
Om du reggar med Endast E85 och turbo DVS INTE OMBYGGT fordon, så gäller bara effektökningen +20 och 10% INTE 15kw per 100kg, det är bara vid ombyggt fordon.
Så jag skulle kunna regga min M5 3.8 med en te.x Precision 5558 (ser väldigt liten ut och passar ändå "bra" till min motor. ladda lite granna, jag får ändå höja effekten med 70hk (347*0.20) så det är inte speciellt "lite" heller..
har jag bara papper på E85 cert slangar, bromspapper från en dyno och ett viktintyg så ska en schysst regbes gubbe inte ha något att klaga på alls. Det "viktigaste" är att allt ser seriöst och säkert ut när man öppna motorhuven. Har du lite puts , stabila kopplingar / fästen till saker och ting så koommer det nog gå vägen.
Min m5 , E85 + turbo = max effekt 416hk 440nm på pappret inte så dumt eller hur
varför ska han prata med bossebildoktor, är väll sig själv han borde prata med nä men sa "bmwexperten" först att det gick och nu att det inte gick eller?
nej han hade missuppfattat mig (kanske jag som sluddrade in på ombyggt fordon utan att tänka på det). Det går inte att modifiera bmw med turbo genom enbart e85 konvertering. Det är så det ligger till. Man släpper lite på E85 reglerna när man bygger som ombyggt fordon och därmed har man chans att modifiera motorn.
Han lär inte behöva prata med sig själv eftersom att det är han som reggat in marioteten av de svenska bmw turbosarna, om inte alla. =)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Omgjorda regler SFRO?
ricco wrote:okok i see. =) då vart de ju lite jobbigare då.. =/
ja då går nog m5an bort. reggar gärna inte om den med någon annan motor, skulle vara fall man kan regga in den med en s38b36 eller om man bygger om ett M30block med s38 topp och reggar den med "m30b35" . Då skulle det gå.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Omgjorda regler SFRO?
Spiidfriik wrote:Nisse977 wrote:Nja alltså om jag förstått det rätt så får man INTE ha samma motor kvar i bilen när man E85-konverterar även om man modifierar den med en turbo?
Men frågan är om man får ha samma motortyp. Tex får jag ha en M20B25 i en 320i som original har M20B20 ? Eller måste det vara en helt annan motortyp, tex M50 eller S14 osv?
Om du endast miljökonverterar får du bygga på originalmotorn ELLER en helt annan motor om du vill. Du kan nöja dej med att bara byta spridare och chippa originalsprutet eller bygga om allt med hemmagjutet block och billetvev med 4,7 liters slagvolym, torrsump, 16:1 i komp, specialslipade kammar och både kompressor och turbo samt helt egenkonstruerat sprut. M E N ! ! Motorn får max lämna 10% mer vrid och 20% mer effekt än bilens originalmotor i standardutförande. De vanliga avgaskraven gäller också, precis som alltid.
Grejen är att vid "miljökonvertering" faller kravet på avgascerifiering vilket i praktiken gör att allt blir fritt. Utom då kravet på max 10% vrid och 20% effektökning... Så det är först i kombination med "ombyggt fordon" det blir intressant iom att effektgränsen då flyttas till max 15kW/100kg och vridmax försvinner.
För att klassa in bilen som "ombyggt fordon" krävs alltså (bla) motorbyte. Som motorbyte räknas här inte byte inom samma motorfamilj (M20B20 till M20B25). Man måste byta motorfamilj (M20B25 till M10B18 eller S85B50 eller Scania V8 eller...).
Din bil klassar därför inte som "ombyggt fordon". Det faller på motorfamiljen.
Den går inte heller att endast "miljökonvertera" och därmed få godkänd med turbo iom att det lär vara fullständigt omöjligt att få ner effekt och vrid till 127hk + 20% = 152hk och 174Nm +10% = 191Nm på din 2,7a...
Dessutom riskerar du att få bilen underkänd (om du inte regar den som "ombyggt fordon") pga att den är ombyggd med andra bromsar etc om de skulle upptäcka det.
Rent krasst är det motorbyte och "ombyggt fordon" som är vägen att gå för dej tycker jag.
Detta med motorfamilj är jag bara 99% säker på. Kontakta SFRO för att få klart besket vad som gäller för motorbyte i samband med "ombyggt fordon". Skulle jag ha fel är du ju redan så gott som hemma!
Vill inte byta bort M20, så jag får fortsätta plocka bort turbon vid besiktningen som vanligt bara
Bromsarna bryr de sig inte om, har inte gjort det hittills även om de ser att de är större än original. Misstänker att de inte tycker det känns logiskt att klanka ner på bättre bromsar än original. Förrförra gången jag besiktigade så sa han typ, "-Ja och här var det originalbromsar.." och blinkade med ena ögat. Förra gången sa dom inget alls, mer än att det var jävla bra bromsar
Passade på att fråga en på besiktningen om de ser negativt på om man har annan motorstyrning å eventuellt kör på E85 i sin gamla bil (E30 -87) Men då sa dom att det sket dom i så länge motorn går som den ska och håller sina avgasvärden. Kanske är detta återigen en bedömningsfråga från besiktningsman till besiktningsman...?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
Dawe_A wrote:Man släpper lite på E85 reglerna när man bygger som ombyggt fordon och därmed har man chans att modifiera motorn.
Bra att vi fick detta utrett! Jag hade bommat att det är olika praxis vid ren "miljökonvertering" mot i samband med "ombyggt fordon".
Last edited by Spiidfriik on 21 Dec 2012, 03:47, edited 1 time in total.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Omgjorda regler SFRO?
Nisse977 wrote:Vill inte byta bort M20, så jag får fortsätta plocka bort turbon vid besiktningen som vanligt bara
Bromsarna bryr de sig inte om, har inte gjort det hittills även om de ser att de är större än original. Misstänker att de inte tycker det känns logiskt att klanka ner på bättre bromsar än original. Förrförra gången jag besiktigade så sa han typ, "-Ja och här var det originalbromsar.." och blinkade med ena ögat. Förra gången sa dom inget alls, mer än att det var jävla bra bromsar
Passade på att fråga en på besiktningen om de ser negativt på om man har annan motorstyrning å eventuellt kör på E85 i sin gamla bil (E30 -87) Men då sa dom att det sket dom i så länge motorn går som den ska och håller sina avgasvärden. Kanske är detta återigen en bedömningsfråga från besiktningsman till besiktningsman...?
Det är tjänstefel i båda fallen, om man ska hårddra det. Inte för att jag har nåt emot den typen av tjänstefel, men man bör nog vara medveten om att inte alla (om ens de flesta) släpper igenom sånt. Jag har flera bekanta som torskat på utbytta bromsar. Hur ologiskt det än må vara så är det olagligt att byta till bättre (eller sämre eller helt enkelt andra) bromsar. Bilen måste vara typad med de bromsar som sitter på helt enkelt.
Utbytt (eller manipulerad) motorstyrning må vara knepigt att upptäcka, men är definitivt olagligt då det i allra högsta grad bryter avgascertifieringen. Likaså borde gälla E85 då en bensinmotor knappast är avgascertifierad för E85 (OM det inte handlar om en "flexifuel" eller motsvarande) tänker jag.
Det handlar inte om en bedömningsfråga utan att välja att blunda.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Omgjorda regler SFRO?
Om det är så att man får ändra motorn i en kaross men öka effekten med Max 20%hk och 10%nm är det inte smartare att tex köpa en 540 e34 286hk 400nm orginal (343hk 440nm) och sätta i en m50b25 med ett 19t eller en k24 och ladda 0,3 på e85 då klarar man ju dom effekt siffrorna galant
Mvh Daniel Carlsson
Mvh Daniel Carlsson