Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Jocke
Posts: 127
Joined: 24 Mar 2006, 11:05
Location: Västerås

Post by Jocke »

Kul att se, hoppas allt fungerar som det ska för dig!


Fränt bygge helt klart! :D
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

prospark?

Post by Nicke Blom »

skicka prospark sprutet i tunnan,dom e dryga som fan :)
Mvh Nicke Blom
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

:shock:
Riktigt snyggt bygge!
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Re: prospark?

Post by Söderling »

Nicke Blom wrote:skicka prospark sprutet i tunnan,dom e dryga som fan :)


Har kört prospark i 4år och det har funkat väldigt bra. Det är det som ja hållits mest med. Tycker det funkar. Just nu kör ja 1000cc spridare på orginal M50 å det går riktigt fint. Både på tomgång å stadskörning. Så det får nog hänga med så länge det funkar.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Ett par bilder på en rallybil ja har oxå. Kanske inte passar här men tänkte de kunde va kul å visa den iaf.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Söderling on 22 Dec 2006, 15:31, edited 1 time in total.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Riktigt fränt bygge du har!

Jag vet att det går att borra från 84 till 86mm. Men finns det tillräckligt med gods i väggarna för att mosa på laddtryck sen utan att det spricker?

Har nämligen samma planer på att borra ett annars kasserat M42 block till 86mm och stoppa i M3 E36 kolvar. Givetvis vore det kul med en snurra på det sen... :roll:

Någon som har erfarenhet av att borra så mycket sedan tidigare??
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Ja går gör det ju. Sen hur bra det håller vet ja inte. Finns säker många som testat som borde veta. Om inte så kommer man att märka det själv :? Ja hoppas det håller för 450-500hk iaf. Tänkte åka med ca 1.5 bar i ladd, minst.
Last edited by Söderling on 15 Dec 2006, 20:46, edited 1 time in total.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Laddar du 1.5 bar och allt stämmer lär du ju ha över 500hk?! :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Nisse Järnet wrote:Laddar du 1.5 bar och allt stämmer lär du ju ha över 500hk?! :)


Ja det skulle ju inte va fel med så pass med effekt. Men man ska ju klara av å köra det oxå :)
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

köra

Post by Nicke Blom »

Det är ingen fara att köra med 500hk i relativ tung stadig bil.. en en lätt bmw e30 kan det vara spännande :)

kör en 525a turbo dagligen med ca 500hk...men lite drifting kan det ju bli 8)
Mvh Nicke Blom
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Re: köra

Post by Söderling »

Nicke Blom wrote:Det är ingen fara att köra med 500hk i relativ tung stadig bil.. en en lätt bmw e30 kan det vara spännande :)

kör en 525a turbo dagligen med ca 500hk...men lite drifting kan det ju bli 8)


Vad brukar E30 väga? Min volvo vägde 1250kg på bilprovningen.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

en e30 väger väl ca 1300 :D
då är ju din lättare
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Overcharged wrote:en e30 väger väl ca 1300 :D
då är ju din lättare


1300?
min 320 vägde 1120, helt standard när jag vägde den i somras! står 1140 tjänstevikt!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

ojj är det så lite :shock: det var inte mkt...
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Overcharged wrote:ojj är det så lite :shock: det var inte mkt...


Fan, då är ju min på tok för tung. Men men, det är ju en volvo 8) Får se i sommar va den räcker till. Annars får man börja lätta.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Ja fick göra en aluminium plåt ovanför intercoolern då orginal inte fick plats längre. Vart riktigt stadigt med kylaren å intrecoolern skruvad i den.

Image

Har börjat montera bromsaran nu ikväll. Tog orginalskivor å svarava ner som nav till dom andra bromsskivorna.

Image

Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Har för mig min 325a (4d, taklucka, inge servo eller elhissar eller nåt sånt junk) vägde 1150 utan mig i, utan stereogrejerna och med 10L i tanken :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply