Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Min gamla m30 kapade jag bort 5cm på tråget
sitter nu i en e30 (vita araben på sävar forumet)
han kunde sätta den 12cm längre bak med den modden
kommer i te ihåg nu men tror i te det gick att ta mer en så utan att modda pickuppen
sitter nu i en e30 (vita araben på sävar forumet)
han kunde sätta den 12cm längre bak med den modden
kommer i te ihåg nu men tror i te det gick att ta mer en så utan att modda pickuppen
pm om det är nått
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Att modda pumpen för att få tillbaka motorn lika mycket är en otroligt krävande modifikation(om man inte väljer en torrsumps installation)....stämmer bra att den främre sumpen enbart är till för oljepumpen, sen sitter det en slang som förbinder tråghalvorna....pumpen är i princip helt nybyggd med delvis bmw originaldelar från originalpumpen, likaså pickup osv...tanken var att jag skulle förlänga röret på original pumpen, men gaveln var gjuten i ett riktigt jävla mög material...därav så gjorde nobbe en ny gavel åt mig! Var jävligt läskigt vid uppstarten om det skulle fungera, men det sa bara pang så fanns det oljetryck...och så har det varit i ca 5år tillbaka
Vad gäller insuget, så tar det en enorm plats, mycket mer än man kan ana! Men det är ju alltid kul att prova nya saker, därav så gjorde jag den utformningen...du löser det nog på bästa sätt tror jag
Här är länk till pumpen vi gjorde: viewtopic.php?f=2&t=16&start=1768
/mvh
Vad gäller insuget, så tar det en enorm plats, mycket mer än man kan ana! Men det är ju alltid kul att prova nya saker, därav så gjorde jag den utformningen...du löser det nog på bästa sätt tror jag
Här är länk till pumpen vi gjorde: viewtopic.php?f=2&t=16&start=1768
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Okey, Tack för tipsen! Måste kika lite på detdär med pumpen då och se hur pass det går utan mod, Kanske får nöja sig med 12cm om det nu går isf
Såg ju riktigt nice ut din pump robbz, men som sagt är myycket jobb att göra så Och sen har jag inte tillgång/kunskap för att köra såna maskiner heller :/
Så får se hur det blir! men hade vart sjukt nice att få in den lika mycket som din!
Ang. insuget så kan jag tänka mig det Ser ut att vara rätt smäckert och fint men ändå inte! .. Borde vara rätt optimalt flödesmässigt att ha det sådär också då du har lika lång väg till alla trattar och att det blåser "rakt på" så att säga
Har en ny kompis här hemma nu Ser inte så stor ut när man jämför ändå!
Hängde i blocket igen för att måtta lite, denna gång med lite mer lut, dock inte riktigt som orginal , men nästan!
Hmm, tråångt... Nu ser den större ut
Provade att vinkla upp motorn lite mer så turbon fick lite bättre plats, Lite för långt ner dock så den vart lite ivägen för utblåsen från toppen
Nåt sånt här tror jag på
Men då är ju frågan hur mycket man kan backa in motorn för att kunna ha den såhär uppvinklad, Hade vart nice iallafall
Sen på med en 3,6l ventilkåpa så tjänar man ju lite höjd också!
Såg ju riktigt nice ut din pump robbz, men som sagt är myycket jobb att göra så Och sen har jag inte tillgång/kunskap för att köra såna maskiner heller :/
Så får se hur det blir! men hade vart sjukt nice att få in den lika mycket som din!
Ang. insuget så kan jag tänka mig det Ser ut att vara rätt smäckert och fint men ändå inte! .. Borde vara rätt optimalt flödesmässigt att ha det sådär också då du har lika lång väg till alla trattar och att det blåser "rakt på" så att säga
Har en ny kompis här hemma nu Ser inte så stor ut när man jämför ändå!
Hängde i blocket igen för att måtta lite, denna gång med lite mer lut, dock inte riktigt som orginal , men nästan!
Hmm, tråångt... Nu ser den större ut
Provade att vinkla upp motorn lite mer så turbon fick lite bättre plats, Lite för långt ner dock så den vart lite ivägen för utblåsen från toppen
Nåt sånt här tror jag på
Men då är ju frågan hur mycket man kan backa in motorn för att kunna ha den såhär uppvinklad, Hade vart nice iallafall
Sen på med en 3,6l ventilkåpa så tjänar man ju lite höjd också!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Med 3,6 kåpan går det ju nästan inte att få till cop så det blir tändkablar, något man helst slipper?
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Var också fundersam på om det går , men några menar att det går att få ner om man gör några urtag runt där spolarna sitter!
Har ingen sån kåpa att titta på så vet inte riktigt att säga själv!
Men tändkablar blir det inte iaf
Har ingen sån kåpa att titta på så vet inte riktigt att säga själv!
Men tändkablar blir det inte iaf
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
hvorfor ikke shimsa ned balken ett par cm? hva for turbo er det?
JAAS-performance
-
- Posts: 295
- Joined: 20 Nov 2005, 22:52
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
min BW s400 sx3 82,2/81,72
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Funderat lite på det också, men då blir ju hjulvinklarna lite knasiga om man fortfarande vill ha den ganska låg!
Tråget kan man jacka ur ännu så man tjänar kanske 1,5-2cm , i kombination med en tillbakaflytt å kanske 3,6 kåpa så kanske det går, annars får man nog sänka framvagnen lite också
en BorgWarner s400sx3 82mm
Tråget kan man jacka ur ännu så man tjänar kanske 1,5-2cm , i kombination med en tillbakaflytt å kanske 3,6 kåpa så kanske det går, annars får man nog sänka framvagnen lite också
en BorgWarner s400sx3 82mm
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Då var plasman igång igen...
och jag som köpte en "färdig" bil för att undvika detta
och jag som köpte en "färdig" bil för att undvika detta
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Morgan för helvete!!! Haha
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Och hålet blir ju inte direkt mindre ! :p
men längre bak blir det iaf Börjar bli bekymmer med att växelspaken blir långt bak också!
men längre bak blir det iaf Börjar bli bekymmer med att växelspaken blir långt bak också!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Nu börjar det likna nåt
Kom ihåg att du ska få plats med pedaler också, det brukar bli problem med originalpedalerna vid såna där ingrepp
/mvh
Kom ihåg att du ska få plats med pedaler också, det brukar bli problem med originalpedalerna vid såna där ingrepp
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Friskt kapat!
Spakstället kan du lätt förlänga framåt!
Spakstället kan du lätt förlänga framåt!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
moggemx wrote:Var också fundersam på om det går , men några menar att det går att få ner om man gör några urtag runt där spolarna sitter!
Har ingen sån kåpa att titta på så vet inte riktigt att säga själv!
Men tändkablar blir det inte iaf
Vet en som fixar gängade kopparförlängare till vag-cop så det passar smutt med 3.6 kåpa!
Peter AK
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Kollade på detdär med pedalstället och tyckte inte det var något problem... Tills jag kom på att jag ska ju ha ett insug på motorn också hehe
Så blir ev. ett golvmonterat pedalställ
Känns som det är lite av ett "lyxproblem med växelspaken , Men som du säger så är det nog inga problem att göra nån anordning för att lösa det
Nu sitter motorn fast också
Tror det blir att bygga nåt rejält sprängskydd för kopplingen
WIN!!!
Så behöver inte krångla med nåt scoop eller 3.6 v-kåpa ändå
Så blir ev. ett golvmonterat pedalställ
Känns som det är lite av ett "lyxproblem med växelspaken , Men som du säger så är det nog inga problem att göra nån anordning för att lösa det
Nu sitter motorn fast också
Tror det blir att bygga nåt rejält sprängskydd för kopplingen
WIN!!!
Så behöver inte krångla med nåt scoop eller 3.6 v-kåpa ändå
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Så behöver inte krångla med nåt scoop eller 3.6 v-kåpa ändå
haha, men med en jevla massa annat istället som känns mer invecklat haha
men mycket vettigt val av att flytta in det stora åbäket längre in i bilen
kommer bli fantastiskt trevligt
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;