Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Andy_b »

Min gamla m30 kapade jag bort 5cm på tråget
sitter nu i en e30 (vita araben på sävar forumet)
han kunde sätta den 12cm längre bak med den modden

kommer i te ihåg nu men tror i te det gick att ta mer en så utan att modda pickuppen
pm om det är nått
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by robbz »

Att modda pumpen för att få tillbaka motorn lika mycket är en otroligt krävande modifikation(om man inte väljer en torrsumps installation)....stämmer bra att den främre sumpen enbart är till för oljepumpen, sen sitter det en slang som förbinder tråghalvorna....pumpen är i princip helt nybyggd med delvis bmw originaldelar från originalpumpen, likaså pickup osv...tanken var att jag skulle förlänga röret på original pumpen, men gaveln var gjuten i ett riktigt jävla mög material...därav så gjorde nobbe en ny gavel åt mig! Var jävligt läskigt vid uppstarten om det skulle fungera, men det sa bara pang så fanns det oljetryck...och så har det varit i ca 5år tillbaka :mrgreen:

Vad gäller insuget, så tar det en enorm plats, mycket mer än man kan ana! Men det är ju alltid kul att prova nya saker, därav så gjorde jag den utformningen...du löser det nog på bästa sätt tror jag :D

Här är länk till pumpen vi gjorde: viewtopic.php?f=2&t=16&start=1768
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Okey, Tack för tipsen! Måste kika lite på detdär med pumpen då och se hur pass det går utan mod, Kanske får nöja sig med 12cm om det nu går isf :P
Såg ju riktigt nice ut din pump robbz, men som sagt är myycket jobb att göra så :D Och sen har jag inte tillgång/kunskap för att köra såna maskiner heller :/

Så får se hur det blir! men hade vart sjukt nice att få in den lika mycket som din!
Ang. insuget så kan jag tänka mig det :P Ser ut att vara rätt smäckert och fint men ändå inte! .. Borde vara rätt optimalt flödesmässigt att ha det sådär också då du har lika lång väg till alla trattar och att det blåser "rakt på" så att säga :P

Har en ny kompis här hemma nu :) Ser inte så stor ut när man jämför ändå!
Image
Image

Hängde i blocket igen för att måtta lite, denna gång med lite mer lut, dock inte riktigt som orginal , men nästan!
Image

Hmm, tråångt... Nu ser den större ut :P
Image
Image

Provade att vinkla upp motorn lite mer så turbon fick lite bättre plats, Lite för långt ner dock så den vart lite ivägen för utblåsen från toppen
Image
Image

Nåt sånt här tror jag på :)
Image

Men då är ju frågan hur mycket man kan backa in motorn för att kunna ha den såhär uppvinklad, Hade vart nice iallafall :P
Sen på med en 3,6l ventilkåpa så tjänar man ju lite höjd också!

Image
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Bäckis »

Med 3,6 kåpan går det ju nästan inte att få till cop så det blir tändkablar, något man helst slipper?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Var också fundersam på om det går , men några menar att det går att få ner om man gör några urtag runt där spolarna sitter!
Har ingen sån kåpa att titta på så vet inte riktigt att säga själv!
Men tändkablar blir det inte iaf :)
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Jørg1e30 »

hvorfor ikke shimsa ned balken ett par cm? hva for turbo er det?
JAAS-performance
fun beemer
Posts: 295
Joined: 20 Nov 2005, 22:52

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by fun beemer »

:twisted: min BW s400 sx3 82,2/81,72
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Funderat lite på det också, men då blir ju hjulvinklarna lite knasiga om man fortfarande vill ha den ganska låg!
Tråget kan man jacka ur ännu så man tjänar kanske 1,5-2cm , i kombination med en tillbakaflytt å kanske 3,6 kåpa så kanske det går, annars får man nog sänka framvagnen lite också :)

en BorgWarner s400sx3 82mm :)
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Då var plasman igång igen...
Image

och jag som köpte en "färdig" bil för att undvika detta :roll:
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by nicke.t »

:lol:
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by r.ivars »

Morgan för helvete!!! Haha
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Och hålet blir ju inte direkt mindre ! :p
men längre bak blir det iaf :D Börjar bli bekymmer med att växelspaken blir långt bak också!
Image

Image
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by robbz »

Nu börjar det likna nåt 8)

Kom ihåg att du ska få plats med pedaler också, det brukar bli problem med originalpedalerna vid såna där ingrepp :mrgreen:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by erikjakan »

Friskt kapat!

Spakstället kan du lätt förlänga framåt! :)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by ///Peter »

moggemx wrote:Var också fundersam på om det går , men några menar att det går att få ner om man gör några urtag runt där spolarna sitter!
Har ingen sån kåpa att titta på så vet inte riktigt att säga själv!
Men tändkablar blir det inte iaf :)


Vet en som fixar gängade kopparförlängare till vag-cop så det passar smutt med 3.6 kåpa!
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
moggemx
Posts: 258
Joined: 04 Oct 2007, 18:17
Location: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by moggemx »

Kollade på detdär med pedalstället och tyckte inte det var något problem... Tills jag kom på att jag ska ju ha ett insug på motorn också :P hehe
Så blir ev. ett golvmonterat pedalställ ;)
Känns som det är lite av ett "lyxproblem med växelspaken :D, Men som du säger så är det nog inga problem att göra nån anordning för att lösa det :)

Nu sitter motorn fast också :)
Image
Image

Image
Image

Tror det blir att bygga nåt rejält sprängskydd för kopplingen :P
Image
Image

WIN!!! :D
Image
Image

Så behöver inte krångla med nåt scoop eller 3.6 v-kåpa ändå :)
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Post by Dajb »

Så behöver inte krångla med nåt scoop eller 3.6 v-kåpa ändå :)



haha, men med en jevla massa annat istället som känns mer invecklat ;) haha

men mycket vettigt val av att flytta in det stora åbäket längre in i bilen :)

kommer bli fantastiskt trevligt
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply