Bra koppling för m50

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Forre
Posts: 89
Joined: 07 Sep 2012, 17:04

Bra koppling för m50

Post by Forre »

Är ute efter en bra koppling setup för m50 motorn. Sett att många kör med m20 svänghjul och 618 tryckplatta, Inte så jätte duktig på detta , men vad behövs göras för att detta ska passa på en zf låda ? Vad finns det annars för möjligheter ? Vad händer med Sinterkoppling på orginal tryckplatta tex ? Ute efter ca 400 hk.
Tack på förhand !
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Bra koppling för m50

Post by Nisse Järnet »

Kör m20 hjul, m20 lilla startern och m20 svänghjulsbultar samt sinter och 618 så har du fina grejer. Passar rätt på.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Bra koppling för m50

Post by ToTTeN »

Nisse Järnet wrote:Kör m20 hjul, m20 lilla startern och m20 svänghjulsbultar samt sinter och 618 så har du fina grejer. Passar rätt på.



Håller med. Kört min grymt hårt och många gånger nu. Finns inget som säger att de skulle tveka. Dock åker jag med "lite" effekt
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Forre
Posts: 89
Joined: 07 Sep 2012, 17:04

Re: Bra koppling för m50

Post by Forre »

okej låter kanon detta , läst att man måste fila för startmotorn ? men inte med den lilla då? Ingenting annat , svarva elr liknande på svänghjulet för att det ska passa ? Lästa nånstans att dom hade fått förlänga tryckstången.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: Bra koppling för m50

Post by Danneeandersson »

Bäst är att svetsa på 2 st klackar ca 10mm tjocka på kopplingsarmen som ligger an mot urtrampningslagret istället för att förlänga pinnen till slavcylindern!
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Forre
Posts: 89
Joined: 07 Sep 2012, 17:04

Re: Bra koppling för m50

Post by Forre »

okej , japp löser sig nog när jag får se hur det ser ut.
User avatar
Forre
Posts: 89
Joined: 07 Sep 2012, 17:04

Re: Bra koppling för m50

Post by Forre »

Forre wrote:okej låter kanon detta , läst att man måste fila för startmotorn ? men inte med den lilla då? Ingenting annat , svarva elr liknande på svänghjulet för att det ska passa ? Lästa nånstans att dom hade fått förlänga tryckstången.




söker svar på mina frågor
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Bra koppling för m50

Post by TreLingon »

Forre wrote:
Forre wrote:okej låter kanon detta , läst att man måste fila för startmotorn ? men inte med den lilla då? Ingenting annat , svarva elr liknande på svänghjulet för att det ska passa ? Lästa nånstans att dom hade fått förlänga tryckstången.




söker svar på mina frågor



Inge fila på startmotor för lilla start och svänghjul ! Vissa svänghjul är bolt on och vissa måste svarvas. Du ser när du sätter på den om du behöver eller inte !
Tryckstången ? Du menar slavcylindern ? Sätt på 10mm klackar på kopplingsarmen så slipper du förlänga pinnen ! Det är bättre !
User avatar
Forre
Posts: 89
Joined: 07 Sep 2012, 17:04

Re: Bra koppling för m50

Post by Forre »

Okej japp , finns ett lätt som tydligen sitter på de modeller innan 84 men verkar vara svårt att få tag på . Menar du svetsa då elr ?
Enmar
Posts: 126
Joined: 05 Aug 2009, 21:59
Location: lkpg

Re: Bra koppling för m50

Post by Enmar »

Mitt m20 svänghjul är av "nyare" modellen så det är avsvarvat på baksidan för att inte ta i tråget.
Detta svänghjul är tillsalu btw:p
Martin Enmar

mazda rx7 v10 dubbelturbo

http://www.Driftlab.se" onclick="window.open(this.href);return false;

sponsrad av:
Driftlab.se
5100.se
AM:s mekaniska
Bjprace.se
spacers.se
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Bra koppling för m50

Post by TreLingon »

Forre wrote:Okej japp , finns ett lätt som tydligen sitter på de modeller innan 84 men verkar vara svårt att få tag på . Menar du svetsa då elr ?


Ja svetsa på du :)
User avatar
Forre
Posts: 89
Joined: 07 Sep 2012, 17:04

Re: Bra koppling för m50

Post by Forre »

Hörde att man kunde lägga brickor mellan gafflen med, om jag inte fattade fel
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Bra koppling för m50

Post by TreLingon »

Forre wrote:Hörde att man kunde lägga brickor mellan gafflen med, om jag inte fattade fel


Kör med det som är beprövat så slipper du problem bara min tanke !
User avatar
Forre
Posts: 89
Joined: 07 Sep 2012, 17:04

Re: Bra koppling för m50

Post by Forre »

japp ska göra det ! :)
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Bra koppling för m50

Post by dre racing@ »

måste man inte flytta starten innåt?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Bra koppling för m50

Post by Bolero »

Nej.
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
AGranlund
Posts: 659
Joined: 04 Nov 2009, 21:01
Location: Karlstad

Re: Bra koppling för m50

Post by AGranlund »

hur gör ni som åker 765 platta? med start och svarvning osv?
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
Post Reply