kommit över ett billigt grenrör nu.
det är gjort i tjokkväggat 304.
jag läser att 321 ska vara bättre mot värme (turbo)
vilket material användar ppf? och ärfarenheter av dom olika.
min ärfarenhet är att det är svetsarna som spricker, inte röret själv.
Använder 304 o det funkar bra. Är det de billiga kinarören du tänker på som brukar spricka? Vad de svetsas med för gas o tillsatsmatrial kan man bara spekulera i men det kan inte vara rätt iaf
jorgen wrote:Är det de billiga kinarören du tänker på som brukar spricka? Vad de svetsas med för gas o tillsatsmatrial kan man bara spekulera i men det kan inte vara rätt iaf
'
Tinn (eller hva det heter på svensk) (samme som man lodder kretskort med)
Last edited by Silverboy on 26 Nov 2012, 23:37, edited 1 time in total.
ju högre nr det är desto mer värme tål det väl. har för mig att jag sett att ppf kör med 316. vi har även 347 på jobbet ska tåla bra med värme sen svetsar vi ju i hastaloy-x och haynes och sånna andra trevliga matrial
det är inte kina rör utan röret på bilden jag snackar om.
det är gjort i USA och har en pris på 770 dollar.
gjort i 304 som skall tåla värme sämre än 321 har jag läst.
men det är ärfarenheter av 304 i turborör jag är ute efter.
jag vill ju inte det skal spricka, (även det står livstidsgaranti mot sprickor i annonsen)
planen var ett stöpgrenrör, men jag får ju detta till samma priset
Ok för det ser verkligen inte ut att vara " fabriks tillverkat". Det är inte svetsat med genombränna. Det ser även ut som de har svetsat utan rotgas. Är det svamp i fogarna så kan de lossna efter ett tag. Blir det så så är turbon skrot direkt