Vipe's E36 325i Turbo - Update 09.07
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vipe's E36 325i Turbo - Update 09.07
Hei,
Har startet innkjøp av deler til mitt turbo-prosjekt nå, og tenkte jeg kunne lage en tråd her.
Bilen det er snakk om er en 1991 BMW E36 320i sedan.
I 2005 byttet jeg motor og girkasse til M50B25 (12/94), så det er denne motoren jeg skal konvertere.
I første omgang vil dette bli "medium-snik", men får se etterhvert hvor langt effekt-suget strekker seg
Bilen vil forhåpentligvis bli turbokonvertert vinter/vår 2007. Målet er å ha den klar til Sommertreffet
Planen er å få dette godkjent etterhvert hos TüV i tyskland.
Når dette blir gjort er jeg ikke sikker på, da det koster mye. (30k++ frakt av bil etc etc.)
Spec:
Motor - M50B25 Vanos (12/94)
Girkasse - ZF 328i
Diff: 325i 3.15, 25% brems
Motostyring: Haltech E11v2 m/2stk. Haltech 3ch Ignition module
Turbo: Precision SC6152 (.63 ar eksos) m/3" v-band ut
Wastegate: Tial 38mm
Grenrør: SPA TurboManifold
Intercooler: 600*300*100 "universal"
BTR: Sard 1:1 m/gauge
Bensinpumpe: Walbro 255LPH
Dyser: Bosch 968, 465cc @ 3.8bar
Drivverk: Svinghjul, clutch og starter fra M20, samt 618 trykkplate
Topp: Portet, 3.5mm MLS og ARP
Regner med dette holder for rundt 400hk i motor?
Dette er listen til nå, mer blir sikkert lagt til, eller endret på. Kom gjerne med forslag om det er til det bedre
Bilder:
Slik så bilen ut når jeg kjøpte den:
Monterte angeleyes:
Montert Brembo skiver m/EBC-klosser rundt om:
Montert FK justerbare coilovers:
Fikk på ny styling rundt om på bilen. Rieger Infinity I front, M3 skjørt og E46-look bakfanger:
Ellers så skal det inn et forholdsvis greit stereo-prosjekt med bla.
Front-amp: SoundStream TRA680.4,
Sub-amp: RockfordFosgate 1001BD,
Hovedenhet: Pioneer DEH-P880PRS,
Subwoofer: Phoenix Gold Titanium Elite 12d,
Frontsystem: Infinity KCS-60, SoundStream diskanter (4x)
Oppdaterer fortløpende etterhvert som det skjer fremskritt med bilen
Har startet innkjøp av deler til mitt turbo-prosjekt nå, og tenkte jeg kunne lage en tråd her.
Bilen det er snakk om er en 1991 BMW E36 320i sedan.
I 2005 byttet jeg motor og girkasse til M50B25 (12/94), så det er denne motoren jeg skal konvertere.
I første omgang vil dette bli "medium-snik", men får se etterhvert hvor langt effekt-suget strekker seg
Bilen vil forhåpentligvis bli turbokonvertert vinter/vår 2007. Målet er å ha den klar til Sommertreffet
Planen er å få dette godkjent etterhvert hos TüV i tyskland.
Når dette blir gjort er jeg ikke sikker på, da det koster mye. (30k++ frakt av bil etc etc.)
Spec:
Motor - M50B25 Vanos (12/94)
Girkasse - ZF 328i
Diff: 325i 3.15, 25% brems
Motostyring: Haltech E11v2 m/2stk. Haltech 3ch Ignition module
Turbo: Precision SC6152 (.63 ar eksos) m/3" v-band ut
Wastegate: Tial 38mm
Grenrør: SPA TurboManifold
Intercooler: 600*300*100 "universal"
BTR: Sard 1:1 m/gauge
Bensinpumpe: Walbro 255LPH
Dyser: Bosch 968, 465cc @ 3.8bar
Drivverk: Svinghjul, clutch og starter fra M20, samt 618 trykkplate
Topp: Portet, 3.5mm MLS og ARP
Regner med dette holder for rundt 400hk i motor?
Dette er listen til nå, mer blir sikkert lagt til, eller endret på. Kom gjerne med forslag om det er til det bedre
Bilder:
Slik så bilen ut når jeg kjøpte den:
Monterte angeleyes:
Montert Brembo skiver m/EBC-klosser rundt om:
Montert FK justerbare coilovers:
Fikk på ny styling rundt om på bilen. Rieger Infinity I front, M3 skjørt og E46-look bakfanger:
Ellers så skal det inn et forholdsvis greit stereo-prosjekt med bla.
Front-amp: SoundStream TRA680.4,
Sub-amp: RockfordFosgate 1001BD,
Hovedenhet: Pioneer DEH-P880PRS,
Subwoofer: Phoenix Gold Titanium Elite 12d,
Frontsystem: Infinity KCS-60, SoundStream diskanter (4x)
Oppdaterer fortløpende etterhvert som det skjer fremskritt med bilen
Last edited by Vipe on 10 Jan 2009, 16:10, edited 15 times in total.
1995 BMW 328i 600whp/800nm
Update!
Da var det jul all-over-again her hos meg! Fikk pakke i posten idag.
Precision SC61 .60AR in / .63AR eksos
Tial 38mm wastegate
V-band adapter mellom turbo og downpipe
Duger dette til noe..?
Satser på flere pakker denne uken, bla 600*300*100 Intercooler (universal duger vel til førstegangs-prosjekt?)
Da var det jul all-over-again her hos meg! Fikk pakke i posten idag.
Precision SC61 .60AR in / .63AR eksos
Tial 38mm wastegate
V-band adapter mellom turbo og downpipe
Duger dette til noe..?
Satser på flere pakker denne uken, bla 600*300*100 Intercooler (universal duger vel til førstegangs-prosjekt?)
1995 BMW 328i 600whp/800nm
Takker for fine kommentarer robber og B!ffen
Jeg har et spørsmål jeg håper noen her kan svare meg på.
Som beskrevet i spec på prosjektet har jeg satt Haltech E6X som motorstyring. Denne er ikke handlet inn enda.
Jeg sendte mail til et firma som selger Haltech og spurte følgende:
------------------------------------------------------------------------------
Hi
Im in the process of turbo converting my 94 BMW 325i (M50B25, inline6).
I came across your site when I was looking for an aftermarket ECU, the Haltech to be specific.
The one I have been looking at is the E6X, and I have some questions.
My engine uses COP (coil on plug) Can the E6X control them? If not, what would I need to control ignition?
What is the difference between the "flying lead" version and the "terminated" one?
The engine uses a VANOS system (variabel timing) for the intake camshaft. This is an on/off control. Can the E6X control it?
Best regards
Eivind Eliassen
Norway
------------------------------------------------------------------------------
Dette fikk jeg til svar:
Hi Eivind,
The Haltech E6X can control coil on plug six cylinder engines as wasted spark with multipoint fuel injection. It is preferable to run sequential injection over multipoint especially if you plan to run injectors larger than about 440cc as control at lower rpm will not be as good. To give you an idea, 440cc injectors will provide between 350-400HP. If you are going to be making more, then I recommned the E11v2 which will run a six cylinder engine with direct fire ignition and full sequential fuel injection.
The flying lead kit comes with a long loom without connectors attached so that a neat custom installation can be acheived on any car using some Haltech and some factory connectors. The Terminated kit has most of the Haltech connectors already fitted, but you'll still need to wire up the ignition and power side of things along with some connectors you'll need to use from the factory loom.
On/Off type vanos is supported with the E6X and all other Haltech ECUs.
Please feel free to ask any questions you have.
----------------------------------------------------------------------------------
Kort og godt; Hva vil bli den beste løsningen for meg ang. motorstyring?
Jeg har så og si null erfaring med datasprut, så mapping av denne vil bli satt bort til et proft firma.
Jeg har et spørsmål jeg håper noen her kan svare meg på.
Som beskrevet i spec på prosjektet har jeg satt Haltech E6X som motorstyring. Denne er ikke handlet inn enda.
Jeg sendte mail til et firma som selger Haltech og spurte følgende:
------------------------------------------------------------------------------
Hi
Im in the process of turbo converting my 94 BMW 325i (M50B25, inline6).
I came across your site when I was looking for an aftermarket ECU, the Haltech to be specific.
The one I have been looking at is the E6X, and I have some questions.
My engine uses COP (coil on plug) Can the E6X control them? If not, what would I need to control ignition?
What is the difference between the "flying lead" version and the "terminated" one?
The engine uses a VANOS system (variabel timing) for the intake camshaft. This is an on/off control. Can the E6X control it?
Best regards
Eivind Eliassen
Norway
------------------------------------------------------------------------------
Dette fikk jeg til svar:
Hi Eivind,
The Haltech E6X can control coil on plug six cylinder engines as wasted spark with multipoint fuel injection. It is preferable to run sequential injection over multipoint especially if you plan to run injectors larger than about 440cc as control at lower rpm will not be as good. To give you an idea, 440cc injectors will provide between 350-400HP. If you are going to be making more, then I recommned the E11v2 which will run a six cylinder engine with direct fire ignition and full sequential fuel injection.
The flying lead kit comes with a long loom without connectors attached so that a neat custom installation can be acheived on any car using some Haltech and some factory connectors. The Terminated kit has most of the Haltech connectors already fitted, but you'll still need to wire up the ignition and power side of things along with some connectors you'll need to use from the factory loom.
On/Off type vanos is supported with the E6X and all other Haltech ECUs.
Please feel free to ask any questions you have.
----------------------------------------------------------------------------------
Kort og godt; Hva vil bli den beste løsningen for meg ang. motorstyring?
Jeg har så og si null erfaring med datasprut, så mapping av denne vil bli satt bort til et proft firma.
1995 BMW 328i 600whp/800nm
Takker 328_Turbo
Regner med jeg må ned til Trondheim for å få gjort det ja.. BjørnstadBil evnt. andre der nede.
Men har hørt forskjellig om BB, så jeg får se hva det blir til
Klart vi kan ta et lite race
Målet er å ha den klar til Sommertreffet på ACR 2007.
Hvor mye effekt statser du på?
Er det noen andre her som kan svare meg på frågane som jeg hadde i noen poster opp her? Hadde vært flott om noen giddet..
Regner med jeg må ned til Trondheim for å få gjort det ja.. BjørnstadBil evnt. andre der nede.
Men har hørt forskjellig om BB, så jeg får se hva det blir til
Klart vi kan ta et lite race
Målet er å ha den klar til Sommertreffet på ACR 2007.
Hvor mye effekt statser du på?
Er det noen andre her som kan svare meg på frågane som jeg hadde i noen poster opp her? Hadde vært flott om noen giddet..
1995 BMW 328i 600whp/800nm
-
- Posts: 34
- Joined: 20 Nov 2005, 15:24
- Location: Norge
Bmw325turbo wrote:Jeg tror du klarer deg med e6x, den er vell en del billigere. Jeg kjører med 720 dyser på e6m og det går fint!
Takker for svar.
E6X blir NOK 6100.- +mva mot NOK 10000.- +mva for E11v2
Hva bruker du til tenning? Originale coiler?
Resten av setup'en din hadde også vært greit å vite
1995 BMW 328i 600whp/800nm
-
- Posts: 34
- Joined: 20 Nov 2005, 15:24
- Location: Norge
Jeg kjører med wastefire, 3 dobble coiler.
Motoren er en m20b25, med diesel veiv, smidde stempler og råder, oljeunderspyling, blokkforsterkings plate, alt balansert, portet topp, turbo kam og div..
Du kan ikke kjøre med orginale coiler viss du skal bruke haltechen, jeg er ikke sikkert på hva som er mest brukt på m50, men det er det sikkert andre her som vet!
Motoren er en m20b25, med diesel veiv, smidde stempler og råder, oljeunderspyling, blokkforsterkings plate, alt balansert, portet topp, turbo kam og div..
Du kan ikke kjøre med orginale coiler viss du skal bruke haltechen, jeg er ikke sikkert på hva som er mest brukt på m50, men det er det sikkert andre her som vet!