M50b25 elkopplingshjälp

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

LindeMan

Re: M50b25 elkopplingshjälp

Post by LindeMan »

Pitabroed wrote:Det är ju en mindre kabel som går tillsammans med kablarna till tändspolarna som ska jordas ner i toppen också, sen har jag för mig att det är nån till som ska dras till samma skruv i toppen, men är inte hundra. Elschema finns ju i FAQ'en annars!
Går en lite tunn kabel som jordas där "vanosen" sitter på vanos maskiner, denna kabel går in i kanalen som går över insuget som innehåller kablarna till spolarna.
Kan va dålig jord där visst, men har lossat på den skruven och återmonterat då ja lossade insuget. Nu ikväll provade jag att jorda med startkablar från batteriet till motor, från batteriet till samma punkt som ja jordat elhärvan. från chassit till muttrarna som håller tändspolarna. Inget resultat!!! :(

Hur felsöka dme relät? är det ett vanligt 5stiftat relä som man kan köpa på vilken biltillbehörsfirma som hellst? lånade ett igår som "ska" va helt, Men detta relä klickar inte, bränsle och lamda relä gör det. Har ström på 4 kablar dock kmr ja inte ihåg vilket läge på tändingen av, på eller start, ström på färre kablar vid annat läge på tändningen "nyckel"
Hur pass viktigt är det att jorda databoxen?
Kan man felsöka/konstantera om spolarna funkar?
Ang 1 på kontakten till spolen så är det likt där, endast ström vid ett visst läge, Läst lite elschem å dax å knyta sig så jag kommer fan inte ihåg vid vilka lägen eller hur det ser ut vid start försök då ja va själv i garaget idag.

Hittade igen Elschem på vad jag antar databox kontakten, ska mäta upp varenda pin där imorgon å se om det felar nånting.

Tack igen Gubbs! Synd bara man har lite ont om tid ibland då familje livet kräver sitt! Önskar dock man hade internet i garaget så man kunde ha bilen framför sig.
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
LindeMan

Post by LindeMan »

Har nu kollat kontakten till styrbox och mät enl sidorna 154-159 http://wedophones.com/Manuals/BMW/1992% ... Manual.pdf

Och ja har jord där ja ska ha samt plus där jag ska ha. Så då bör ju inkoppling samt jord punkter vara riktigt.
Vevaxel givarn ger plus signal till motorn som den ska då man kör runt motorn.

Så för mig känns det som om antingen boxen, spolarna eller tändstift. då allt är rätt in men även ut ur boxen.

Ang 12volt på 2 stift på spolarna är det när tändningen är av, tändnign på så blir det jord på ena stiftet.
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
LindeMan

Post by LindeMan »

Verkstan kommer upp med dator mest troligt imorgon å ska koppla in diagonshistoria, funkar detta tro? Måste stift 19 diagnosuttag kopplas in? till vad isf?
Tänkte om man kunde få fram nånting där eller om den bara skriker rätt ut.p
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
Ragger

Post by Ragger »

Har precis kopplat och startat min 242a med m50b25 och elen är dragen på samma sätt som din så det är ju riktigt.

Funkade för mig med icke jordad box.
//Rosberg Racing//Volvo 242 M50b25 Turbo//
LindeMan

Post by LindeMan »

Motorn SKA va en 92a, icke vanos. Det ska väl inte sitta startspärr på denna, va väl först 94-95 det kom? Vilket betyder Vanos maskin?
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
Carlsson

Post by Carlsson »

Har du jordat allt ordentligt? Pröva att lägg direktström ifrån batteriet på den snorgröna kabeln som går till bl.a. Tändspolarna jag höll på länge som fan när jag byggde min vita 240 med m50 och då var det Volvons jävla runda skit säkringar som glappade

Mvh Daniel Carlsson
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
LindeMan

Post by LindeMan »

Carlsson wrote:Har du jordat allt ordentligt? Pröva att lägg direktström ifrån batteriet på den snorgröna kabeln som går till bl.a. Tändspolarna jag höll på länge som fan när jag byggde min vita 240 med m50 och då var det Volvons jävla runda skit säkringar som glappade

Mvh Daniel Carlsson

Ska ut direkt efter maten å prova! Tur man har 250m till Garaget/jobbet :D
Fick en överaskning idag, plockade ut 1-5ans spolar och stift för å kolla häromdan, då alla såg bra ut så lätt ja bli 6ans, i brist på ideér så plockades även den ut idag å fick se 1-2cm högt med rostvatten nere i stiftbrunnen :roll: rengjort allt och plockade tillbaka, fick då en känsla att den tände till engång, men sen inget mer. Alla stift funkar iaf.
St3v3 wrote:Lät skumt att du har 12v på två stift på spolarna, men det kanske är så när motorn inte går?

Du ska iaf ha 12v på 15, 4a är jord och 1 är jordsignalen från boxen
Det är då alltså 1an som ger signal då den ska tända? Provat både å sumrat samt försöka få den å visa volt men multimetern hinner nog inte med. undra om det går med en sån där enkel testlampa som bara visar rött sken på antingen plus eller minus?
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
LindeMan

Post by LindeMan »

Carlsson du e en hjälte :mrgreen: :mrgreen:
Det var det som var problemet, men har dock 12volt där, men tydligen inte tillräkligt då :D
Hur gjorde du sen? nu har ja direkt från batteriet med en säkring som ja drar ut för å stänga av, bara för stunden då ja inte hade nån vippbrytare i lastbilsgaraget.
Men vill ju ha via nyckeln, koppla förbi porslinsäkringen och sätta en flatstift på den? om det nu e säkringen/bryggan som ställer till det.

Men nu har andra problem kommit upp, Luft ficka eller termostat som jävlades utan dess like, termostaten öppnade tillslut då ja kokade upp den i kastrul men kändes inge bra. Fickan fick ja bort till slut, MEN den började vitrök :( dock provade ja å drog lite med bilen å det verkade som om vattnet försvann, en orsak kan bero på att det sitter öppet filter precis vid kylarlock så kan ha kommit in vatten den vägen, komptest imorgon, dock mätarna ja har räcket nog inte ner.

MEN till det tråkiga, drog den bra på några växlar sen började den misstända då man försöker varva, kom hem genom tomgång, väl i garaget så gick den att varva upp om man jobbade ett tag, sen lite lät skramel dock bara ibland, tyvär låter det runt veven :cry: :cry: men varit 22 hektiska timmar med jobb å garage så får prova mera imorgon. MEn hopp finns och tänkt att det ska bli lite ny lager osv men hade tänkt å regga med motorn först.

Vad är det som skiljer mellan oljestickorna från e36 och e34, sitter ju ett tråg från en e36 på min motor nu, sticka passar inte alls då hålet är större, dock har tidigare ägare gjort en lösning med vulktejp och silvertejp såg ja ikväll :evil: så nu inser ja att jag bör då ha en stick/rör från e34an på mitt e36 tråg? är röret bara nertryckt?
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
Ragger

Post by Ragger »

Röret är bara nedtryckt med en "o ring" och skruvat i insuget.

Letar också efter en e36 ticka för den fick jag inte med när jag monterade e36 tråg och pickup..
LindeMan

Post by LindeMan »

finns ju på skroten men dubbelt så dyr frakt som sticka å rör. Nää åker nog till polarn så får vi svarva en distans hyllsa, nackdelen blir ju att man hittar inte rätt på mätstickan, fast plus minus några dl torde väl inte va nån fara.
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
Ragger

Post by Ragger »

LindeMan wrote:finns ju på skroten men dubbelt så dyr frakt som sticka å rör. Nää åker nog till polarn så får vi svarva en distans hyllsa, nackdelen blir ju att man hittar inte rätt på mätstickan, fast plus minus några dl torde väl inte va nån fara.
Min var tom på olja så jag fyllde på så mycket som det ska vara i och sedan kollade jag stickan så man vet var fullt är på den=)

Vet inte om något skiljer sig mellan stickorna förutom infästningen?
Carlsson

Post by Carlsson »

Jag rengjorde bara säkrings hållaren å satte i helt nya säkringar så funkade det
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
LindeMan

Post by LindeMan »

Självklart så var ju stickan ja tänkte köpa idag borta från laga.se
Du Ragger som snodde den? :twisted: :P

Men undrar nu om sticka från e36 328 och 320 är samma?
320 e ju m50b20 och 328 blir väl m52b28? elelr funkar det bara från m50b25an?

Tack för detta Carlsson.
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
Ragger

Post by Ragger »

LindeMan wrote:Självklart så var ju stickan ja tänkte köpa idag borta från laga.se
Du Ragger som snodde den? :twisted: :P

Men undrar nu om sticka från e36 328 och 320 är samma?
320 e ju m50b20 och 328 blir väl m52b28? elelr funkar det bara från m50b25an?

Tack för detta Carlsson.
Haha näe inte jag som snodde den..Kommer köra med den stickan jag har fast med ny tätning i botten=)
LindeMan

Post by LindeMan »

Nån som vet om det endast är från m50b25 sticka med rör passar imellan? eller funkar det med b20 och b28 också?
Nån som ser om detta passar mitt tråg från e36ans m50b25 motor? kommer från en e36 M50B20
Image
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
LindeMan

Post by LindeMan »

Nån som har nån idé varför bilen går rätt så okej på en lmm från en 520 men som en påse nötter med org lmm? köpte ny från skroten och samma sak där. kopplar ja ur lmm så går den bättre, men det går knappt att köra bilen, i backar så orkar den inte.
Tänkte prov byta saker i helgen med polarns 525a men den ligger på tak långt ner i ravin så den får vi inte upp :D
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
LindeMan

Post by LindeMan »

kan ju meddela att det var bränsletryck som var felande. för framtida problem hos andra kanske.
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
Post Reply