M50b25 elkopplingshjälp

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

LindeMan

M50b25 elkopplingshjälp

Post by LindeMan »

Hej folk, försöker få igång bilen men går trögt, är en m50b25 i volvo 240, org härva med box, försöker kopplar efter elschema här på forumet.

Kopplat in jord och batteriplus på 2 tjocka röda.
pin 13 Bränslepumpsrelä har jag kopplat bränslepump på
pin 15 startmotor vad göra med denna kabel? säkrat upp och provar på plus på batteri då går säkring, likt om ja kör på minus på batteriet så går säkring.
pin 18 startmotor är kopplat till startläget på tändningen så den går.
pin 21 tändningsström är också tändningsström på.

Bränsle kommer men ingen gnista. Grejerna ska va körda med innan det stoppades ner i denna bil. vevaxellägesgivarn ger ett ohm på 480, provat skiftat mellan kontakterna men ingen skillnad.

pin 3 ABS kontrollbox röd/vit är röd kabel på min härva, provar jag att plusmata den så börjar spridarna surra så jag blir extremt brydd på detta.
Ska boxen gjordas eller kan den ligga "lös"?
är det likadana relän till bränslepump som till lamdan?

Image
Last edited by LindeMan on 13 Oct 2012, 22:25, edited 1 time in total.
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
St3v3

Re: M50b25 elkopplingshjälp

Post by St3v3 »

Pin 13 är ju en utgång som styr b-pumpreläet, dit ska du inte koppla nån tändström
Ska sitta tre olika relän om jag inte minns fel, är väl ett brunt, ett vitt och ett blått
V8
LindeMan

Post by LindeMan »

relä,box och hela motorhärva är komplett runda kontakten som är delbar jag skarvar in mig i, och om jag då ska få nå ström till bränslepumpsrelät må ja väl gå in med ström i runda kontakten?

Ska tillägas att det är en ickevanos maskin från 92

Skulle nog tro ja ha skitit i de blå skåpet då ja haft boxen "löst" å det verkar som om den bara e å kasta då, dyr läxa men nu vet vi iaf att den måste va jordad.
Eller någon som har några invändningar?
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
tobbee28

Post by tobbee28 »

jag har en 91 -325 iv i min e28 och jag har inte jordat min box men se till att det är jordat vid kabeln som kommer ut vid diagnosuttaget jag kör även med extra jord från motor till kaross, hoppas nåt hjälper kan kolla lite noggrannare imorrn
LindeMan

Post by LindeMan »

tur man vet vad man skriver, pumpen e inkopplad på bränslepumpsrelä kabeln.
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
LindeMan

Post by LindeMan »

ingen skillnad på ny box som funkar. Har ström fram till spolarna, dock sjunker detta ner till 8-9volt vid starttillfälle.
Hur pass känslig är vevaxellägesgivarn? har ohmtal på 480 men det är en buckla på den så är brydd om det kanske blir för långt avstånd?
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
ArrW

Post by ArrW »

vet utav erfarenhet att när vi hade boxen ojordad så brände vi vevaxelgivarna ganska så snabbt. det var starter allt mellan 3-4ggr sen var det bara slänga dit en ny, men boxen klarade sig utan problem.
ArrW

Post by ArrW »

LindeMan wrote:ingen skillnad på ny box som funkar. Har ström fram till spolarna, dock sjunker detta ner till 8-9volt vid starttillfälle.
Hur pass känslig är vevaxellägesgivarn? har ohmtal på 480 men det är en buckla på den så är brydd om det kanske blir för långt avstånd?

Vågar inte säga ifall du kan se om den är trasig eller ej vid ohm mätning bara.. Har för mig det ända sättet att ta reda på om den fungerar som den ska eller ej är att oscilloskop mäta. Men att tilläga ang vevaxelgivaren så när den dog för "mig" så kom det ingen soppa heller.
Pitabroed

M50b25 elkopplingshjälp

Post by Pitabroed »

Får den ingen signal från vevaxeln går inte soppapumpen heller, men om du har så låg spänning som 8-9 volt när du kör starten så kan de vara de, prova ladda eller nytt batteri och se
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
LindeMan

Post by LindeMan »

Hittade en vevaxelgivare i gömorna igår så ja bytte den inatt då ja for å jobba, men ingen skillnad.
Och lossar ja på spridarbryggan så kommer ju soppa genom spridarna då man kör på starten.

Kört med både laddare samt provat boster samtidigt å ja tjänar ca 1 volt ute vid spolarna.
Fick dock tips att prova dra extra plus till spolarna, tändningsläge på så har ja 12volt på 1 och 3e stiftet, antar det i mitten är jord?
Men undrar num spelar det någon roll vilket av stift 1 eller 3 ja kopplar extra volt på?

dme reläet, om det är paj funkar nånting då? det tickar till som de ska och som sagt soppa kommer, likt ström till spolarna.

Provat skiftat mellan vev & kamaxel kontakterna men kände mig ganska säger på att dom satt rätt då man ser på längder mm.

Har 2 saker som känns långt bort de är att ja har bara kollat 1ans tändstift och spole, men då den inte tänder ens så känns de långsökt att dom andra funkar.
Likadant så känns de långsökt att alla spolar ska gå åt helvete eller kan ja ha lyckats gjort nånting?

Kan meddela att dme relät tickar inte alls till, undra om ja kände nått av dom andra reläna förut hmm, men provat från en annan bil som funkade då den parkerades för ett år sen och inget klick eller start! Jag börja blir bra fundersam.

Skiljer det nånting mellan boxar med nr 0 261 200 403 samt 0 261 200 405?
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
Barry

Post by Barry »

har för mig att 403 är vanos och 405 iv.

hade samma problem med en m50 i en e30 men då koppla vi ständig ström till reläbryggan och då starta den på ett kick. känner igen problemet som fan.
hoppas det är till någon hjälp.
Robin
Skaraborg. Sweden
LindeMan

Post by LindeMan »

ang box så kan ja säga att så är inte falet då 405 följde med min iv men köpte även en 403 från en icke vanos, sen står det en 525 på granntomten med 70.000mil som också är en ickevanos med slut nr 403, idén va ju god iaf :D

Fan man ska till å lägga sig nu då, tur dock man kliver upp 2 på nättran så man får komma hem tidigt å kan skruva :P
får prova imorgon, med reläbrygga menar du då lamda, bränsle och dme relät? dom 2 grova kablarna som sitter "tillsammans" med dessa är plusmatade från batteriet med en grov historia samt uppsäkrat. Men ska kolla vidare på detta imorgon, hade ju tänkt å få köra lite innan snön, å de hotar dom med varje dag nu, 3dm fall ner i helgen ca 10mil bort :D
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
St3v3

Post by St3v3 »

Lät skumt att du har 12v på två stift på spolarna, men det kanske är så när motorn inte går?

Du ska iaf ha 12v på 15, 4a är jord och 1 är jordsignalen från boxen
V8
Pitabroed

M50b25 elkopplingshjälp

Post by Pitabroed »

12v kan du ha på båda sidor iom att boxen inte jordar ner spolen.

Låter som om det skulle kunna vara jordfel. Sitter alla jordningar från härvan och på tändspolarna där dom ska? Jordat kaross-motor?

Ang. Att spridarna går när du spänningssätter abs pin 3 är helt ok, den pinnen ska bara mata abs boxen och det går på samma säkring som spridarna, röd/vit kabel.

Pin 15 kan du låta vara, det är endast till för att en del funktioner ska stängas av via "unloader relay" när du gnuggar på starten
Peter Königsson
LindeMan

Post by LindeMan »

st3ev3 du verkar ha nå bra kopplingsschema liggandes?
15, 4a är jord och 1 är jordsignalen från boxen, Menar du då kopplingsplint vid boxen?

Ang jord har ja från motor till batteriet till kaross. sen elhärvan har ju 2kablar som går ut på samma sida som databoxen, dessa 2 är jordade, Hur pass bra jord det är ska ja låta vara osakt men ren plåt är det i chassi där den sitter.

Men ska kolla lite med multimetern ang plintarna, sen prova dra en jord per spole, Nu sitter dom "org" dvs 2st jord flätor och 2 "kryss" mellan spole 2-3 samt 4-5.
Men ganska enkelt att jorda extra från chassi, ut å prova. Tack så länge.
Andreas Lindén
Hammarstrand
0738174778
St3v3

Post by St3v3 »

Nä, 1 på tändspolen går till styrenheten. Styrenheten ger en jordsignal via den kabeln till tändspolarna
V8
Pitabroed

M50b25 elkopplingshjälp

Post by Pitabroed »

Det är ju en mindre kabel som går tillsammans med kablarna till tändspolarna som ska jordas ner i toppen också, sen har jag för mig att det är nån till som ska dras till samma skruv i toppen, men är inte hundra. Elschema finns ju i FAQ'en annars!
Peter Königsson
Post Reply