Bmw E30 V8
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 43
- Joined: 29 Jun 2011, 10:39
Bmw E30 V8
Hallå! tänkte nu lägga upp en ny tråd om min E30, det är ifrån grund och botten en 320-87. som jag nu har skruvat med sen februari månad. huvud målet med bygget är väl en driftsäker Drifting bil.
Såhär så det ut i garaget i februari.
Ifrån början skulle det bara bli en rolig busbil men som alla vet så ballar det ur rätt så lätt:)
Rostlagning påbörjades och renovering av bakvagn hoppasn det balla ur:) låter lite bilder tala för sig självt
Allt vart nytt i bakvagn lager, fjädrar och dämpare ifrån j-spec alltså BC. bussningar i från powerflex. då jag hade trummer bak först så köptes en touring som jag tog fram och bakvagn ifrån:)
Rostlagningen ballade och ur, ny färg på bilen hade ju vart något
Så det tog inte många dagar innan bilen såg ut såhär
Ny brandvägg byggdes då också, har aldrig gjort något liknande men det dög:)
framvagnen vart ombyggd för bättre styrvinklar:) E46 länkarmar med svetsade hållare för krängninghämmarnen
Bilen körs iväg till wåxnäs plåt och lack:) stort tack till låna av lokaler och spec Jeppe och janne Eriksson
Stort tack till johan warg på G partners för transport av bilen
Inpassning av motor och växellåda börjades
Vart att bygga egna motorfästen ifrån ram benen, tänkte använda mig utav orginal motorkuddar först. men bestämmde mig för att göra egna i aluminium:)
Motor och växellåda på plats:)
Då detta var projekt arbetet i skolan så skulle kaross och väghållning vara klart till visningen så motor och drivlina fick läggas lite åt sidan och tiden fick ängnas åt detta:)
Nya stolar bälten och ratt införskaffades ifrån G Partners Pro 2000 ++ fick det bli:)
Hyffsat jag var jag under motor montering
Så här såg bilen ut under projekt redovisningen
Det som är kvar att göra nu då är:)
Svänghjul Lamell och tryckplatta. är beställt men leverans tiden är dryg...
Grenrör skall byggas
bränslesystem, vet inte vad pengarna räcker till än men helst ett eftermarknads sprut.
Kylsystem, modell stor har inhandlas och skall på :=
bromssystem skall dras, alltså slangar och pedalställ:)
Titta gärna in på SIXTY9 på facebook där ni har fler bilder och även en audi s2 under renovering och fakta om båda bilarna:)
det är det sålänge
Såhär så det ut i garaget i februari.
Ifrån början skulle det bara bli en rolig busbil men som alla vet så ballar det ur rätt så lätt:)
Rostlagning påbörjades och renovering av bakvagn hoppasn det balla ur:) låter lite bilder tala för sig självt
Allt vart nytt i bakvagn lager, fjädrar och dämpare ifrån j-spec alltså BC. bussningar i från powerflex. då jag hade trummer bak först så köptes en touring som jag tog fram och bakvagn ifrån:)
Rostlagningen ballade och ur, ny färg på bilen hade ju vart något
Så det tog inte många dagar innan bilen såg ut såhär
Ny brandvägg byggdes då också, har aldrig gjort något liknande men det dög:)
framvagnen vart ombyggd för bättre styrvinklar:) E46 länkarmar med svetsade hållare för krängninghämmarnen
Bilen körs iväg till wåxnäs plåt och lack:) stort tack till låna av lokaler och spec Jeppe och janne Eriksson
Stort tack till johan warg på G partners för transport av bilen
Inpassning av motor och växellåda börjades
Vart att bygga egna motorfästen ifrån ram benen, tänkte använda mig utav orginal motorkuddar först. men bestämmde mig för att göra egna i aluminium:)
Motor och växellåda på plats:)
Då detta var projekt arbetet i skolan så skulle kaross och väghållning vara klart till visningen så motor och drivlina fick läggas lite åt sidan och tiden fick ängnas åt detta:)
Nya stolar bälten och ratt införskaffades ifrån G Partners Pro 2000 ++ fick det bli:)
Hyffsat jag var jag under motor montering
Så här såg bilen ut under projekt redovisningen
Det som är kvar att göra nu då är:)
Svänghjul Lamell och tryckplatta. är beställt men leverans tiden är dryg...
Grenrör skall byggas
bränslesystem, vet inte vad pengarna räcker till än men helst ett eftermarknads sprut.
Kylsystem, modell stor har inhandlas och skall på :=
bromssystem skall dras, alltså slangar och pedalställ:)
Titta gärna in på SIXTY9 på facebook där ni har fler bilder och även en audi s2 under renovering och fakta om båda bilarna:)
det är det sålänge
-
- Posts: 43
- Joined: 29 Jun 2011, 10:39
Re: Bmw E30 V8
Haha, tack så mycket. har legat på latsidan nu ett tag men uppdatering och bilder kommer snart!:)
Re: Bmw E30 V8
Uppppppppppdaterra nu!! =)
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
-
- Posts: 43
- Joined: 29 Jun 2011, 10:39
Re: Bmw E30 V8
Då jag tog studenten i juni så har det inte funnis så mycket pengar att tillgå. Så uppdatering har ej varit nödvändig, så nu ska det börja rulla på igen. MEN imorn kommer en bur i från sparco:D ska bli intressant hur det går Har även inhandlat mig två T28 turboaggregat som skall sitta i den, det har alltså ballat ur lite till:) sitter och väntar på grenrörsböjjar. och svänghjul, mm vart avbeställt från först leverantören pga så lång vänte tid. men prata idag med Bakaxel.se och då hade ett kitt liggande som palla 900 nm så det blir där ifrån istället:) hoppas att ni vi fortsätta följa tråden
Best Regards, Viktor
Best Regards, Viktor
-
- Posts: 43
- Joined: 29 Jun 2011, 10:39
Re: Bmw E30 V8
Fick hem buren ifrån sparco förra veckan som nu är i monterad:) har även påbörjat grenrörs bygget:)
-
- Posts: 43
- Joined: 29 Jun 2011, 10:39
Re: Bmw E30 V8
Tänkte kolla om nån har koll på vad det är för spridarstorlek jag skall köra? överladd och cirka 500-600 hk? v-power
Re: Bmw E30 V8
Räkna grovt 1cc per hästkraft.
En bit norr om 700cc.
Jävla fräsch bil du snickrat ihop!
En bit norr om 700cc.
Jävla fräsch bil du snickrat ihop!
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.
-
- Posts: 43
- Joined: 29 Jun 2011, 10:39
Re: Bmw E30 V8
Okej hade tänkt att runt 500 cc bör duga.
Tack så mycket, det har blivit några timmar på den nu. bilder på buren och grenrörs bygger kommer snart så ni får se att det har börjat hända grejer
Söker också en 328 kardan...!!
Tack så mycket, det har blivit några timmar på den nu. bilder på buren och grenrörs bygger kommer snart så ni får se att det har börjat hända grejer
Söker också en 328 kardan...!!
Re: Bmw E30 V8
Tänk på att det är en V8 han vill ha.. 700cc spridare på bensin räcker till nästan 900 då.M-techer wrote:Räkna grovt 1cc per hästkraft.
En bit norr om 700cc.
Jävla fräsch bil du snickrat ihop!
500cc spridare räcker utmärkt!
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
-
- Posts: 43
- Joined: 29 Jun 2011, 10:39
Re: Bmw E30 V8
Buren är i nu
Grenrörena har även börjat att puktast
-
- Posts: 43
- Joined: 29 Jun 2011, 10:39
Re: Bmw E30 V8
NUUUUU börjar det hända grejer !:) fick hem svänghjul, lamell och tryckplatta idag. racing svänghjul, 240mm 6-puckad sinter och en ACT tryckplatta. så NU får jag hoppas på att det duger ett tag framöver:D Imorn så ska jag åka och hämta ett nytt Nira I7x med tillhörande givare jag behöver. Även en aeromotive A1000 bränslepump och regulator. Passar samtidigt på du att plocka med mig nya spridare oxå:D 630cc Siemens deka blir det:) så nu lär det väl bli fullt ös i garaget igen:)
Re: Bmw E30 V8
fan vad fint att det händer grejer!