Bmw E30 V8

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
ViktorSvensson

Bmw E30 V8

Post by ViktorSvensson »

Hallå! tänkte nu lägga upp en ny tråd om min E30, det är ifrån grund och botten en 320-87. som jag nu har skruvat med sen februari månad. huvud målet med bygget är väl en driftsäker Drifting bil.

Såhär så det ut i garaget i februari.
Image

Ifrån början skulle det bara bli en rolig busbil men som alla vet så ballar det ur rätt så lätt:)

Rostlagning påbörjades och renovering av bakvagn hoppasn det balla ur:) låter lite bilder tala för sig självt

Image

Allt vart nytt i bakvagn lager, fjädrar och dämpare ifrån j-spec alltså BC. bussningar i från powerflex. då jag hade trummer bak först så köptes en touring som jag tog fram och bakvagn ifrån:)

Rostlagningen ballade och ur, ny färg på bilen hade ju vart något :)
Så det tog inte många dagar innan bilen såg ut såhär
Image

Ny brandvägg byggdes då också, har aldrig gjort något liknande men det dög:)
Image

framvagnen vart ombyggd för bättre styrvinklar:) E46 länkarmar med svetsade hållare för krängninghämmarnen

Image

Bilen körs iväg till wåxnäs plåt och lack:) stort tack till låna av lokaler och spec Jeppe och janne Eriksson :)
Image
Image
Stort tack till johan warg på G partners för transport av bilen :)
Image

Inpassning av motor och växellåda börjades :)
Image
Image

Vart att bygga egna motorfästen ifrån ram benen, tänkte använda mig utav orginal motorkuddar först. men bestämmde mig för att göra egna i aluminium:)
Image

Motor och växellåda på plats:)
Image

Då detta var projekt arbetet i skolan så skulle kaross och väghållning vara klart till visningen så motor och drivlina fick läggas lite åt sidan och tiden fick ängnas åt detta:)
Image
Nya stolar bälten och ratt införskaffades ifrån G Partners :) Pro 2000 ++ fick det bli:)

Hyffsat jag var jag under motor montering :)
Image

Så här såg bilen ut under projekt redovisningen :)

Image

Det som är kvar att göra nu då är:)

Svänghjul Lamell och tryckplatta. är beställt men leverans tiden är dryg...
Grenrör skall byggas
bränslesystem, vet inte vad pengarna räcker till än men helst ett eftermarknads sprut.
Kylsystem, modell stor har inhandlas och skall på :=
bromssystem skall dras, alltså slangar och pedalställ:)

Titta gärna in på SIXTY9 på facebook där ni har fler bilder och även en audi s2 under renovering :) och fakta om båda bilarna:)

det är det sålänge :)
baumgardt

Re: Bmw E30 V8

Post by baumgardt »

fan vad avis man blev! :wink:
ViktorSvensson

Post by ViktorSvensson »

Haha, tack så mycket. har legat på latsidan nu ett tag men uppdatering och bilder kommer snart!:)
Bolero

Post by Bolero »

Uppppppppppdaterra nu!! =)
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
ViktorSvensson

Post by ViktorSvensson »

Då jag tog studenten i juni så har det inte funnis så mycket pengar att tillgå. Så uppdatering har ej varit nödvändig, så nu ska det börja rulla på igen. MEN imorn kommer en bur i från sparco:D ska bli intressant hur det går :) Har även inhandlat mig två T28 turboaggregat som skall sitta i den, det har alltså ballat ur lite till:) sitter och väntar på grenrörsböjjar. och svänghjul, mm vart avbeställt från först leverantören pga så lång vänte tid. men prata idag med Bakaxel.se och då hade ett kitt liggande som palla 900 nm :) så det blir där ifrån istället:) hoppas att ni vi fortsätta följa tråden

Best Regards, Viktor
ViktorSvensson

Post by ViktorSvensson »

Fick hem buren ifrån sparco förra veckan som nu är i monterad:) har även påbörjat grenrörs bygget:)
ViktorSvensson

Post by ViktorSvensson »

Tänkte kolla om nån har koll på vad det är för spridarstorlek jag skall köra? överladd och cirka 500-600 hk? v-power :D
M-techer

Post by M-techer »

Räkna grovt 1cc per hästkraft.

En bit norr om 700cc.

Jävla fräsch bil du snickrat ihop!
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
ViktorSvensson

Post by ViktorSvensson »

Okej hade tänkt att runt 500 cc bör duga.

Tack så mycket, det har blivit några timmar på den nu. bilder på buren och grenrörs bygger kommer snart så ni får se att det har börjat hända grejer :)

Söker också en 328 kardan...!!
JohnE

Post by JohnE »

M-techer wrote:Räkna grovt 1cc per hästkraft.

En bit norr om 700cc.

Jävla fräsch bil du snickrat ihop!
Tänk på att det är en V8 han vill ha.. 700cc spridare på bensin räcker till nästan 900 då.
500cc spridare räcker utmärkt!
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
ViktorSvensson

Post by ViktorSvensson »

Det blir något sånt:)
ViktorSvensson

Post by ViktorSvensson »

Image
Buren är i nu :)

Image
Grenrörena har även börjat att puktast :)
ViktorSvensson

Post by ViktorSvensson »

NUUUUU börjar det hända grejer !:) fick hem svänghjul, lamell och tryckplatta idag. racing svänghjul, 240mm 6-puckad sinter och en ACT tryckplatta. så NU får jag hoppas på att det duger ett tag framöver:D Imorn så ska jag åka och hämta ett nytt Nira I7x med tillhörande givare jag behöver. Även en aeromotive A1000 bränslepump och regulator. Passar samtidigt på du att plocka med mig nya spridare oxå:D 630cc Siemens deka blir det:) så nu lär det väl bli fullt ös i garaget igen:)
baumgardt

Post by baumgardt »

fan vad fint att det händer grejer! :D
Post Reply