Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Ska du dit med en bmw-låda med Hardyskiva så kan du använda mellanaxel från en nyare 240 med hardyskiva, troligen stämmer inte längden men det är ju ett mindre bekymmer =)flp wrote:jag ska ner me en m50 i min vinterbil någon gång framöver. var det bökigt med motorfästen osv? vilken växellåda och mellanaxel kör du?
MVH Micke
ska dit me en 320 m20 låda. tänkte göra en fin liten adapter i alu eller någonting var det tänkt. får se hur bra längden stämmer på standardkardan, ska provmontera i helgen eventuelltSt3v3 wrote:Ska du dit med en bmw-låda med Hardyskiva så kan du använda mellanaxel från en nyare 240 med hardyskiva, troligen stämmer inte längden men det är ju ett mindre bekymmer =)flp wrote:jag ska ner me en m50 i min vinterbil någon gång framöver. var det bökigt med motorfästen osv? vilken växellåda och mellanaxel kör du?
MVH Micke

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Jag har från en 740 på min 142 och den passade på bmw-skivan och jag antar att det är samma på nyare 240flp wrote:ska dit me en 320 m20 låda. tänkte göra en fin liten adapter i alu eller någonting var det tänkt. får se hur bra längden stämmer på standardkardan, ska provmontera i helgen eventuelltSt3v3 wrote:Ska du dit med en bmw-låda med Hardyskiva så kan du använda mellanaxel från en nyare 240 med hardyskiva, troligen stämmer inte längden men det är ju ett mindre bekymmer =)flp wrote:jag ska ner me en m50 i min vinterbil någon gång framöver. var det bökigt med motorfästen osv? vilken växellåda och mellanaxel kör du?
MVH Mickeär det samma "bultmönster" på nyare 240 kardan alltså?
MVH Micke
okay. låter ju kanon. om inte annat kanske man kan ta främre delen av en e30 mellanaxel. och få rätt längd genom att göra så.St3v3 wrote:
Jag har från en 740 på min 142 och den passade på bmw-skivan och jag antar att det är samma på nyare 240
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Ja tog främre kardan från en 940. Den passade med orginallängd. Sen bara bakre kardan från 240.flp wrote:okay. låter ju kanon. om inte annat kanske man kan ta främre delen av en e30 mellanaxel. och få rätt längd genom att göra så.St3v3 wrote:
Jag har från en 740 på min 142 och den passade på bmw-skivan och jag antar att det är samma på nyare 240
MVH Micke
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
motorn
Motorn passade fint där under
När det ser nästan som orginal ut då har man lyckats bra! Grattis
Ps :Polarn vet vart det står en 245a med V12 tvin turbo bmw som
blir klar till sommarn=)

När det ser nästan som orginal ut då har man lyckats bra! Grattis

Ps :Polarn vet vart det står en 245a med V12 tvin turbo bmw som
blir klar till sommarn=)

Mvh Nicke Blom
Motor spec. Som ska läggas i:
2.8 vev
86mm Kolvar från M3
3mm MLS Packning
Vassare kammar
Titan retainers
Egentillverkat insug med 80mm spjäll
1000cc spridare
Prospark
Egentillverkat grenrör
T-70 Turbo
60mm westgate
Intercooler 600*300*100
Afco Kylare
Har även lite andra saker som ska på:
Bromsskivor 323*35
Wilwood 6 kolvs ok fram
Wilwood 4 kolvs ok bak
2.8 vev
86mm Kolvar från M3
3mm MLS Packning
Vassare kammar
Titan retainers
Egentillverkat insug med 80mm spjäll
1000cc spridare
Prospark
Egentillverkat grenrör
T-70 Turbo
60mm westgate
Intercooler 600*300*100
Afco Kylare
Har även lite andra saker som ska på:
Bromsskivor 323*35
Wilwood 6 kolvs ok fram
Wilwood 4 kolvs ok bak