Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Ola t
Posts: 116
Joined: 20 Nov 2005, 22:33
Location: Öland

Post by Ola t »

va e det för däck du kör me??
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

flp wrote:jag ska ner me en m50 i min vinterbil någon gång framöver. var det bökigt med motorfästen osv? vilken växellåda och mellanaxel kör du?

MVH Micke


Ska du dit med en bmw-låda med Hardyskiva så kan du använda mellanaxel från en nyare 240 med hardyskiva, troligen stämmer inte längden men det är ju ett mindre bekymmer =)
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

St3v3 wrote:
flp wrote:jag ska ner me en m50 i min vinterbil någon gång framöver. var det bökigt med motorfästen osv? vilken växellåda och mellanaxel kör du?

MVH Micke


Ska du dit med en bmw-låda med Hardyskiva så kan du använda mellanaxel från en nyare 240 med hardyskiva, troligen stämmer inte längden men det är ju ett mindre bekymmer =)


ska dit me en 320 m20 låda. tänkte göra en fin liten adapter i alu eller någonting var det tänkt. får se hur bra längden stämmer på standardkardan, ska provmontera i helgen eventuellt :) är det samma "bultmönster" på nyare 240 kardan alltså?

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

..
Last edited by St3v3 on 15 Sep 2006, 11:47, edited 1 time in total.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

flp wrote:
St3v3 wrote:
flp wrote:jag ska ner me en m50 i min vinterbil någon gång framöver. var det bökigt med motorfästen osv? vilken växellåda och mellanaxel kör du?

MVH Micke


Ska du dit med en bmw-låda med Hardyskiva så kan du använda mellanaxel från en nyare 240 med hardyskiva, troligen stämmer inte längden men det är ju ett mindre bekymmer =)


ska dit me en 320 m20 låda. tänkte göra en fin liten adapter i alu eller någonting var det tänkt. får se hur bra längden stämmer på standardkardan, ska provmontera i helgen eventuellt :) är det samma "bultmönster" på nyare 240 kardan alltså?

MVH Micke


Jag har från en 740 på min 142 och den passade på bmw-skivan och jag antar att det är samma på nyare 240
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

St3v3 wrote:
Jag har från en 740 på min 142 och den passade på bmw-skivan och jag antar att det är samma på nyare 240


okay. låter ju kanon. om inte annat kanske man kan ta främre delen av en e30 mellanaxel. och få rätt längd genom att göra så.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

flp wrote:
St3v3 wrote:
Jag har från en 740 på min 142 och den passade på bmw-skivan och jag antar att det är samma på nyare 240


okay. låter ju kanon. om inte annat kanske man kan ta främre delen av en e30 mellanaxel. och få rätt längd genom att göra så.

MVH Micke


Ja tog främre kardan från en 940. Den passade med orginallängd. Sen bara bakre kardan från 240.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Äntligen provkörd. Lite småplock kvar, men snart dax för besikning hos SFRO igen.
User avatar
DWR
Posts: 42
Joined: 16 Jun 2006, 04:00
Location: Piteå

Post by DWR »

Mer bilder :D
Amazon turbo
(Precision SC-61)
---------------------
F.D 4-Banger
Amazonen

Daniel W
0703001796
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Nu är den färdigbesiktad på både SFRO och SBF. Så nu är det bara å köra i två år tills nästa bes. Det tråkiga var att det inte gick å få den igenom med turbo. Men nu är den bes med en orginal M50B25. Bara å börja riva igen å börja om med turbokonvertering nu så den hinner bli färdig till våren.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Coolt!

Har din sista mätare hemma imorgon, äntligen.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Bäckis wrote:Coolt!

Har din sista mätare hemma imorgon, äntligen.


Va bra. Lite sega på Autometer. Hur lång tid tror du det tar å fixa kammarna?
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Söderling on 15 Dec 2006, 14:37, edited 1 time in total.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

ser riktigt frächt ut! e bra att du har tyskt hjärta i räcern tycker ja 8)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

motorn

Post by Nicke Blom »

Motorn passade fint där under :)

När det ser nästan som orginal ut då har man lyckats bra! Grattis :wink:

Ps :Polarn vet vart det står en 245a med V12 tvin turbo bmw som
blir klar till sommarn=) :twisted:
Mvh Nicke Blom
User avatar
DWR
Posts: 42
Joined: 16 Jun 2006, 04:00
Location: Piteå

Post by DWR »

Ser mycket bra ut :D

Jag får, vill ha känsla.
Amazon turbo
(Precision SC-61)
---------------------
F.D 4-Banger
Amazonen

Daniel W
0703001796
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Motor spec. Som ska läggas i:

2.8 vev
86mm Kolvar från M3
3mm MLS Packning
Vassare kammar
Titan retainers
Egentillverkat insug med 80mm spjäll
1000cc spridare
Prospark
Egentillverkat grenrör
T-70 Turbo
60mm westgate
Intercooler 600*300*100
Afco Kylare


Har även lite andra saker som ska på:

Bromsskivor 323*35
Wilwood 6 kolvs ok fram
Wilwood 4 kolvs ok bak
Post Reply