utväxling bmw för stripp?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
utväxling bmw för stripp?
Tjena
Jag har byggt en 525-24v turbo en olättad bil
som ska testköras lite när snön smält bort!
motorn ska väl ge 450-500hk iaf när allt
är färdigmappat..(helst mer)
har nu utväxling 3,20 ca.
vad kan vära lämplig utväxling för stipp?
Jag måste nämligen byta till en diffbromsad axel
då det sitter en klump utan nu!
det blir nog ca 26tum höga hjul eller 235/45-17
förslag?? nån kanske har nåt liggandes?
Jag har byggt en 525-24v turbo en olättad bil
som ska testköras lite när snön smält bort!
motorn ska väl ge 450-500hk iaf när allt
är färdigmappat..(helst mer)
har nu utväxling 3,20 ca.
vad kan vära lämplig utväxling för stipp?
Jag måste nämligen byta till en diffbromsad axel
då det sitter en klump utan nu!
det blir nog ca 26tum höga hjul eller 235/45-17
förslag?? nån kanske har nåt liggandes?
Mvh Nicke Blom
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
nej
Okej 3,90 då varvar väl min ihjäl?
Vad har du för hastighet då vid 6500rpm??
jag tror jag har 1-1 på 5an.
Vad har du för hastighet då vid 6500rpm??
jag tror jag har 1-1 på 5an.
Mvh Nicke Blom
Svårt att svara på vad min varvar då den inte är ihopplockad!
Men varva ihjäl den lär du inte lyckas med.En Volvo med 3.90-4.10 utväxling varvar ca:3000v/min på 4:an(1:1)men då är det med standard däck,ska du åka med högre däck så minskar ju varvet lite.
Ska du ha en optimal utväxling för strippen så ska man räkna på det där,så att man åker på högsta växeln och nästan har slut på varv när man går i mål.
Lite krångligt att få till det där,men får man till det så tjänar man också lite tid!
Men varva ihjäl den lär du inte lyckas med.En Volvo med 3.90-4.10 utväxling varvar ca:3000v/min på 4:an(1:1)men då är det med standard däck,ska du åka med högre däck så minskar ju varvet lite.
Ska du ha en optimal utväxling för strippen så ska man räkna på det där,så att man åker på högsta växeln och nästan har slut på varv när man går i mål.
Lite krångligt att få till det där,men får man till det så tjänar man också lite tid!
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
viktigt
jag vill det ska vara perfekt... inte nästan okej!
går att räkna på www.autopower.se men min dator vill inte=?
går att räkna på www.autopower.se men min dator vill inte=?
Mvh Nicke Blom
Var på Autopower kan man räkna på sån't?
Även om det går att räkna ut utväxlingar och sån't,så måste man ju uppskatta på ett ungefär vilken sluthastiget man kommer få innan man kan börja räkna.
Sluthastigheten bestämmer ju delvis vad för utväxling man behöver,och tvärtom så bestämmer utväxlingen delvis vad du får för sluthastighet
Usch! Nu blev det invecklat,känner att jag är ute på djupt vatten här!Nå'n med mera koll på läget som kan rätta mig/förklara mer ingående?
Även om det går att räkna ut utväxlingar och sån't,så måste man ju uppskatta på ett ungefär vilken sluthastiget man kommer få innan man kan börja räkna.
Sluthastigheten bestämmer ju delvis vad för utväxling man behöver,och tvärtom så bestämmer utväxlingen delvis vad du får för sluthastighet
Usch! Nu blev det invecklat,känner att jag är ute på djupt vatten här!Nå'n med mera koll på läget som kan rätta mig/förklara mer ingående?
M5:ans 3,91 kommer nog att funka bra på strippen men frågan är hur kul det kommer att bli att åka med bilen på gatan om du tänkt ha den att flytta arslet med och inte bara busa med...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
JAG HAR
4.10-4.11..BEROENDE ´på mod på bakaxeln..
på min gammla bmw..
(orginalfälgar ) toppar 170 km vid 6000 rpm..
det är inte som en gammal volvo 140..
det funkar mycket bättre i en bil som bmw..givetvis med turbo.
satte på 16 tums BBS FÄLGAR. Å DÅ FÅR MAN JU RÄKNA OM..men det märks knappt.
på min gammla bmw..
(orginalfälgar ) toppar 170 km vid 6000 rpm..
det är inte som en gammal volvo 140..
det funkar mycket bättre i en bil som bmw..givetvis med turbo.
satte på 16 tums BBS FÄLGAR. Å DÅ FÅR MAN JU RÄKNA OM..men det märks knappt.
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
:)
Nej..jag åker inte på strippen med den..
skulle inte upp på strippen om jag hade haft 500 hk..i den.
efttersom bilen är en m10 orginal med turbo och brytare.. 40 delortor.
jag har kört 195 km med den i toppfart....detta med 4.10 i utväx.
tar inge länge på gatan till korvkiosken...tror det är avestas slöaste bmw turbo...
skulle inte upp på strippen om jag hade haft 500 hk..i den.
efttersom bilen är en m10 orginal med turbo och brytare.. 40 delortor.
jag har kört 195 km med den i toppfart....detta med 4.10 i utväx.
tar inge länge på gatan till korvkiosken...tror det är avestas slöaste bmw turbo...