utväxling bmw för stripp?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

utväxling bmw för stripp?

Post by Nicke Blom »

Tjena

Jag har byggt en 525-24v turbo en olättad bil
som ska testköras lite när snön smält bort!

motorn ska väl ge 450-500hk iaf när allt
är färdigmappat..(helst mer)

har nu utväxling 3,20 ca.

vad kan vära lämplig utväxling för stipp?

Jag måste nämligen byta till en diffbromsad axel
då det sitter en klump utan nu!
det blir nog ca 26tum höga hjul eller 235/45-17

förslag?? nån kanske har nåt liggandes?
Mvh Nicke Blom
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

M5:ans klump har 3,90 i utväxling,den borde funka bra.
Har tänkt köra en så'n på min 535:a.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

nej

Post by Nicke Blom »

Okej 3,90 då varvar väl min ihjäl?

Vad har du för hastighet då vid 6500rpm??

jag tror jag har 1-1 på 5an.
Mvh Nicke Blom
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

Svårt att svara på vad min varvar då den inte är ihopplockad!
Men varva ihjäl den lär du inte lyckas med.En Volvo med 3.90-4.10 utväxling varvar ca:3000v/min på 4:an(1:1)men då är det med standard däck,ska du åka med högre däck så minskar ju varvet lite.

Ska du ha en optimal utväxling för strippen så ska man räkna på det där,så att man åker på högsta växeln och nästan har slut på varv när man går i mål.
Lite krångligt att få till det där,men får man till det så tjänar man också lite tid!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

viktigt

Post by Nicke Blom »

jag vill det ska vara perfekt... inte nästan okej!

går att räkna på www.autopower.se men min dator vill inte=?
Mvh Nicke Blom
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

Var på Autopower kan man räkna på sån't?
Även om det går att räkna ut utväxlingar och sån't,så måste man ju uppskatta på ett ungefär vilken sluthastiget man kommer få innan man kan börja räkna.
Sluthastigheten bestämmer ju delvis vad för utväxling man behöver,och tvärtom så bestämmer utväxlingen delvis vad du får för sluthastighet :)

Usch! Nu blev det invecklat,känner att jag är ute på djupt vatten här!Nå'n med mera koll på läget som kan rätta mig/förklara mer ingående?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

M5:ans 3,91 kommer nog att funka bra på strippen men frågan är hur kul det kommer att bli att åka med bilen på gatan om du tänkt ha den att flytta arslet med och inte bara busa med...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag har 3.91 samt 1:1 på femman i 525an.

Den gjorde 210km/h fullt på 5:an.

3.20 blir bra.
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

min gick också på stoppen i 210 med 3.91
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
Fredde
Posts: 51
Joined: 20 Nov 2005, 17:13
Location: Maranello
Contact:

Post by Fredde »

3.91 e för högt, ärtan du växla ju till 2an innan 60foten :D
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

tror jag hade en 3,30 på g kanske funkar?
Mvh Nicke Blom
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

Såg på realoem.com att det sitter både 3.45 och 3.64 på 535 E34,det kanske kan vara ett alternativ,om det är som många tror att det varvar slut med en 3.91.
Antal hk och vikt på bilen spelar ju också en liten roll i vad för utväxling man behöver
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

Bmwandreas wrote:Jag har 3.91 samt 1:1 på femman i 525an.

Den gjorde 210km/h fullt på 5:an.

3.20 blir bra.

Vad körde du för tider,ET och sluthastighet,med den utväxlingen och hur mycket hk var det i motorn?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag körde 7.44@151km/h samt 11.86@189km/h.
Bästa 60 fot tror jag var 1.67.

Jag vägde bilen till 1600kg, så det borde varit över 500hk.
tony
Posts: 353
Joined: 28 Nov 2005, 19:41
Location: okänt

JAG HAR

Post by tony »

4.10-4.11..BEROENDE ´på mod på bakaxeln..

på min gammla bmw..:)

(orginalfälgar ) toppar 170 km vid 6000 rpm..

det är inte som en gammal volvo 140..:)

det funkar mycket bättre i en bil som bmw..givetvis med turbo.


satte på 16 tums BBS FÄLGAR. Å DÅ FÅR MAN JU RÄKNA OM..men det märks knappt.:)
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

Åka 170km/h är ingen bra slutfart på strippen iaf

då jag körde 169 med gamla asconan på 201m :D
Mvh Nicke Blom
tony
Posts: 353
Joined: 28 Nov 2005, 19:41
Location: okänt

:)

Post by tony »

Nej..jag åker inte på strippen med den..:)

skulle inte upp på strippen om jag hade haft 500 hk..i den.


efttersom bilen är en m10 orginal med turbo och brytare.. 40 delortor.


jag har kört 195 km med den i toppfart....detta med 4.10 i utväx.

tar inge länge på gatan till korvkiosken...tror det är avestas slöaste bmw turbo...:)
Post Reply