Drivknutar slut? Hur kolla?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Drivknutar slut? Hur kolla?
Jag satte fast drivknuten i skruvstädet och vispade runt med drivaxeln om ni förstår vad jag menar.
På alla 4 knutar kändes det trögt och det tuggade mer eller mindre.
Är detta ett bra sätt att testa på eller finns det nåt mer vetenskapligt sätt?
Det är m5 knutar på en e30 vi pratar om
På alla 4 knutar kändes det trögt och det tuggade mer eller mindre.
Är detta ett bra sätt att testa på eller finns det nåt mer vetenskapligt sätt?
Det är m5 knutar på en e30 vi pratar om
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Drivknutar slut? Hur kolla?
Borde vara gummit som gör de är trögt om dom inte är tomma på fett. Mina knutar glappa ca 5 mm vardera och de klonka duktigt i bakvagnen vid gas/motorbroms.
Drivknutar slut? Hur kolla?
Ok, mitt problem är att när bilen sätter sig vid acceleration så kommer ett högt tuggande/smattrande ljud från bakvagnen som jag har väldigt svårt att lokalisera.
Det låter som om bakdäcket skulle ta i en plåtkant ungefär, men skärmarna är breddade och det syns inte ett märke i däcken,
Så min slutsats är att det kommer från drivlinan
Det låter som om bakdäcket skulle ta i en plåtkant ungefär, men skärmarna är breddade och det syns inte ett märke i däcken,
Så min slutsats är att det kommer från drivlinan
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Drivknutar slut? Hur kolla?
Dum fråga kanske men hur är alla bussningar i bakvagnen?
Re: Drivknutar slut? Hur kolla?
Har du kört med dom stora knutarna utan problem eller kom ljudet när du byggde om till stora knutar?
Om problemet kom när du byggde om kanske det kan vara bultarna till dom yttre knutarna som tar i fjädrarna när den fjädrar ner (fjädern blir ju större på mitten).
Mvh/ Anders
Om problemet kom när du byggde om kanske det kan vara bultarna till dom yttre knutarna som tar i fjädrarna när den fjädrar ner (fjädern blir ju större på mitten).
Mvh/ Anders
Drivknutar slut? Hur kolla?
Ronnie AVR wrote:Borde vara gummit som gör de är trögt om dom inte är tomma på fett. Mina knutar glappa ca 5 mm vardera och de klonka duktigt i bakvagnen vid gas/motorbroms.
Dina knutar va slut sant? Mina är nya och glappar och klonkar ändå vid gas/motorbroms...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Drivknutar slut? Hur kolla?
Min blev som en dröm i drivlinan efter jag böt knutar. Jag satte dit bättre beggade knutar från en 735 så mina var allt annat än nya. Kan de inte va så du har fått tag i några pirat knutar då som kanske inte har samma precision som orginal knutar då? När jag montera på dom på axlarna och fettat in dom kände jag inte de minsta glapp iaf
Drivknutar slut? Hur kolla?
Misstänker så jag med... Får bli 4 papp i shoppen snart då... Vore mer kul att shoppa större turbo istället men..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Drivknutar slut? Hur kolla?
Jag har tyvärr polyretanbussningar som silentblock. (ska bytas till delrin)
Till bärarmarna är det stadiga uniballs.
Problemet kom rätt så långt efter att jag byggde om till skottsäkert, det började svagt och har ökat gradvis.
Fjädrar och fjädertallrikar är borta, jag kör med fullcoils, stötdämparfästet är bakflyttat för att knutarna ska kunna snurra fritt.
Det är nog bara att bita i sura äpplet och riva ner skiten och byta knutarna.
Till bärarmarna är det stadiga uniballs.
Problemet kom rätt så långt efter att jag byggde om till skottsäkert, det började svagt och har ökat gradvis.
Fjädrar och fjädertallrikar är borta, jag kör med fullcoils, stötdämparfästet är bakflyttat för att knutarna ska kunna snurra fritt.
Det är nog bara att bita i sura äpplet och riva ner skiten och byta knutarna.
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Drivknutar slut? Hur kolla?
Låter de från båda sidorna eller kan höra om de låter mera från en sida?
Drivknutar slut? Hur kolla?
Jag tycker att det låter mer på höger sida, jag provade idag att skifta på höger och vänster drivaxel men med samma oljud.
Ljudet är högfrekvent och följer hjulens hastighet
Ljudet är högfrekvent och följer hjulens hastighet
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Drivknutar slut? Hur kolla?
Inte så dina handbroms backar eller nåt sånt lossnat då och lever rövare vid navet?
Re: Drivknutar slut? Hur kolla?
Jag har nya M5 knutar o dom klonkar vid gas o motorbroms och har gjort de hela tiden.
Drivknutar slut? Hur kolla?
Vet du vilket märke / vart dom är köpt?
Om man har axeln lös och knuten i "fri läge" så glappar det lite, om man trycker in axeln/ center på knutan lite så blir det bättre. Om man håller fast diffen och vrider hjulet är det rätt mycket glapp från medbringar och ut till hjulet.. Om man kör motorbroms börjar det ofta gjunga i bilen.. Sjukt störande..
Om man har axeln lös och knuten i "fri läge" så glappar det lite, om man trycker in axeln/ center på knutan lite så blir det bättre. Om man håller fast diffen och vrider hjulet är det rätt mycket glapp från medbringar och ut till hjulet.. Om man kör motorbroms börjar det ofta gjunga i bilen.. Sjukt störande..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: Drivknutar slut? Hur kolla?
Köpta av PPF.
Drivknutar slut? Hur kolla?
Da kanske det blir större turbo istället tack! Får ta Ronnies lösning, hitta nån bättre begagnade original och kolla om det blir bättre..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757